• Växjömamma1976

Nattamning - när slutar man???

Hejsan! Har en fundering ang nattamning!

-min son är nu 2 månader drygt o han vill ammas minst 2 ggr/natt o jag undrar hur länge man ska nattamma sin bebis?? Han vägde nästan 5 kg när han föddes o väger nu 6450 g på senaste kontrollen!

Hur gör/gjorde ni?

*tacksam för era svar* - jag kommenterar gärna inkomna inlägg!
  • Svar på tråden Nattamning - när slutar man???
  • ebben

varför ska du sluta nattamma? mår du inte bra av det?
    Alltså mina barn har varit olika.
    den ens har inte ätit alls........på nätter.
    den andra åt varannan,vartredje timme dygnet runt.
    den tredje åt inget på natten till han blev 5 månader nästan-DÅ började han äta ett par gånger......
    Amning är ju mer än mat-mys o närhet också,o trygghet mm.
    Låt bebben äta........

• Elianova

På bvc säger dom väl att fram tills barnet är 5-6 månader så behöver dom äta på natten, om dom inte slutar självmant innan. Man ska väl vänta tills dess innan man börjar försöka vänja dem av vid nattamning om man nu vill det.

• oktmamma

Min son ville amma OFTA under 4 månader ungefär men sen när han började få ersättning så blev det mindre. Han slutade amma när han va 5 1/2 månad och sover nu hela nätterna!

• Fischer

Hej Sussie 29!
    Jag har en tjej som är 11 veckor. Vi lägger henne vid 20 och så sover hon till ca 5 på morgonen. Då ammar jag henne och sedan sover hon till 8. Hon växer på både längd och bredd som som ska. Mitt knep (som faktiskt lillan själv kom på) är att mata intensivt på kvällen innan nattningen kl. 8. Hon äter ca en gång i timmen mellan 17-20. Antagligen blir hon så mätt då så att hon sover sig genom nästan hela natten. När hon blir lite äldre tänkte jag ersätta kvällsmålet kl 20 med välling så att hon ev sover ännu längre. Lycka till!

• Sigrid

På vårt bvc säger de att ett barn på 6 månader inte ska behöva äta på natten, dvs att är de yngre och vill ha bröstet så ska de få det.

Min son ammades minst varannan timme på natten fram tills han var drygt 7 månader, då slutade jag nattamma (sonen protesterade naturligtvis, men efter några nätter kunde han somna om utan man).

Mamma till en son född 2005-08-02
  • Hallonpaj

Jag nattammar fortfarande min 20 månaders nån gång. Man måste inte avvänja om amningen funkar bra, tvärtom är det ett smidigt sätt att sövs om när barnet vaknar till, tycker jag. Min mamma gick och bar på mig varje natt när jag vaknade i 3 år! Själv somnar jag om medan barnet snuttar lite, vi behöver aldrig gå upp på natten, aldrig tända någon lampa. Jättepraktiskt och inte jobbigt!

Är det ett problem för dig att nattamma?

• Heather

Anton är 6½ månad och vaknar fortfarande 2-3 ggr/natt för att ammas...när han var 2 månader vaknade han nog en 4-5 ggr...TROR att det oftast löser sig av sig självt...

Hade gärna sovit en hel natt om det gått, snart ett år sen man sov 8 timmar i sträck!

E din lille grabb en rejäl gosse så kanske han behöver den där extra slurken på natten...hade gärna gett dig tips men håller koll på tråden för att se om nån har nått bra att komma med!

• Växjömamma1976
    Elianova
    jasså! Min bvc-sköterska sade att man kunde tänka på att sluta med nattamning när barnet är 2-3 mån o det är just därför jag valde att starta denna tråd för att se hur ni andra har gjort/tänker göra! Glad
  • Elianova

Ja det är lustigt att bvc har olika åsikter i olika delar av landet. Men bvc i all ära, det bästa är nog att göra som man själv känner är det rätta.

• matilda87

min son är snart 8 månader och jag har precis slutat amma honom helt,jag började att ta bort målen på dagarna och ammade bara nätter och mornar.efter ett par dar tog ja bort på nätterna oxå,det har gått otroligt bra,han började ta napp när ja slutade amma så det har inte alls varit några problem! Men de är nog bästa o trappa ner lite i taget :) Lycka till !

