• Mirris

"Diabeteshund"

Oj vad min hund skrämde mig, och en del grannar förut!!
    Plötsligt när vi skulle gå ut så började hon vingla, hon
    fick värsta insulinkänningen.. så medans jag sprang in efter mjölk
    o socker så hann hon trilla omkull därute!!! Grannarna vart livrädda!

Hon drack mjölken liggandes.. jäklar va rädd jag vart..
    Sen mulade jag i henne en massa sockerbitar (hon vägrar druvsocker) o
    en bulle.. o lite mer mjölk! Men det tog tid innan hon vart så pass att hon kunde resa sig.
    Till slut fick jag iallafall ut henne till bilen, men ojoj va snurrig hon var!! Hon lutade sig åt höger hela tiden.. så jag fick "stötta" upp henne med att hålla hårt i kopplet o dra åt vänster!
    Vi hade en tid hos vetrinären senare idag tack o lov, för att kolla upp en urinvägsinf som hon haft.. + att han skulle ta ett sockerprov!
    Men ett tag när det inte gick över trodde jag att hon kanske fått en hjärnblödning, o då tänkte jag att om det nu är så, så får hon nog somna in!
    Hon hade massor med socker i urinen... såklart.. o ett värde på 23 ujuj.. det ska ligga under 7..
    Veterinären tyckte jag skulle fortsätta med samma insulindos iallafall.. det går väl ner när allt socker går ur kroppen!
    Så nu har hon fått insulin o mat.. o är helt slut.. blev visst ingen svampplockning idag, men det är ju en dag i morrn oxå.. Vi får åka efter
    jobbet i morrn!

Nu kommer jag oroa mig inatt för henne.. när jag nu är barnledig så kommer jag ändå vakna o kolla om hon är vid medvetande....nåja, vad gör man inte för dom små djuren!

Finns det nåra fler djurägare här som har en diabeteshund?? Har dom haft såna här allvarliga känningar?

SKrållan har bara haft 1 känning förut, o det var precis i början för 1,5 år sen ungefär.. men inte så här illa!

Hade jag inte bestämt mig för att lämna lillkillen hos sin pappa 1 timma tidigare, så tror jag hon hade fallit i koma ute på baksidan.. hennes favvoställe! Hon låg därute innan jag åkte. Det måste va ödet!

Ha det
    Sanna.. en orolig hundägare

• Svar på tråden "Diabeteshund"
  • mialotta

Fy vad hemskt! Tänk att man kan få sånna starka känslor för en hund. De blir verkligen en familjemedlem som man gör allt för.

Lycka till och hoppas att natten blir lugn.

• Mirris

Ja det är ett elände med sjuka djur mialotta!!
    Dom är som stora sparbössor... fast man kan bara stoppa i pengar *haha*

Såg att din jycke inte heller mår så vidare.. hoppas det går vägen iallafall o han får nåra år till!

Sanna

• mialotta

Just nu är vi uppe i fyratusen kr, bara i år och då har försäkringen också lagt i mellan. Innan leverproblemen hade han problem med en klokapsel som inflamerade sig och ej ville läka. Det blev många besök hos vetrinären innan klon läkte ordentligt.

Min bror sa vid kloproblemen att de kan inte tänka sig att lägga ut mer än 2000 kr på sin katt. Vi pratade om det hemma och sa att jag kan tänka mig lägga ut 10 000 kr bara jag vet att hunden får leva och må bra.
    2000 kr är ingeting när djuren får problem.

• Mirris

Jag lägger oxå gärna ut pengar, bara dom blir friska.. eller som
    i Skrållans fall.. friskare!

Vet inte hur mycket jag stoppat in i den veterinärkliniken vi går hos.. men det åtskilliga tusenlappar!! Och jag har oxå blandat in försäkringen. Men det gör inget. Älskar min vovve hur mycket som helst.. o hon är värd varenda krona.
    Bara synd att det ska vara så dyrt! Fast idag tycker jag att jag kom lindrigt undan "bara" 370:- för ett urinprov och ett sockerprov! Jag kanske fick rabatt *haha* har ju varit där så ofta.

• mialotta

Gårdagens besök gick på 1700 kr men jag har ännu inte fått tillbaka på försäkringen så lite billigare blir det nog. Tur det!
    Då var det ett blodprov, med svar direkt, ett ultraljud på levern och tre sprutor. En b-vitamin, en antibiotika och en kortison. Undersökning tog närmare två timmar.
    Sen fick han tre olika medeciner som skall tas varje dag. Jag hade räknat med en kostnad upp mot 1000 kr. Jag blev chockad när jag betalade medecinen. Endast 270 kr. Det var ju som hittat. Undrar om det inte gjorde något fel när de tog betalt på apoteket.

Nä, en gr'ns för hur mycket man kan lägga kan jag inte säga. Jag betalar gärna om hunden bara blir frisk men hjälper inte denna tablettkur så får det vara slut på hans lidande. Nånstans inom känner jag att det hela kommer nog sluta olyckligt.

• milimina

men hur vet man om ens husdjur fått diabetes då? har inte hund själv, men diabetes fungerar väl lika gissar jag... måste man be specifikt om ett sånt prov hos vet för att veta? eller märker de sånt?

• Mirris

milimina:
    På Skrållan märkte jag det på att hon började dricka kopiöst mycket vatten. Det räckte inte med några "slurpar" utan hon drack helt enkelt
    upp allt som fanns i skålen! O sen ville hon ha mer...
    I början tänkte jag inte så mycke tpå det för det var sommar o jättevarmt i lägenheten!
    Men när vi var tvungna o gå ut o kissa 2-3 gånger per natt så började jag undra! Och när hon sen började kissa på sig... (Då låg sockret så högt att hon inte visste vad hon höll på med) då åkte jag iväg.
    Hon hade då ett blodsockervärde på 28. Dom tog in henne direkt för operation (dom kastrerar/steriliserar alla hundar som får diabetes för det är lättare att ställa in insulindosen utan alla hormoner som spökar)
    Sen åkte vi 2 gånger om dan (morron o eftermiddag) för att ta nya prov o se så hon fick rätt insulindos! Höll väl på med det i en dryg vecka.

Nu åker jag iväg ungevär varannan månad för nytt prov, oftare om hon verkar konstig!
    Så nu har vi hållt igång i ca 1,5 år utan nåra större missöden.
    Det som är lite kinkigt är dessa mattider och att man aldrig kan hoppa över nån promenad.. mat senast 8 o 17.. o efter dom minst 1 timmes promenad.. plus att vi är ute på kissetur 2 gånger till mellan där!

Förr kunde hon sova till 10 lätt.. nu går inte det.. om man inte går ut o går o sen går o lägger sig igen! Skulle va skönt med en sovmorron nångång.. tänk va skönt o ligga o dra sig. Men men.. tyvärr kommer väl den dagen oxå.. o då kommer jag tycka tvärtom!

• milimina

aha... har funderat på det där... för det är ju inte som att de kan säga till (menar med ord) att de känner sej lite konstiga. fast ibland önskar man ju att de kunde. :)

undrade bara, för våran ena katt dricker väldigt mycket vatten, men det är svårt att veta om det är onormalt eller om han bara är väldigt törstig av sej... ska fråga vet nästa gång vi ska dit.

tack! :)

• mialotta

Mirris:
    Se min tråd så vet du vad som hänt.

Svar på tråden "Diabeteshund"