• hefu

Babybjörn bärsele

Vi står i valet och kvalet mellan att köpa Babybjörn Active eller Babybjörn Orginal

Vilka är skillnaderna mellan Babybjörn Active och Orginal?
    Ger Active ett så pass mycket bättre stöd för ryggen jämfört med Orginal att den är värd de extra pengarna?
    Känner man sig instängd i en Active, med de extra delarna den har.
    Orginal ser ut att ha trånga armhål, medans Active har större V-formade hål.

Hur mycket använder man selen? Är det en vettig investering?
    Finns det några andra alternativ?

Eftersom det här är vårt första barn har vi inte så stor erfarenhet... :)

• Svar på tråden Babybjörn bärsele
  • jezzzica

det är så himla olika, vissa barn gillar selen och vissa inte. det vet man inte innan ju! :) Nu när vår kille börjar bli större gillar han att sitta utåtvänd men gillade inte att sitta inåt. Fast när han var riktigt, riktigt liten gillade han att somna i den eller när han hade ont i magen gillade han när man gick runt med honom.

Jag rekomenderar active, det är den vi har. Känns superbra och man får inte lika ont i ryggen som med en orginal. Hur mycket skiljer i pris? Jag tror faktiskt de extra slantarna är värt det, för ont i ryggen är ingen hit...

Lycka till!

• Linda 1978

Hej!

Min personliga åsikt är helt klart en active. Mycket skönare för ryggen och vi upplevde det även som skönare för barnet.

• hefu

Det var visst tvärtom med armhålen... Jag har inte så grym koll, vilket min fru är hemskt medveten om... ;)

Men ok, ryggproblem är man ju gärna utan. Tack för tipset!

• mludvigs

Vi hade en vanlig men så här i efterhand borde vi nog ha satsat på en Active eller en Ergo NG från början.

• Söderböna

Vi hade en vanlig Baby Björn och älskade den. Vi fick aldrig ont i ryggen och pluttan verkade nöjd med den.

Nu har vi en Ergo (eftersom hon vuxit ur Baby Björnselen). Den är vi också mycket nöjda med. Det vi ångrar är kanske att vi inte köpte den från början, för nu blev det ju två bärselar istället för bara en.

• hefu

Ergo är ny för mig... ska kolla upp den. Men är den från babybjörn den med?

• boosten

Jag rekommenderar också att köpa en ergonomisk bärsele direkt och skippa BabyBjörnen.. Jag har testat båda och det är en milsvid skillnad! Ergon kan du använda i alla fall 3 år till skillnad från max 1 år för babybjörn.

Här kan du kolla hur den ser ut: www.ergobabycarrier.com/ och sen finns den hos flera olika återförsäljare på nätet här i Sverige. Det finns också en insats till Ergon som gör att du kan bära en nyfödd.

Om du verkligen VILL ha en Babybjörn får du strunta i mitt inlägg, men jag kände bara att jag ville ge dig ett gott råd, hoppas du inte tar illa upp, TS!

• jempa1973

Vi har haft en Active till Lucas, vi har använt den jätte mycket fram till han blev 1 år.
    Det finns en fördel till med Active, den klarar lite fler kilon, så är bebisen lite tyngre så kan man använda den lite längre.

• Ragnar

Nu fick vi förvisso våran Baby Björn sele, men hade vi köpt den själv hade det varit en mycket dålig investering. Vågade inte använda den förrän han var lite mer än en månad gammal och när han var tre månader så var han för tung för den så den blev använd ca. 4 gånger. Jag tycker faktiskt att baby björn selen är rätt så krånglig att få på sig, höll alltid på att snurra den fram och tillbaka och trassal ihop allt när jag skulle få den på mig.
    Nu har vi förvisso bara sjalar men jag har hört mycker bra om ergo och patapum selar så det kan nog vara värt att titta på dessa också. Har tänkt att skaffa en ergo eller patapum själv när jag har sålt Baby Björn selen.

• hefu

Boosten, tack för tipset, jag tar absolut inte illa upp. Ska kolla upp den länken!

• hefu

Jo, den verkar ju bra...Vem vet var man kan köpa den?

• boosten

hefu: Vad bra! Vill också rekommendera en återförsäljare, www.edenbaby.se Elin som har det är jätteduktig och vill gärna hjälpa till, och så är hon blixtsnabb när det gäller leveranser!

• Elut

Jag skulle helt klart välja en active, sååå mycket bättre än orginal modellen.
    Vi har använt vår sele massor, dagligen tills sonen fyllde ett år. Nu har vi börjat bära lillebror också.

Vi har även en ERGO som också är mycket bra, dock tycker jag att activeselen är bättre för riktigt små barn.

• nennie81

Skulle tipsa om ergo men ser att många hann före

• Anna D

Jag köpte en active, men använde den mest fram till han var 3-4 månader, sen tyckte jag att han blev tung.
    Nu har jag köpt en bärsjal som jag trivs mycket bättre med. Ska du köpa en sele så är sctiven bäst.

• jacklin

Vi har haft både och, Active är mycket bekvämare att ha på, skonsammare för ryggen med

• Lady Namárië

Jag hade en långsjal, men maken ville ha en Babybjörn eftersom han kände att det skulle vara enklare att lyfta sonen i och ur den. Vi köpte en på Blocket, och eftersom vi inte hittade någon Active där blev det en original. Den funkade bra korta stunder, men vi fick båda grymt ont i ryggen av att använda den. Jag har inte provat Active, men om det är sant att den är skönare för ryggen rekommenderar jag en sådan om det är så att ni är inställda på en Babynbjörn.

You can't take the sky from me.
  • Realist

Jag velade mellan original och active när jag skulle köpa vår. Jag bestämde mig till slut för en original och har inte ångrat det. Jag har dock inga problem med ryggen och fastän jag bar lillan mycket i den så tyckte jag aldrig det blev speciellt jobbigt.

Vad jag förstår så ger active ett bättre stöd för ryggen, men som sagt jag ångrar inte köpet av en original.

• Lady Namárië

Tiilägg: Sonen är tio månader och vi har inte använt Babybjörnselen sedan senhösten någon gång. Sjalen funkar fortfarande.

You can't take the sky from me.
Svar på tråden Babybjörn bärsele