Vad kännetecknar funkisinredning?
Jag skulle vilja veta hur ett typiskt funkishus är inrett? Tapeter, golv, lister, kök, möbler, ja allt!!!
Jag skulle vilja veta hur ett typiskt funkishus är inrett? Tapeter, golv, lister, kök, möbler, ja allt!!!
Funkis är för mig enkla möbler, nätta inte tunga!
Tapeter kan vara enfärgat vitt eller stormönstrade.
Lister enkla raka, inga allmoge!
Kök plana luckor, enkla handtag
Inte så mycket om inredning, men beskriver ändå vad funkis - funktionalismen är:
www.arkitekturmuseet.se/ung/utstallning/permanent/funkis.html
Ett tips: Googla på funkis+inredning - du får garanterat upp en hel del artiklar
mkt praktisk inredning- väldigt bra förvaringsutrymmen som inte syns. allt skulle vara enkelt och sparsamt
boendena var väldigt trånga. köken små.
vitt, svart och nu kommer jag inte ihåg- kan det ha varit vilken annan färgstark färg som helst? har för mig att det var ngt mer.
vitt, svart, orange tex.
spinner vidare på enkelheten... alltså inga golvlister eller dörrkarmar där dörrar inte finns osv. Man har sas skalat bort allt "onödigt" som finns i hem
ljust lätt avskallat och flummig är mina tankar
Inte övermöblerat, de möbler som finns är designade och genomtänkta. Funktionellt men ändå mysigt. Färg och form är genomgående matchat i hemmet. Så tycker jag!
Och: fokus finns på materialen, rena träslag och bomull istället för faner och polyester.
Går man på loppis kan man hitta en del funkis prylar.
För mig är det enkel design. trä svart stål. Funktionella
ting mer är hipp design.
Funkis hus finns ju många. ofta vita puts,med ovala balkonger.
Det var svårt att förklara funkis......enkelhet.praktiskt.
Det kom ju på 60-talet tror jag i och med folkhemmets utveckling.
Nä, jag ger upp.sök funkis på google..