• Eulaalia

har en tös på6 mån, hon äter en gång per nattt dvs kl 03 på morgonen efter att har laggt sig 20-21 det har hon gjort sedan vi kom hem från bb, sen sover hon till 6:30-7:30 och vill ha gröt...

• Olga81

Min dotter är 7½ månader o jag ammar henne på natten...nu började hon faktiskt inte vilja amma utan hellre ha sin välling och det får hon. Tänk dig själv att somna hungrig!
    Tills hon var 5månader ville hon käka på natten var annan timme men på sistonde blev det mat kl.20 innan hon somnar, sen 23, kl.3 o kl.6 då är det nog räknas som frukost
    Lycka till o låt barnet bestämma.

O.&Sofia 2005/10/09
  • Nettisens

Min tjejtrasa på 3 månader buffrar upp sig med mat så att säga :)
    Hon har kört denna stil i hmm..2 månader tror ja det är :
    Hon käkar ( ammas ) oftare på sen em , typ kanske varje timme från kl 17.00 / 18.00 med småslurkandens.
    Slutar dagen med nattning kl 20.30 och slocknar sött.

Sover till hmm... allt ifrån 5.00 för en liten slurk el till 7.00.

I "min värld" väjer bebbe själv när det är dags att sluta nattammas. Dvs. vaknar den och vill ha mat ska den få. Sover den hela natten utan att vilja ha mat ska man heller inte väcka :)
    ( Ja, om den inte är NY NY NYFÖDD vill säga)

• MammatillAlice

Håller helt med Hallonpaj.....jättepraktiskt att nattamma, är 22 mån nu och vi fortsätter så länge hon vill. Inga tårar här!

• vårsol

Tills dom börjar sova hela natten är väl rätt lagom?

• snillis

Sålänge du vill.
    Är barnet för litet (i ålder alltså) får du såklart ge nåt annat om du inte vill amma då de behöver mat på natten när de är små.
    Själv slutade jag för 2-3 veckor sedan då jag märkte att han mest snuttade på natten (åt en gång). Men oftast är han jättehungrig vid 5-tiden och då får han såklart mat. Skall dock börja ge välling då eftersom det är den enda målet jag ammar numera och det känns som att jag är färdig med amningen.
    Min son är 7,5 månad.

Men om barnet ändå skall ha mat på natten är det ju mer bekvämt att amma då man slipper gå upp och fixa annan mat.
    Men om barnet ändå sover kan du ju sluta. Man brukar märka det där efterhand.

• snillis

ps. men att sluta vid 2-3 månader om bebben själv inte väljer det tycker jag låter väldigt tidigt.
    Arvid har varit superhungrig på nätterna och verkligen behövt äta.

• mian75

Sluta när du själv vill och ni har en lugn period i familjen. De säger ju att barnen inte behöver nattammas när de väger över 5 kg. Det ska ju dock sättas emot barnets behov av närhet och "snuttande".

Jag slutade nattamma vår son när han var 7 månader (för ca 2 veckor sedan). Då brukade han bara äta en gång per natt.

Den största anledningen till att vi vande sonen av med nattamningen var att jag ska börja jobba om ett par veckor och då vill jag inte gå upp och amma varje natt. Maken tog hand om sonen och nattade om honom så fort han vaknade. Det tog bara ett par nätter så sov sonen bättre.

• Marisol

Jag slutade nattamma förra veckan. Och min dotter fyller 1 år den trettonde juni... Låter tidigt att sluta redan vid två månader, då behöver du nog ge tillägg istället för så små barn behöver mat ofta.

• lij

Jag slutade nattamma när min son var nästan 7 månader. Eftersom han använde mig mest som "napp".. Efter bara några nätter så sov han också mkt bättre..
    Enl. bvc här så behöver inte barnen äta på natten from 5 månader (om man inte vill ge dem...) eftersom att magarna behöver vila!! Det fick en av mina kompisar råd till, det tyckte hon kändes jätteskönt att höra.

MEN som sagt, alla gör som dom vill..nu är din bebis lite liten ännu, men om ngr månader så kan du ju även prova ge lite tillägg på kvällarna (så kanske han sover bättre?). Det funkade för oss!!

Lycka till

Svar på tråden Nattamning - när slutar man???