• Cissi E

Rostad parmaskinka?

Vi ska ut och äta med jobbet snart och på menyn så står bla rostad parmaskinka med parmesanflarn. Jag vet att man inte ska äta parmaskinka men vad innebär det att den är rostad? Bör jag inte äta den? Hur är det med parmesanflarnen?

• Svar på tråden Rostad parmaskinka?
  • Duckan74

Jag frågade Lilou (här på Fl) som bor i Italien och du kan äta proscuitto cotto, men INTE prosciutto crudo. Vad rostad innebär vet jag inte, bäst att fråga.
    Parmesan äter jag inte så jag vet inte, men har för mig att det är no no. Kolla på livsmedelsverkets sida över vad du får äta i ostväg.

• MammaKulta

Rostad parmaskinka är kanske parmaskinka som är bakad i ugn eller stekt i panna. Jag har sett att det är en trend inom matlagningen idag.

• Duckan74

Står inget om parmesan där, kollade nu.
    Bara att du inte ska äta mögel och kitt- ostar.

• listo

Parmesan är helt okej.

Klippt ur kostråden:
    ...anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen...

• Cissi E

Tack så jättemycket för svaren. Jag sökte efter något recept på internet på rostad parmaskinka men hittade bara menyer vilket inte gjorde mig klokare. Jag får helt enkelt se hur det ser ut och sen fråga där.

• lata kocken Johanna

rosta = steka hastigt/ge färg i torr panna
    så den är alltså tillagad

Svar på tråden Rostad parmaskinka?