• helene306

Ni med allergi!

Jag har pollenallergi och är detta år förbaskat dålig trots mediciner och spruta. Igår åt jag ostkaka med keso och mandel och det blev TOTALSTOPP i näsan och senare under natten började det klia i halsen något fruktansvärt och jag fick svårt att andas. Var till akuten, men självklart blev jag bättre där och fick åka hem utan åtgärd.

Har idag fått läkartid till tisdag för att utreda om jag utvecklat mer allergi. Ni andra med allergi, kan ni reagera på viss mat? Man ska väl inte sluta förundras över kroppen, men jag har aldrig reagerat så här förut. Lite småkli i halsen om jag ätit gröna äpplen, så det äter jag inte, men annars har jag inte märkt något förän inatt. Nu förstår jag hur astmatiker har det

• Svar på tråden Ni med allergi!
  • joviti

Jag har pollenallergi och jag reagerar på kiwi, äpplen, när jag skalar potatis killar det i halsen.

• Crazy Baby

Det är väldigt vanligt att man som pollenallergiker inte kan äta stenfrukter/kärnfrukter!

Själv kan jag bara äta citrusfrukter, bananer och vindruvor! Men eftersom jag är lite trött på bananer slinker det ner ett och annat äpple, men då får jag lida för jag får kli i halsen och röda svullna läppar.
    Persikor och nektariner är inte ens att tänka på!

Såååå trist med bananer!

• Dinturiel

Det kan ha varit mandeln som gjorde det. Ær man redan utsatt før allergena æmnen, kan man reagaera på sånt man kanske inte vanligtvis ær allergisk mot. Men detta kan innebæra att du nu utvecklat en allergi mot mandel.
    Jag får næmnligen samma symtom nær jag æter mandel eller nøtter, eller annat jag inte tål.

Det var så min nøtallergi børjade. Jag hade varit i før mycket nærkontakt med hund (ar pælsdjursallergiker) och sen stojat runt på ett barnkalas(anstrængningsastma). Dagen efter åt jag jordnøtter och åkte på værdens allergianfall, precis så som du beskrev.

• IsaCMoJs

När jag var liten var jag allergisk mot citrusfrukter och tomat
    Nu är jag allergisk mo
    *Pollen och gräs/hö
    *Kärnfrukter
    *Pälsdjur =(

• Werran

Min sambos mamma har alltid varit pollen allergiker, hon reagerar på bla nötter och röda äpplen under pollen säsongen. et kliar i halsen på henne. Jag tror inte hon har skaffat starkare medicin, men jag tror helt klart att det kan finnas ett samband mellan de två...

• Emzi

Jag är pollenallergiker och jag kan inte äta stenfrukt/kärnfrukter, nötter och inte skala potatis.

• helene306

Oj vad svar så snabbt! Jag som älskar Marabous Frukt och Mandel.... Konstigt nog har jag inte reagerat på den!? Jag tror helt klart detta har samband, det trodde även sköterskan jag pratade med på Vc idag. Igår på akuten funderade jag på om det var något jag åt, men inte kom jag på ostkakan förän i morse. Så nu blir det till att undvika nötter o dyl. Snart får man väl inte äta något?

• Dinturiel

Det vet jag precis hur det kænns...
    Ær allergisk mot

Pollen/græs
    Pælsdjur
    Stenfrukter
    Tomat
    Paprika
    Kan inte heller skala potatis
    nøtter/mandel
    Kiwi
    Pæron (ær det en stenfrukt)
    Jordgubbar

Ja, ibland ær det lættare att tala om vad man inte ær allergisk mot

• milimina

som pollenallergiker under pollenperoiden är kroppen och immunförsvaret oerhört svagt, så då ska man helst undvika allt som kan provocera fram en reaktion. dvs, undvika stenfrukter, äpplen, päron och morötter som korsreagerar med pollen. nötter är ju jätteallergent så det bör man också undvika om man är väldigt känslig. risken för att man provocerar fram en allergi man tidigare inte haft är väldigt stor när man redan mår dåligt.

jag har fått dessa förhållningsorder från läkare på ks thorax/allergimottagning efter en grundlig utredning, och visst, det är inte kul,  men å andra sidan är det garanterat värt det för att senare slippa en värre året-runt-allergi. jag kan äta äpplen och morötter på vinterhalvåret åtminstone

• joviti

Just det morötter kom jag på att det oxå kliar i munnen när jag äter.

• Leos och Vincents mamma

Jag har svår pollenallergi o tål nästan inga frukter alls.
    Kan bara äta banan o apelsin.
    Potatis måste sambon skala för det går inte för då kliar det som bara den.
    Jag tål inte tomater heller.
    Mandel o nötter är jag jätteallergisk emot.

Men så brukar det vara för de flesta som har pollenallergi.

Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • helene306

Lustigt ändå att jag reagerar så här nu, men å andra sidan har jag känt att det blivit jobbigare nu, trots kallare väder och lite regn.

Tack alla ni för svar och för att ni delar med er av era erfarenheter!!

• Nattsaga

Jag är pollenallergiker också, tål inte mandel,nötter, kiwi i matväg vad jag vet. Det är trist sånt där när man inte tål saker som man verkligen älskar.

• Dessie

Det jag är allergisk mot:

*pollen

*pälsdjur

*starka dofter & cigarettrök

*vissa tvätt/diskmedel

*mandel, nötter, apelsin & banan

Svar på tråden Ni med allergi!