• Anonym

Jag vill inte ha min hund längre

Fy vad jag blir deppig, jag orkar inte med min hund, jag jobbar som attans med honom, går kurs efter kurs, jag kastrerar honom för att få lite mer ordning på honom men inget hjälper han är odräglig,

Nu ska vi ha en bebis om ett tag, och jag vet inte hur jag ska orka en hund som kräver så mycket och en bebis.

Vad ska jag göra, han är bara strax över året och så gullig, han är en mellanstor vallhund, som har mycket "vall" i sig

snälla hjälp

• Svar på tråden Jag vill inte ha min hund längre
  • Anna ML

Prata med din uppfödare! Är de seriösa så hjälper de säkert till med omplacering. Det låter ju iallafall som om du har lagt ner massor av jobb och tid på honom. På vilket sätt är han odräglig??

• Ängel1982

kan du inte lämna tillbaka honom till uppfödaren, de gjorde mina föräldrar med en jättejobbig hund när jag var yngre. alla hundar passar ju inte alla människor tyvärr.

• Anonym

Han kommer inte när vi ropar, han hoppar och skäller på folk som går på vägen , han äter upp allt hemma ink listerna på golvet, han hatar att gosa och vill "jobba" hela tiden men jag orkar inte,

Jag tror inte min uppfödare är så intresserad, vovven är ju kastrerad, hon var emot det,

• Anonym

Din hund är ju inne i "slyngelåldern" nu. Det är ju ungefär i den åldern dom verkligen kan sätta en på prov. Våran vovve har nyss fyllt 2, och han har fortfarande lite "ofog" kvar att träna bort. Men så hade inte förra ägaren så mycket tid för honom heller.

• miaols

hejsan usch ja de låter inte kul.va är det för slags vallhund då?jag har själv haft en tervuren för många år sedan!hur är han odräglig på för vis dåå?ja det kan bli jobbigt när du me ska ha en bebis..men hoppas allt går bra iallafall jobbigt me o göra sig av me den har du haft den sen den va valp då?kram mia

• giz

vallhundens ljuvliga trots ålder

villket jag antar inte är en nyhet då jag förutser att du kan å valt ras utifrån din kunskap och användningsområde.

jag rekomenderar att du söker en fodervärd/köpare som utnyttjar hundens intresse att valla.

stall/ladugård osv är idealiska arbetsplatser för en vallare

ring runt till omplacerare/kennlar och hör om dom har ngn som är intresserad.

mitt o har tydligen gått på party............saknas det i ngt ord så sätt dit det själva *asg*
  • jezzzica

försök omplacera själv då? på blocket finns ju jättemycket. Och då har du ju lite kontroll över vart han hamnar!

• trollet77

Personligen skulle jag nog inte välja Blocket om vi skulle bli tvugna att omplacera hunden. Då vet man ju verkligen inte vart han hamnar. En person kan ju utge sig för att vara jätteduktig/kunnig om hundar, och i slutändan vet man ju inte alls hur det blir för hunden. Bättre då att vända sig till uppfödaren eller en kennel för bättre hjäp.

• Pikku Enkeli

Gå på kurs med vovvsingen, vallhundar behöver mycket stimulans. Köra agility och liknande brukar göra dem lugnare.

• Anna ML

Även om din uppfödare inte är så intresserad så bör hon ju vilja hundens bästa och har säkert kontakter, jag hade försökt med det först och sen försökt omplacera själv. Det är ju ett stort ansvar att försöka hitta ett bra hem. Men de flesta vallraser behöver ju massor av jobb och stimulans för att inte bli jobbiga och det är ju förutsättningen för det nya hemmet håller med Giz att idealet är ju en gård med djur på landet men kan ju vara svårt att hitta en sådan köpare. Lycka till!

Svar på tråden Jag vill inte ha min hund längre