• Trinity78

Motsatsen till "rationell"

Vilket är det rätta alternativet?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Motsatsen till "rationell"
  • Dramaonline

Båda funkar väl? Kan man säga o-bra kan man väl säga o-rationell.

• Beckah82
    Dramaonline skrev 2006-05-19 10:35:02 följande:
    Förvånad
    Beckah -82, mamma till Victor -98 hemsida: busig.sida.nu
  • Trinity78
    Dramaonline skrev 2006-05-19 10:35:02 följande:
    Hehe, det funkar nog bara i Norrland.
    Reality is a bore
  • tahira

Det är väl två olika saker? Motsatsen är ju irrationell, orationell betyder ju bara att man inte är rationell.

Ett exempel (om man antar att svart och vitt är motsatser, och det gör vi nu): Vitt är en sak, om något är svart så är det just motsatsen, men om någon är ovitt, så kan det vara svart, men det kan också vara rosa, grönt eller vilken färg som helst. Dvs, irrationellt är någonting man är. Orationell visar bara på vad man inte är.

Eller har jag fel?

If you can't be good, be careful.
  • Trinity78
    tahira skrev 2006-05-19 11:06:33 följande:
    Det är väl två olika saker? Motsatsen är ju irrationell, orationell betyder ju bara att man inte är rationell.Ett exempel (om man antar att svart och vitt är motsatser, och det gör vi nu): Vitt är en sak, om något är svart så är det just motsatsen, men om någon är ovitt, så kan det vara svart, men det kan också vara rosa, grönt eller vilken färg som helst. Dvs, irrationellt är någonting man är. Orationell visar bara på vad man inte är. Eller har jag fel? If you can't be good, be careful.
    "Orationell" är inget ord som finns med i SAOB så jag tror inte att det är ett "riktigt" ord på samma sätt som "irrationell".
    Reality is a bore
  • Grannen

Borde göras en omröstning om asocial vs osocial med!!!

• Skelleftebo

Här i norrland funkar det med o framför det mest , men det heter ju trots allt irrationell...

• idiblon

mumlin: Asocial och osocial är väl två olika ord? Eller du menar att folk behöver upplysas om det med?

• tahira
    Trinity78 skrev 2006-05-19 11:08:25 följande:
    tahira skrev 2006-05-19 11:06:33 följande: Det är väl två olika saker? Motsatsen är ju irrationell, orationell betyder ju bara att man inte är rationell.Ett exempel (om man antar att svart och vitt är motsatser, och det gör vi nu): Vitt är en sak, om något är svart så är det just motsatsen, men om någon är ovitt, så kan det vara svart, men det kan också vara rosa, grönt eller vilken färg som helst. Dvs, irrationellt är någonting man är. Orationell visar bara på vad man inte är. Eller har jag fel? If you can't be good, be careful."Orationell" är inget ord som finns med i SAOB så jag tror inte att det är ett "riktigt" ord på samma sätt som "irrationell".Reality is a bore
    Men det är ju precis det jag menar! Tycka vad man vill om att lägga till ett o före, men vad jag försöker få fram är att "irrationell" är ett eget ord, men orationell är ett "hittepåord" som bara förklarar vad något inte är
    If you can't be good, be careful.
Svar på tråden Motsatsen till "rationell"