• Anonym

Nya löften och nya ringar?

Hejhej...

Funderar på en sak. Jag och min man har gått igenom en del på sista tiden, småbarnstiden är ingen dans på rosor precis, + diverse andra konflikter..... Nu har vi af hittat tillbaka till varandra, och vet att vi hör ihop! Enormt skönt..... Men jag funderar:

Kan man fixa nya förlovnings/vigselringar och förnya sina löften? Eller är det helt fel att låta nya ringar symbolisera en omstart i vårt gemensamma liv? `Ska man låta en präst välsigna min nya ring då? Inte för att jag är superreligiös, men ändå....

Är det konstiga funderingar jag har?

• Svar på tråden Nya löften och nya ringar?
  • LinTra

Jag tyckte det lät helt underbart.
    Klart att ni kan fönya era löften, det går bra att göra med präst eller borgerligt.
    Jag vill också göra det om ett par år, med släkt och vänner.
    Vi gifte oss i smyg utan att vi varit förlovade så jag vill ha en till ring efter förnyade löften.

• Anonym

Men det här med nya ringar? Vad gör man med de gamla, ska man ha nya datum i de nya, eller ha ursprungsdatumet? Helt fåniga materialistiska funderingar, men jag kan inte hjälpa det.....

• MosterMaggi

Inget konstigt alls. Tvärtom en jättefin symbolhandling tycker jag! Prata med en präst om du vill, hon/han kan säkert hjälpa er med en fin ceremoni och sin välsignelse om nui vill det.

I USA verkar det vara supervanligt i vissa kretsar så kasnke du omedvetet blivit inspirerad från massmedia oxå? Att förnya sina vigsellöften, kallar de det.

• Anonym

Hihi, nä - jag tror faktiskt inte att jag läst om det nånstans? Kanske omedvetet snappat upp det nånstans....

• Zweet

hitta ringar som matchar dom gamla

Felicia & Agnes, mamma älskar er!
  • mamma mupp

Härligt att ni lyckats komma igenom allt på att så fint sätt
    Jättefint att förnya sina löften...visst kan man behöva höra o säga dem till varandra flera ggr i livet
    kramar..o lycka till!!!

• MosterMaggi

>>Materialistiskt - nja - ringen är ju en så stark symbol, så jag ser det mycket större än så. Om vi börjar peta i vilken färg du ska ha på klacken på skon, kasnke vi däremot blir en smula väl ytliga.

• Anonym

Hur då matchar de gamla? Jag tänkte ha bara 2 nya ringar på ringfingret, inte både de gamla och nya? Eller hur menade du Zweet?

• MosterMaggi

*tipsar* fråga en guldsmed ni har förtroende för om tips.

• Zweet

okej, jag miss förstod..=0) men nya ringar symboliserar väl en ny start, nya löften, nytt liv kanske, fast med samma person... (snurrig jag kanske)

Felicia & Agnes, mamma älskar er!
  • Anonym

Moster Maggi: jag kan "gifta om mig" mig i gympaskor om det skulle va så Du har rätt, det är en stark symbol! För mig iaf är det så, även om många inte ser det så, utan likagärna kan vara "bara" sambo.

mamma mupp: tack!

• Hannah76

Jag o min man skilde oss för nåt år sen, men ångrade oss..*L* Vi har lämnade in våra förlovnings- o vigselringar (som var röttguld) o "bytte" dem mot snygga ringar i vitt guld. Vi har inte gift om oss, men det kommer..*S*

• Anonym

Puffar för fler åsikter!

• IrmelinFraNorge

Hva med å snakke med en gullsmed og høre om han kan smelte om de gamle ringene til nye med nytt design? Det skulle vel være fin symbolikk også...

Svar på tråden Nya löften och nya ringar?