Recept på "gräddig" fisk/skaldjurssoppa
Hej
Jag skulle gärna vilja ha något recept på en god fisksoppa med lax gärna och räkor. Jag vill att den ska vara sådär "tjock" (inte genomskinlig). Någon?
Hej
Jag skulle gärna vilja ha något recept på en god fisksoppa med lax gärna och räkor. Jag vill att den ska vara sådär "tjock" (inte genomskinlig). Någon?
Kolla in i min gästbok. Där står en sås som man kan använda till fisk och skaldjur. Jag antar att det är en bra grund till soppa.
Koka tärnad potatis, purjolök, en påse herrgårdsgrönsaker, fiskbuljong, massor med dill, cironpeppar tills grönsakerna är nästan klar. Tillsätt då massor med vispgrädde, typ 5 dl och koka färdigt. Dra sedan av grytan från plattan och lägg i tärnad torskfile, eller lax om du vill. Lägg lock på och låt stå, fisken blir klar på några minuter men det ser du. Blanda creme fraiche med pressad vitlök och lägg en klick av det på soppan när du lagt upp i tallriken. Kryddorna, alltså dill citron och salt tar du på känn. Så mycket tills du själv tycker det smakar bra. Servera gärna något vitt bröd och lite vin till.
Lycka till.Soppan går lätt och fort att göra och mina barn älskar den.
Ps. du kan ju säkert lägga lite räkor i när du lägger i fisken. Det blir säkert gott...Vad vet jag. Kram!
Tack! Mums! Båda recepten låter jätte goda!
Här har du en som är kanongod, står gryta men den är mer som soppa, mycket ingredienser men lätt att göra.
Lörans Fiskgryta
600g Torsk el Lax
½-1 kg Räkor
1 Purjolök
1 röd paprika
1 Gul paprika
1 Gul lök
msk curry
½ msk timjan
½ msk dragon
1 påse saffran
2 Fiskbuljongtärningar
3 dl vitt vin
1 Burk krossade tomater
3 dl grädde
? Fräs grönsakerna tillsammans med kryddorna
? Slå på tmatkross+buljong (ca 1 dl) puttra 5 min
? Slå på vinet, puttra 5 min
? Lägg i fisken, låt sjuda tills fisken är klar, lägg i räkorna.
Aioli
? 1 äggula+ 1 msk frans senap, rör
? Vispa droppvis i 2 dl olja
? 1tsk vinäger, 2 msk tomatpuré, rör
? 2 dl cremé fraiche, 4 vitlöksklyftor
Servera med bröd, aioli och MUMS
www.icakuriren.se/recept_visa.asp
Kan tipsa om denna soppa som är gudomligt god
Lite tidsödande med absolut värd besväret *MMMM*
Baugette och aioli till är pricken över i:et.
Tänk bara på att räkor ska i precis innan det ska serveras, annars blir de sega...
Mmmmm så mycket gott. Det blir fisksoppa ikväll som jag ska bjuda svärföräldrarna på. Men har ju recept till många gånger!!