• Depsin1

Segla med barn - har ni tips?

Vi har precis köpt en segelbåt och längtar verkligen tills det blir dags att komma ut i skärgården. Vi har seglat tidigare men aldrig med barn.
    Finns det någon här som kan tipsa om saker man kan göra ombord med barnen. Vart man kan ha dem under segling m.m.
    Jag har hört att man kan ha en cykelsits i sittbrunnen där ett mindre barn kan sitta under segling, men fungerar det bra?

Jag har två barn på 3,5 år resp. 1 år.

• Svar på tråden Segla med barn - har ni tips?
  • En Frida

Hej!
    Gud vad härligt med en egen segelbåt!! Jag får nöja mig med att åka med pappa lite då och då (fast då slipper jag ju iofs allt jobbigt förarbete innan sjösättning) =)
    Har själv aldrig seglat med småbarn eftersom jag fick min son för en vecka sedan. Mina systrar har däremot varit iväg endel med sina barn (3,4 och 7 år gamla).
    Givetvis så gäller ju riktig flytväst med krage (inte för att dumförklara dig för jag tror att detta är självklar för dig). Det är nog bra att binda ett rep i flytvästen också så barnen håller sig ombord.
    Riktigt små barn har vi haft i en vanlig bilbarnsstol i sittbrunnen. Jag tror jag har sett stolar man fäster på cykeln också men då måste ju dessa ha tak eller sitta under kapellet för att den lilla inte skall bränna sig i solen.

Seglar man kan ni ju alltid lyssna på sagoböcker eller rita. Annars är det nog kortare segelturer som gäller =) Annars kan krabbfiske rekommenderas (till 3-åringen).

Ha det så härligt i sommar!

• Depsin1

Ja det ska bli jättelyxigt att få segla med sin egen båt. Tidigare har vi lånat svärföräldrarnas 22 fotare nån helg då och då innan vi fick barn. Men nu har vi en alldeles egen 35 fotare .

Ja, flytväst (räddningsväst) är förstås en självklarhet, vi köpte dem innan vi köpte båt eftersom vi är ute på bryggor ibland.

Spänner man fast bilbarnstolen någonstans eller är den lös? Hur och vart sätter man den? Han är ju ett år i sommar så han är i en jobbig ålder då han kommer kunna gå men ändå inte vara tillräckligt stadig. Hoppas att han accepterar att sitta still.

Jag vet att min syster hade sina barn i förpiken med stängd dörr och hon själv satt på däck och tittade ned på dem genom takfönstret.

Tack!!!

någon mer?

• En Frida

Vi hade bilbarnsstolen under sprayhooden (eller hur det stavas) och den var inte fastspännd eftersom den passade så bra in just på den båten. Den blev liksom fastkilad ändå. Ni får nog prova er fram där för att se var man kan spänna fast den

Hi hi, lite lite jobbigt att ligga på däck och kolla ner i takluckan =D

Svar på tråden Segla med barn - har ni tips?