• sheeba

Kan leverpastej göra så man öka järnvärdet?

Äter järntabletter men kan leverpastej göra så det ökar fortare?
    Finns det någon gräns på hur mycket leverpastej man får äta? För jag har fått lite dille på det nu
    Hade inte gjort något om det hade lyft järnvärdet också, eller kanske mitt sug är så stort för jag behöver järnet?

• Svar på tråden Kan leverpastej göra så man öka järnvärdet?
  • lata kocken Johanna

leverpastej är helt OK

man bör inte äta mer än motsvarande 100g lever om dagen - så 200-300g leverpastej är inga problem

leverpastej innehåller hemjärn som är mkt lättare för kroppen att ta upp än icke hemjärn (som finns i princip alla järntillskott utom typ hemofer)

hemjärn tas upp till 25% medan icke hemjärn i mat tas upp till 5-10% ur mat men mellan 1 och 6% ur tabletter...

• Stumpegrisen

Jag alskar leverpastej, har alltid gjorde det. Vet inte om det ar darfor mitt hb ar sa bra (150).
    Hoppas det kan fa fortsatta att vara bra graviditeten igenom. Ar ingen fan av jarntabletter, provade det nar jag gett blod men magen blev helt konstig.
    Prova leverpastej (Scans magra ska det vara) och oliver - en oslagbar kombination!

• m3ssy

Jag har också fått dille på leverpastej nu på sista tiden. Hade dåligt Hb på mitt sista blodprov, kanske det är därför men nu kan jag inte börja eller sluta dagen utan en leverpastejmacka. Gott!

• Mollymajs

Leverpastej är bra men va JÄTTE försiktig nu och ät den inte några dagar inna den går ut.. Den blir dålig snabbare nu när det blir varmt.. Kan bli väldigt sjuk av den.. Men gott är det..Mums har ätit många, många paket under graviditeten..

• sheeba

Skönt att dte inte bara är jag som har fått dille på det.
    Nu har jag inte ätit det på ett tag, sista mackan jag tog mådde jag illa av så jag tappade lite avsmak, fast leverpastejen var helt ny.

Svar på tråden Kan leverpastej göra så man öka järnvärdet?