• imp

vovvan har analsäcksinflammatin

var hos vetis idag men min lilla hund hon hade stora analsäckar som de fick tömma o spola nu ska hon ha  antibiotika o smärtstillande o ny spolning om en vecka.

hon hade så ont när de skulle känna så de fick ge henne lugnande så nu är hon slö o dåsig men stackaren hade mycket goja som de spolade ut inte konstigt att min lilla älskling har haft ont.

så får se fall försäkringen täcker detta de sa att det skulle göra det på vetstationen. någon som har erfarenheter av  detta.

har inflammationerna kommit igen o i så fall hur ofta .

• Svar på tråden vovvan har analsäcksinflammatin
  • Hustomten

Japp, min mammas hund fick det upprepade ggr. Så dom opererade bort säckarna.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Världens segaste lilla snigel¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • Hugofelicia

Min fd hund hade det oxå många gånger.
    Ett tillfälle så blev det så alvarligt så skinnet på sidan av analöpningen sprack och det sprutade ut en massa var och blod.
    Inge roligt alls.
    Jag rekomenderar dej om du har en relatift ung hund att operera bort säckarna.

• Hallonsaft

De brukar nästan alltid återkomma. Anledningen till att de får det är ju att avföringen som ska passera dessa analsäckar inte "trycker" på och gör en naturlig tömning. Eehh...konstig förklaring, men någon kanske förstår. :-0 Hunden kan också tömma analsäckarna när det är riktigt riktigt avslappnad eller när hunden är riktigt rädd.

Men det kan ta olika lång tid innan det återkommer, så vänta och se när det är dags för nästa tömning. I slutändan tjänar man oftast på att ta bort analsäckarna på hunden.

• imp

ja det är första gången för henne hon är lite över två år nu.

• qaz

vår fd hund fick det flera ggr.stackarn.

• Bemma

Min vovve hade det för ca två år sedan....han gick hårt åt svansen då eftersom det kliade och då fick svansen ut för det! Det kom över en natt och svansen var helt avskalad!! Men det har inte kommit tillbaka i alla fall! Det verkar vara rätt vanligt att hundar får detta..vår förra hund hade det med...

• Hallonsaft

Jag tror att det beror på vad hundarna får att äta. Men det är min tro det. Helt enkelt att det är så väldigt många hundar som äter fel sorts foder, vilket resulterar i ljust, löst bajs. Så hundarna behöver inte direkt "trycka" på för att det ska komma ut. Därav så blir det inget tryck på analsäckarna, som då förblir otömda. Usch, vilken diskussion. :-0

Men men...det är vad jag tror.

• Bemma

Hallonsaft: Kanske! Jag har bytt foder till min hund sedan dess och det har ju inte kommit tillbaka...han trycker som bara den när han bajsar..

• imp

vilket foder använder ni då?

• Maria Peter

Min hund har haft det och jag var hos veterinären i nov och nu har det kommit tillbaka igen och jag måste gå till veterinären igen. Tror inte det beror på fodret för jag frågade sist jag var hos veterinären och dom sa att det berodde inte på det. Jag ger min hund bravo färskfoder.

En kompis hund hade det oxå ett antal gånger och dom opererade bort hans analsäckar och nu känner han inte att han blir bajsnödig utan han går vanligt och helt plötsligt så kommer det ut en korv. Därför vill jag inte operera bort min hunds analsäckar ifall min inte heller känner när han blir bajsnödig.

Hoppas din vovve blir bra kram !

• jendan

hej
    min vovve har haft det flera gånger och det blir bara efter hon har varit lös i magen och veterinären säger att det beror på att hon är lös då vandrar avföringen in och det blir inflamation med var och snusk
    men analsäkarna ska inte ha något med känslan av att vara bajsnödig att göra så det låter lite mysko om det har blivit så efter en operation
    //jenny

Svar på tråden vovvan har analsäcksinflammatin