• Wonka

Mögel i lägenheten, vad för kompensation?

Hej!

Vi har mögel i lägenheten vi bor tyvärr ingen nyhet för oss men hyresvärden har ignorerat det och våra larm. Jag ska berätta hur det ligger till.

Vi flyttade in i denna jätetfina lägenhet första januari, redan då luktade det konstigt från skåpen under diskbänken.
    I början av V.13 började vi se kryp, små kanske 3-4 millimeter blev dom, dom kröp fram från en list bredvid diskmaskinen och en del uppe på diskbänken.
    31/3 tog vi kontakt med vår hyresvärd och klagade, chefen var hit, tog en blick på dom och sa att det var blomflugor, "för dom fick ju vingar och flög runt".
    Dom gav oss tips på en blandning som man blev av med såna där med, typ vatten, diskmedel och äppelcidervinäger, men krypen brydde sig inte i det. Ingen drunknade i det på 2 dagar, vi kontaktade dom igen och dom sa att dom skulle ta dit en fuktmätare, att vi skulle påminna dom på måndag (det var fredag).
    Vi ringde då, fick inte tag i chefen men pratade med en av vaktmästarna och sa att doms kulle be honom ringa men ingen hörde av sig.
    Krypen blev fler och fler, vi dammsög bort dom 3 ggr om dagen.
    Sen hade vi min mamma på besök och hon blev så äcklad av dom att hon sa att NU måste vi få nått gjort här, vi måste kontakta anticimex själva eftersom hyresvärden skiter i det.
    Så jag tar en bild på krypen (lägger in dom under starka bilder), och skickar till anticimex. Dom kommer hit 16/5 då dom tycker att det ser ut som en fuktskada, på den lilla del av listen som dom ser. Dom upptäcker att det är diskmaskinen som läcker, och att det är både gammal och ny fukt där och att det funnits under en längre tid, säkert något år.
    17/5 kommer jokkmokkshus och tar bort en bit av golvmattan bakom diskmaskinen + en del av sockeln under diskbänken(den där delen som diskbänken står på). Fram kommer en hemsk lukt, samma som vi kännt ur sopskåpen och den ligger och trycker över hela lägenheten!! Vi blir illamående när vi går in i köket, jag har haft huvudvärk sedan februari, sambon har mått spyilla i 2 dagar.

DESSUTOM så har vi ett barn på 17 månader och jag är gravid i v.20!!!!!!
    Hur ska det här möglet ha påverkat oss i längden? ska min dotter få allergiska besvär i framtiden etc. Finns så många sätt mögel kan påverka och som jag sett bara inom släkten.

18/5 säger hyresvärden att det absolut inte är nån mögellukt, att han kan gå i god för att det inte är det och att hans ka ta dit en hantverkare soms ka ta bort HELA sockeln så attd et verkligen luftas ut och torkar där under...

19/5 alltså idag, så kommer det hit en snickare (oberoende av hyresvärden) som tittar där udner med ficklampa och säger att man kan se mögelsporer, att det svartnat och därför har det funnits länge.

Nu undrar jag.. vad ska vi begära för kompensation? Han velar farm och tillbaka hyresvärden för vi har kommit med lite olika krav. Sa upp lägenheten redan tidigare då vi ska flytta in i hus i slutet av Juni, men vi måste ju flytta ut NU! kan inte bo i det här en dag till! vad ska vi göra? Vad ska vi begära?

• Svar på tråden Mögel i lägenheten, vad för kompensation?
  • Wonka

Jo kan tillägga att vi inte direkt har någonstans att flytta. Typ hem till min sambos bröder kanske men dom har ju redan fullt där. Så vi behöver ju nånstans att bo cokså.. Hyresvärden har ju lite lediga 3:or, men det känns som att vi borde kompenseras MYCKET för allt det här. Jag menar.. nästan så man skulle kunna gå till tidningen med storyn..

• Wonka

Ingen där som har nått tips eller några idéer!?

• Lilla näktergal

"Chefen" för bostadsbolaget verkar inte vara direkt kompetent, han vill nog bara slippa det hela.

Ni borde kunna begära reducering av hyran pga olägenhet.

Om hyresvärden inte går med på reducering så får ni säga att ni ska gå vidare med detta, ni kan ju pröva att hota med Hyresgästföreningen (kan bli svårt om ni inte är medlem...men man kan ju prova att hota) eller att ni ska gå till en jurist.

Vet ni om lägenheten är uthyrd till den 1 juni? Annars om ni ska visa den för fler kan ni ju säga till "chefen" att ni kommer att berätta för dom ni visar lägenheten för hur dålig hyresvärden är och att ni haft den här skadan länge. Det sista en hyresvärd vill ha är ju dåligt rykte.

Lycka till nu!

• Wonka

Vi är inte medlem i hyresgästföreningen.

Jag funderade på att begära en ny lägenhet som vi ska få nycklar till idag, och att vi inte ska betala ett öre för den under juni månad.
    Eller att han får dra av krafttigt på hyran för dom månader vi bott här, och då kanske mer än vad det skulle kosta för oss att betala en annan lägenhet under jnui månad. För då flyttar vi ut nu och bor hos vänner och bekanta.

Ju längre vi bor här nu, när dom öppnat upp till möglet, ju mer mögelsporer andas vi in, och får på våra möbler osv.

• Wonka

please.. någon mer av alla som klickat måste ju ha nått att säga?

• Jano

Ni skall omedlebart gå med i hyresgästföreningen, i allra bästa fall så behöver man bara hota med hyresgästföreingen så får man en hyfsad kompensation av hyresvärden. Om ni väljer att inte gå med så kan ni gå nidare till ngt som heter hyresnämnden.

Om jag vore ni så skulle jag stå ut den lilla tid som är kvar (ca 2 veckor)men begära en ordentlig kompensation.. dvs hyresreduktion, hota med hyresgästföreningen, tidningarna, tv.

Vi fick en vattenskada av vår diskmaskin och vi fick kompensation för den tid som vi var utan kök, dvs en och en halv månad. Men ni som leevt med detta en längre tid kan nog försöka er på att få tillbaka en månadshyra.

Lycka till.

Svar på tråden Mögel i lägenheten, vad för kompensation?