• Trollens mamma

gratäng med skinka!

Finns det nån som har ett sånt recept?
    Har en stor bit rökt skinka i kylskåpet,och vet inte riktigt vad jag sa gör av den,gärna nåt "smalt"recept när jag räknar points!

• Svar på tråden gratäng med skinka!
  • Ulli

Kanske en pasta gratäng med tomatkross och svamp. Man kan ju använda light mejeriprodukter om du vill att den ska vara smal.

Ett annat alt. är broccoligratäng med skinka och lök.

Skinkomelett är oxå gott.

Purjolökslåda med ost är mums.

Hoppas du fastnar för ngt.

• Trollens mamma

Mmm...det låter gott!
    Hur gör du broccoligratäng med skinka och lök?
    Evigheter sen jag gjorde gratäng!

• Västeråstjej

Man kan köpa carbonarapåsar och göra iordning och lägga i skivad skinka. Sen kokar man patsa och håller i en ugnsform och sedan häller på carbonarasåsen med skinkan. På med lite mager, riven ost och in i ugnen tills osten fått färs och voila så har du en god måltid!

• Ulli

Jag är lite av en Kajsa Varg men så här brukar jag göra ungefär.

Broccoli ca ett halvt kilo (jag brukar täcka formen rejält
    Skinka efter smak
    Lök oxå efter smak
    5 dl grönsaksbuljong, av tärning

Gratängsås
    2 msk smör, eller
    margarin
    3 msk vetemjöl
    3 dl grönsaksbuljong, av de 5 dl
    1 dl mjölk, 3%
    1 dl ost, riven
    1 ägg
    1/2 dl grädde, eller mjölk 3%
    salt och peppar

Gratinering
    1 dl ost, riven (jag tar alltid mer, gott gott)

ugnstemperatur 225º

Tillagning
    Dela buketterna (eller använd frysta bitar, behöver då ej kokas i buljong utan lägg direkt i formen). Koka upp buljongen och koka broccolin. Låt dem rinna av, spara buljongen, och lägg broccolin i en lätt smord ugnsform.

Smält fettet i en kastrull och rör ner mjölet. Späd med buljong och mjölk. Koka upp under omrörning och koka 3-4 minuter. Rör ner osten. Blanda ett söndervispat ägg med grädde eller mjölk och rör ner det i såsen. Smaka eventuellt av med salt och peppar. Häll såsen över broccolin och strö över riven ost.

Gratinera fortfarande varm rätt i övre delen av ugnen i 250º tills ytan fått fin färg, ca 10 minuter.

Smaklig spis.

Du kan nog "avsmalna" den lite efter tycke och smak.

• Lorelei

Jag kan bara rekommendera vanlig potatisgratäng (jag gör med gul lök i) med skinkan strimlad i... och gärna några broccoliknyten i gratängen...

Svar på tråden gratäng med skinka!