• Långbenopluto

"vita rock-syndromet"

Hej
    Jag lider av något som kallas av min läkare på vårdcentralen för "vita rock-syndromet" Det visas genom enorm ängslan och ångest över att något är väldigt fel på mig så fort jag ska besöka en läkare, sköterska osv... Detta problem har jag haft i flera år....

Detta har blivit ett stort problem nu när jag är gravid! Ett vanligt besök hos BM får mig enormt nervös och ångestfylld...det är inte roligt ska ni veta.

jag undrar om det är fler som har samma problem, för jag kan väl inte vara helt ensam?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-18 19:51:14:
    Har ni några tips hur jag ska underlätta mina besök inom sjukvården?

• Svar på tråden "vita rock-syndromet"
  • SysterHedvig

det är jättevanligt :) man säger t.ex. att det blodtryck man tar på vårdcentralen av någon i vit rock är mycket högre än det man har normalt. Jag tror väldigt många har samma upplevelse som du, jag med.

• linhen

Jag har svåra problem då jag ska ta just blodtrycket. Jag har en tendens att ligga på gränsen till för högt och har råkat illa ut någongång då någon sköterska inte var riktigt schysst. Efter det har jag svåra problem varje gång.... Jag som är så cool annars

Vet inte vad man ska göra faktiskt, det är nog bara att bita ihop och försöka slappna av - någon svag punkt måste man ju få ha!?!

• innana

Heter till och med White Coat Syndrome i litteraturen...det kan ju vara bra att berätta om att man har såna tendenser när man går dit. Så kan de ta blodtryck vid flera tillfällen vid besöket, man har sällan högt blodtryck av det någon längre stund.

• honungsbebis

En kompis till mig fick låna hem en blodtrycksmätare så hon kunde öva sig på manicken i hemmet lugna vrå. Men hon hade nog mest problem med själva manschetten och inte sjukvårdspersonalen...

• diskus

Jag fick göra en dygnsmätning av blodtrycket för att de trodde att jag hade för högt. Det visade sig att jag var på gränsen till "lågtryckare" istället! Detta pga att jag stressar upp mig så mycket!

• diskus

Tips glömde jag i förra inlägget: Jag tipsar om att göra denna dygnsmätning, det hjälpte mig jättemycket, även de symtom som inte berörde blodtrycket faktiskt. Lycka till!

• terras

Jag kan förstå ert problem då jag personligen sett det... Jag jobbar själv inom vården och vill bara säga att dessa människor i dessa vita rockar bara är en vanlig människa i en vit rock. Jag skulle kunna vara din kompis, din syster, din granne, din svägerska, din mamma, din svärmor eller någon annan du känner dig trygg med. Kom ihåg att dessa kvinnor (och män) finns där för att hjälpa dig och göra dig så trygg som möjligt (även om det alltid finns undantag).

Lycka till med era sjukvårdsbesök och tänk på detta nästa gång!

Svar på tråden "vita rock-syndromet"