• teten

Stygnen från förlossningen - HJÄLP!!!!

Kan någon svara på hur länge man har ont i underlivet efter förlossningen. De klippte en del på mig och jag fick stygn (Blev sydd i 1 timme och 45 minuter...) vet inte hur många stygn men det var en del... Saken är den att jag fortfarande har fruktansvärt ont och då och då blöder det från stygnen, trots att det gått tre veckor sedan förlossningen.
    Är detta normalt? Ni som har erfarenhet, hur länge gick ni med värk och ömmande underliv?

Vill ha svar snarast!!!!!

• Svar på tråden Stygnen från förlossningen - HJÄLP!!!!
  • liten

Jag hade jätteont i 3 veckor men sedan blev det gradvis bättre. Så att jag till slut kunde gå på toa utan att gråta eller stå upp i mer än 5 minuter. Det är skitjobbigt, jag vet. Jag åkte in till gynakuten när jag hade så ont att jag inte stod ut längre och då såg de att jag hade infektion i såren. Då fick jag antibiotika och en salva som lindrar lite. Hoppas att det blir bättre snart! Kram

• Snara79

jag hade jätteont i 5 v.. tyvärr. men syddes inte. så du kan nog ha rejält ont. ring mvc om du e orolig!
    sarah

• teten

Flyttar upp, vill ha fler svar....

• Nela

Tycker att du ska kolla upp det om det gör så himla ont. Kanske har du någon infektion? Jag syddes en del också, hade ont i 3 veckor men det gjorde ju inte SÅ ont ändå.... Kolla upp det!

• Linah

jag låg nedsöv på operation i 2 timmar
    och syddes mycket!!

Jag hade ont i 5 veckor efteråt.....
    men det går över
    men som sagt, hör av dig till MVC eller den som sydde dig om du är orolig!
    Jag var hos 2 läkare innan efterkontrollen p MVC!

• teten

Tack för svar!! Ska till BVC idag , ska prata med barnmorskan om vad hon säger.... just nu känns allt så deppigt bara...

Varför pratar man aldrig om tiden efter förlossningen på alla dessa förberedelsekurser man får gå på innan BF. Det är ju 1000 gånger jobbigare efter än själva förlossningen. Ömmande bröst, amning som inte fungerar, hormonsvängningar, trasigt underliv, stinkande avslag i veckor....

Man tror att förlossningen är det jobbiga, sen är det bara att komma hem och njuta av sitt underverk. Men det stämmer inte!!! Jag var iallafall inte förberedd...

• Nela

teten, håller med dig, det var ingen som sa att det kunde vara så jobbigt efter förlossningen... Tycker det är dåligt att de inte pratar om sånt på föräldrautbildningen.

• Andrundrun

Jag hade jätteont i 5v. Ändå blev jag bara sydd med 1stygn.

• Akka

Teten, jag håller också med dig!
    Skulle hellre göra om förlossningen om man slapp helvetet veckan efter den. Fruktansvärt ont med underliv och bröst!!!
    Borde absolut vara information om det på föräldrautbildningarna.

Kramar / Akka (som nu har gått sex veckor efter förlossningen och börjar känna sig ganska OK, men slarvar med knipövningarna)

• minimilla

ja...du.. jag sprack jättemkt,( hela muskulaturen i ändtarmen och två stora sår innuti slidan), o fick oxå många stygn. Jag är fortfarande öm o nu har det gått 3½ månad! Men riktigt ont hade jag i 2 mån då 2 stygn inte ville släppa, så de fick BM plocka bort..

Håll ut säger jag! =) Men får du jättemkt ont igen ska du prata med Bm! Kramar..

• Tullan

Jag hade JÄTTE ont i 3 månader efter förlossningen!!!
    Dem sydde mig i över en timme, och en vecka efter förlossningen så åkte jag på en jätte blödning fick åka in och skrapas, då fick dem ta bort en del stygn som dem tyckte satt fel.
    Mina stygn lossnade inte av sig självt, jag fick gå till min BM så plockade hon bort dem.

Hoppas att det snart går över för dig
    // Tullan

• född 75

Jag blev klippt och sydd både invärtes och ute.Nu efter tre veckor är jag bättre i stygnen men analhålet har jag desto mer ont i men det är förmodligen hemorojder.
    Det tog en vecka innan jag fattade att jag kunde ju stå upp på toa.Det gör inte alls lika ont och kisset kommer inte i såren.

Jag kan rekomendera att duscha när man har varit på toa istället för att torka sig men man ska torka tort eftråt.Efterhand kan man kanske dusha av sig någon gång under dagen och torka sig också så man hinner och torka ut såren.Då läker det bättre!

Lycka till!

Svar på tråden Stygnen från förlossningen - HJÄLP!!!!