• Ida2

Recept på "gräddig" fisk/skaldjurssoppa

Hej

Jag skulle gärna vilja ha något recept på en god fisksoppa med lax gärna och räkor. Jag vill att den ska vara sådär "tjock" (inte genomskinlig). Någon?

• Svar på tråden Recept på "gräddig" fisk/skaldjurssoppa
  • Tessy

Kolla in i min gästbok. Där står en sås som man kan använda till fisk och skaldjur. Jag antar att det är en bra grund till soppa.

• indus

Koka tärnad potatis, purjolök, en påse herrgårdsgrönsaker, fiskbuljong, massor med dill, cironpeppar tills grönsakerna är nästan klar. Tillsätt då massor med vispgrädde, typ 5 dl och koka färdigt. Dra sedan av grytan från plattan och lägg i tärnad torskfile, eller lax om du vill. Lägg lock på och låt stå, fisken blir klar på några minuter men det ser du. Blanda creme fraiche med pressad vitlök och lägg en klick av det på soppan när du lagt upp i tallriken. Kryddorna, alltså dill citron och salt tar du på känn. Så mycket tills du själv tycker det smakar bra. Servera gärna något vitt bröd och lite vin till.
    Lycka till.Soppan går lätt och fort att göra och mina barn älskar den.

• indus

Ps. du kan ju säkert lägga lite räkor i när du lägger i fisken. Det blir säkert gott...Vad vet jag. Kram!

• Ida2

Tack! Mums! Båda recepten låter jätte goda!

• cillae

Här har du en som är kanongod, står gryta men den är mer som soppa, mycket ingredienser men lätt att göra.

Lörans Fiskgryta

600g Torsk el Lax
    ½-1 kg Räkor
    1 Purjolök
    1 röd paprika
    1 Gul paprika
    1 Gul lök
    msk curry
    ½ msk timjan
    ½ msk dragon
    1 påse saffran
    2 Fiskbuljongtärningar
    3 dl vitt vin
    1 Burk krossade tomater
    3 dl grädde

? Fräs grönsakerna tillsammans med kryddorna
    ? Slå på tmatkross+buljong (ca 1 dl) puttra 5 min
    ? Slå på vinet, puttra 5 min
    ? Lägg i fisken, låt sjuda tills fisken är klar, lägg i räkorna.

Aioli

? 1 äggula+ 1 msk frans senap, rör
    ? Vispa droppvis i 2 dl olja
    ? 1tsk vinäger, 2 msk tomatpuré, rör
    ? 2 dl cremé fraiche, 4 vitlöksklyftor

Servera med bröd, aioli och MUMS

• Tessy

Tänk bara på att räkor ska i precis innan det ska serveras, annars blir de sega...

• PuhTiger
    Den här soppan är en klar favorit... man kan även göra den med utan vitlök och paprika, byta ut räkosten mot kräftost och tillsätta kräftsjtärtar... nästan ännu godare!

Tips: Byt ut dillen mot färsk hackad basilika... jättegott!

Pappas skaldjurssoppa
    4-6 port 

2 medelstora morötter
    2 vitlöksklyftor
    1 röd paprika
    1 fiskbuljongtärning
    400 g räkost
    1 dl crème fraiche
    2,5 dl grädde
    7,5 dl vatten
    Ev. maizena
    Paprikapulver
    Salt & cayennepeppar 
    Färsk finhackad dill
    400 g skalade räkor
    2 pkt crabsticks
    200 g musslor (om man gillar det, det gör INTE jag)                     

Riv morötterna grovt och finhacka paprikan och vitlöksklyftorna. Fräs några minuter i matolja utan att det tar färg. Lägg i fiskbuljongtärningen och häll på vattnet. Låt koka ihop lite och tillsätt sedan crème fraiche, grädde och räkost. Låt puttra ca 5-10 minuter tills det blir lagom simmigt. Red ev. med maizena om soppan är för tunn. Krydda. Vid serveringen lägger man i räkorna, crabsticksen och dillen samt ev. musslor.  OBS! Lägg INTE i skaldjuren tidigare, kokar dom blir dom ruskigt sega=uck!! Servera med ett torrt vitt vin och tapenadegratinerat vitt bröd.Mums!
  • Ida2

Mmmmm så mycket gott. Det blir fisksoppa ikväll som jag ska bjuda svärföräldrarna på. Men har ju recept till många gånger!!

Svar på tråden Recept på "gräddig" fisk/skaldjurssoppa