• Max mamma

Hur länge "håller" effekten på betapred?

Hej igen...Max fick betapredtabl. i morse mot falsk krupp som inte ville släppa med mollipect!
    Han fick 12 tabl.

Har knappt hostat sen i morse,och absolut inte krupplik. hosta.

Nu undrar jag om jag behöver oroa mej inför natten som kommer,om han ska få krupp igen?
    Hur länge håller effekten i kroppen när man fått betapredtabl.?

Ska palla upp hnm i sängen ,å även ha ett fönster på glänt i natt.

Tacksam för svar vad ni andra tror!

//Milla

• Svar på tråden Hur länge "håller" effekten på betapred?
  • Bondbruden

Hej! Vad olika medicin man kan få för samma åkomma... När sonen fick sitt första kruppanfall så fick vi Desentol. Det bästa rådet vi fick var dock att ha lite fuktigare luft i sovrummet, så när det är krupp på gång så brukar jag blöta ett badlakan som jag hänger över en stol bredvid hans säng (med en balja under).

Kolla upp vad det står i fass på nätet, för förskrivare så kanske du får svar om betapreden.

• statoila

Hej.vet ej hur betapred fungerar på krupp,men det är ett långtidsverkande läkemedel...man får inte ge det så många gg per år till barn.Vår son har oxå betapred när han får kraftig hosta(ejkrupp).vi får/ska ge endast i nödfall...

• 1malle

Min son har betapred som han ska ha vid getingstick/bistick...
    han ska alltid direkt till läkare efter att ha fått betapred eftersom de inte botar utan bara lindrar...
    Vet inte alls hur det är med betapred för andra åkommor...
    Men jag har hört att man inte ska ge det alltför ofta till barn...
    Min son är ju då 14år, 173cm o väger 65kg...så han går som vuxen....

• Max mamma

VET att man inte ska ge betapred för ofta och det gör vi inte.

Tack för era svar!
    Håller tummarna för att han inte får det igen i natt!

//Milla

• Jordgubbsflickan

Jag har gett mina barn ventoline, lepheton desentol samt betapred ( i nödfall) vid krupp...

jag tror att effekten håller i sig 12 timmar...men du ska inte ge dem i förebyggande syfte, utan du kan ge honom mollipect (om han nu kan sova på den) 1 timme innan läggdags. Men om han brukar ha krupp flera nätter i rad så kan det alltså komma i natt igen.

Försök att gå ut med honom i kalla luften. Det är det allra mest effektiva. Fungerar inte det testa att ånga i badrummet...

Det är viktigt att vara lugn själv och ha pojken upprätt!

• Max mamma

Han BRUKAR inte få krupp flera nätter,men man vet ju aldrig...

han ska få en skvätt mollipect innan läggis i kväll.
    tack igen!

• Max mamma

Jag har åxå ventoline,lepheton och desentol,vad ska jag ge hnm för bästa effekt innan han lägger sej?
    Lite bråttom han ska ju lägga sej snart...

C.

• Jordgubbsflickan

Oj har varit borta en stund...

Du ska ge honom ventoline och lepheton desentol...

har du den blandade flaskan av lepheton desentol eller måste du blanda själv?

Ge honom ventolinet (alltid) mycket bättre än mollipect...de blir oftast så rystiga av den och får svårt att sova, lepheton desentol (vilket dämpar hostreflexen)

• Jordgubbsflickan

När du tror att han ska få krupp kan du ge honom dessa mediciner i förebyggande syfte, _minst_ en timme innan läggdags...det tar ett tag innan de verkar...

Men ge han inte mollipect ...

• simba57

Betapred har effekt i cirka 24timmar, jag har allergibarn så jag har kommit i kontakt med den medicinen en hel del. Hälsningar.

• Max mamma

Hejhej...så här gjrde jag.

Gav hnm lepheton-bara.Plus att han ficj inhalera sin astmamedicin både bricanyl å pulmicort.
    Jag har bara dom 2 medicinerna å får isf bland själv om han ska få den.
    Varför måste man ge båda?
    Har fått den utskriven till Max men har aldig använt dom tillsammans.Bara lephetonen,vilken Max blir yr å lite illamående av,men till natten går det ju bra att ge den.

Måste man blanda dom tillsammans i samma mått,kan man inte ge den ena först å den andra sen?

Han fick iaf inte krupp i natt,men ÄR hostig,så han får vara hemma id ag åxå.

tack för allhjälp!

• Max mamma

Ser att inlägget blev lite konstigt...när jag pratar om 2 mediciner menar jag lepheton å desentol....lite förvirrad...

• Den stora familjen

Snälla ni använd inte ånga till ert barn med krupp det är absolut inte bra.Använd de mediciner ni fått och mycket frisk luft.Ånga kan förvärra kruppen.
    Har två barn med krupp och den ena har astma också.Jag talar av egen erfarenhet.

• Max mamma

Men vad förvånad jag blir,"den stora familjen"!

Dom rek. det tom på sjh. antingen ånga i badrummet eller frisk luft.

Camilla

• Majsan71

Man har upptäckt att ånga inte har någon effekt på krupp. Frisk, kall luft är mer verkningsfullt då det har en avsvällande effekt. Men det är inte farligt med ånga.

• Jordgubbsflickan

Tycker också att ånga inte har ngn effekt alls

Det är just blandningen av lepheton och desentol (jag har blandningen i samma flaska som apoteket alltså har blandat) som ger effekt mot krupp..

Min yngsta dotter har så kraftig krupp att jag precis i dagarna har pratat med en barnläkare och vi ska faktiskt få adrenalin (med en speciell apparat) att ha hemma, eftersom de sista anfallen varit så svåra att häva....trots att vi följt konstens alla regler

Just nu sitter jag här (igen) med sjukt barn och hoppas _verkligen_ att hon inte får krupp inatt

Snälla ni håll tummarna för det

• havsbris

Hej.
    När min älsta fick krupp fick vi som er Betapred, men vi fick Lepheton som hostmedicin den använder jag än idag vid förkylnings hosta.
    Nu kanske han mår bra när jag skriver detta, men jag vet att man kan få inhalation vid krupp, det fick ej min flicka.
    Kram på er.

Svar på tråden Hur länge "håller" effekten på betapred?