• Viffy

Honung till 1-åring?

Vår dotter på 14 månader var idag hos sambons morföräldrar då jag var på mvc och då hade dom låtit henne smaka lite honungsvatten. Vet att detta inte var bra innan 1 år, men hur är det nu? Jag ser ju helst inte att hon får det alls pga att det är sött, men gamla människor ska ju tyvärr alltid truga i dessa små en massa sötsaker Fundersam

//Lycklig mamma till Cindy och bebisen i magen
  • Svar på tråden Honung till 1-åring?
  • Mom2BeAgain

Det stämmer att barn under 1 år inte ska äta honung. Men det beror inte på sockret, utan på bakterierna i honungen.

• Mom2BeAgain

Här kommer inklippt info text från Livsmedelverket:

"Varför ska man inte ge små barn honung?

I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.

Denna form av botulism drabbar inte äldre barn och vuxna. Giftet bildas av de bakterier som utvecklas från sporerna i spädbarnets kropp. Orsaken till detta anses vara att miljön i mag-tarmkanalen hos drabbade spädbarn skiljer sig från den hos äldre barn och vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom och kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.

Förekomst av sporer i produkter med europeiskt ursprung tycks vara mycket ovanlig. Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder."

• ThisIsMe

Du behöver nog inte oroa dig över denna enstaka gång, det verkar ju vara väldigt ovanligt i Sverige.

• LyckaJones

jag har hört tre år..

• Mom2BeAgain

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig - men nu har du ju info till din sambos morföräldrar om varför dom inte bör ge din dotter honung!

• Sara K

Tror inte heller du behöver oroa dig för denna enstaka gång!
    Jag har förresten tom hört att man ska vänta tills efter 5 år!

Sara, stolt mamma t. Stella (o lillen i magen)
  • Lilla K

1 år säger SLV:

"Varför ska man inte ge små barn honung?

I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.

Denna form av botulism drabbar inte äldre barn och vuxna. Giftet bildas av de bakterier som utvecklas från sporerna i spädbarnets kropp. Orsaken till detta anses vara att miljön i mag-tarmkanalen hos drabbade spädbarn skiljer sig från den hos äldre barn och vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom och kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.

Förekomst av sporer i produkter med europeiskt ursprung tycks vara mycket ovanlig. Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder."

Svar på tråden Honung till 1-åring?