• MLME

Vad har man barnolja till?

Slänger in den här frågan i föräldraforumet eftersom jag undrar om folk inte använder lite för mycket hygienartiklar på sina barn (kan ha fel).

Vet inte vilka hygienartiklar jag ska inhandla till kommande bebis..
    Vad har man barnolja till och varför har vissa den i badvattnet..blir inte barnet oljigt och fett då?
    Räcker det inte med typ schampoo och duschcreme?

/undrande förstagångsmamma

• Svar på tråden Vad har man barnolja till?
  • KissTheDawn

i början ska man nog helst inte använda schampo till den lilla.. det torkar ut lätt. oljan är till för att ge huden fukt, det kan behövas... barnoljan gör inte huden oljig.

• tjoppaloppan

Tvätta rumpan på barnet med barnolja.
    Det blir ju endel tvättar per dag och vatten torkar ju ut huden.

På systerdottern använder de våtservetter att göra rent med och sedan barnolja att tvätta/smörja stjärten med.

• kixan

Jag använder oftast bara vatten till att tvätta Alma (1½ år) och har gjort så sen hon föddes. Är hon mycket smutsig, typ kläggigt bajs eller nåt använder jag olja, det är allt som behövs.
    Schampoo och duschcreme tänker jag vänta med vänja henne vid så lnge det går.

• MLME

sånt där är ju så svårt att veta när det finns säkert flera 100 miljoner olika produkter på marknaden..hur vet man vad som är bra för ens barn.

Vem hade anat att inköpandet till bebisen skulle vara så krånglig

• Sanna Marie

Jag har alltid hört att man ska använda barnolja och med den vetskapen använde jag den på dottern då hon föddes.
    Jag droppade i några droppar i vattnet och tvättade henne med det. Efter en till två månader var hon små rosig och fnasig på flera ställen.
    Jag trodde jag hade förstört hennes hud för alltid och slutade med barnoljan tvärt.

Nu använder jag bara barntvål då hon har bajsat och vid badet. Hon tvättar naturligtvis också händer och ansikte.

• isabell22

Barnolja använder jag aldrig oftast ingenting i vattnet men gör jag det har jag tagit olivolja inga tillsattser som kan skada bebisen.

• Kattmamma

Hej!

Vi kör med Apotekets barnolja i badvattnet samt att smörja rumpan med. Använder även till rumpan Dialons talk och ibland zinksalva.

På BB sade de att tycker man att bebisens hår blir fett av allt kladdande så kunde man tvätta det ex. med Euscerin duscholja från apoteket. Vi har kört med oparfymerat Mild tvål istället som även finns på apoteket.

Det behövs igentligen inte så mycket olika produkter och allt skall användas vid behov, det är onödigt att börja förebygga rodnader och dyl. enl. BB.

• Linah

Jag använder inga pridukter alls till Hannah
    förutom lite barnolja i badet när hon badar, och hon har jättefin hud...
    varken irriterad eller torr!

• kobra

Gå på en hälsokostaffär och be att få en bra olja.

• Elise

Vi använder också barnolja i badet till vår dotter (7 1/2 mån) och hon har inte varit torr en enda gång sen hon föddes, fastän både mamma och pappa är riktiga "torrisar".

• Stora

Det enda jag använder är Apotektets milda tvål vid bajsbyte, ACO barnolja i badvatten eller att smörja in med efter badet. Ella var jättetorr o fnasig som riktigt liten. Sen har jag typ Zinksalva eller anan fet salva om rumpan börjar bli röd, smörjer in innan "nattblöjan" åker på. Men bsät mår röda rumpor av att lufta. Någon mer produkt använder vi inte. Inte shampoo. Jag tycker det mesta går bort m vanligt vatten!

• soraya

Olivolja i badvattnet och bröstmjölk på en narig rumpa!
    Annars bara tvättlappar i frotté och vatten.
    Det är den enda hudvård vi behövt hittills, och dotterns rumpa är lenare än allt annat i världen.
    Men vi har aldrig haft problem med blöjeksem eller röd rumpa sen vi började med tygblöjorna på heltid.

• Teskedsmamman

Jag har olja i vattnet precis innan jag tar upp honom och har det lite som "hudlotion" huden blir så mjuk och go med olja, men det är nog mest jag som använder oljan perfekt att smeta in sig med efter duschen, men blir så härligt mjuk länge efteråt och även om man torkar sig med badlakan så blir de inte speciellt kladdiga... barnolja är det enda som verkar på min känsliga hud...

• Elisa

Jag har endast använt Apotekets produkter till Angelica, såsom barnolja och tvättbalsam. Barnoljan har jag dessutom använt då angelica "ömsade" skinn på hälarna när hon endast var ett par veckor gammal. Tvättbalsam använder jag när jag duschar henne, även till håret. Efteråt smörjer jag någon gång i veckan in hennes hud med lotion (även den från Apoteket). Hon har aldrig haft några problem med huden. Dessutom använder BB dessa produkter också.

• Feya

Vi har använt Natusan baby-badolja, den lämnar inte huden (eller snarare håret) lika fett som vanlig babyolja. Använder den ganska ofta på mig själv också Man blir så mjuk och len av den
    Sen när sonen har fått små prickar på rumpan har vi haft på lite zinksalva och prickarna har försvunnit med det samma!
    Några andra produkter behövs egentligen inte, helt onödigt att börja vänja barnens hud vid en massa kemikalier!! Det är ju bla så överkänslighet och allergier uppstår!

• kobra

Froggi: vet du att det är just kemikalier som du använder, använd naturliga alternativ.

Och sen för att det är apotekets produketer är de inte automatiskt bra, de innehåller bla mineralolja. Leta på nätet om just mineralolja och se vad ni hittar-

• LindaTosa

Använder det i badvattnet annars använder jag bara vatten. Ibland om hon bajsat ner sej ordentligt så använder jag mild tvål, men det är inte ofta.

• Majsan70

Vad är det för fel med att helt enkelt använda vanlig kallpressad olivolja?

Använder man detta i rimliga mängder i badet, eller till massage osv. så blir barnet härligt mjukt i huden.
    Olivolja är bra till det mesta.
    Eftersom dotter har ganska mycket hår så använder jag dock shampoo på henne, men aldrig tvål någonstans på kroppen.

Jag har hitintills haft natusan shampoo, men får nog tänka om nu o försöka hitta något annat alternativ.

• Tossan79

Ja, olivolja är jättebra! Billigt och naturligt!

Svar på tråden Vad har man barnolja till?