Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (rädd mamma)

Min 10-månaders fick i sig snus! hjälp

Jag hade en jobbare här imorse som snusade, han slängde snus lite överallt upptäckte jag NU - för min tiomånaders kröp runt ute och hade plötsligt en portionssnus i munnen.
    Jag sköljde direkt och snuset verkar vara borta men ska jag ta honom till sjukan? Han är som vanligt. JAG vet att jag skulle haft bättre uppsikt men det var cirka 20 sekunder som jag inte tittade på honom. hjälp

• Svar på tråden Min 10-månaders fick i sig snus! hjälp
  • Teskedsmamman

Varför inte ringa sjukvårdsupplysningen eller giftcentralen istället för att skriva här?!

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Anonym

TeaSpoon varför vara så otrevig?

Ts
    jag tror inte att de är nån större fara, förmodligen va det en använd snus så nikotinet i den är nog inte lika mycket som i en ny.
    Men är du orolig så kan du ringa giftcentralen.

• 1978nettan

det är nog ingen fara. min son fick i sig pappans snus en gång och det hände inget. så länge han inte mår dåligt så e det nog ingen fara.

• tesseluring

Ring giftcentralen! Lycka till!

• tesseluring

Äcklig jobbare förresten....blääää för att slänga snus omkring sig....

• Linda Berg

Jag tror att det inte är någon fara.. Men ring och tala med någon om du känner dig orolig..

• Teskedsmamman

Anonym: Jag var inte alls otrevlig, det är din uppfattning i så fall, jag undrade bara varför man sätter sig och skriver på FL istället för att ta reda på fakta från rätt ställe?!

• Anonym (nope)

TeaSpoon - otrevligt inlägg!!!

• Anonym

Håller med Teaspoon! Ring direkt istället för att sitta på FL!

• Venusmannen

Ja, det skall börjas i tid.. brukar man ju skoja om..
    Jag tror inte en begagnad portion i några sekunder gör så mycket. Du får hoppas han fick avsmak för det nu, som håller i sig till han blir vuxen..

• Anonym (123)

Hur länge kan din som ha haft snusen i munnen? Om den är använd och han inte haft den i munnen så länge behöver du inte oroa dig.

• RiaRa

Hittade detta på vårdguiden läs hela sidan på länken.

www.vardguiden.se/Article.asp

Tobak
    Ge medicinskt kol som dryck om detta finns hemma. Medicinskt kol säljs receptfritt på apotek.
    Observera barnet hemma om det ätit högst en cigarett, en påse snus eller motsvarande.
    Åk till sjukhus om barnet får symtom. Ring först om du är tveksam.

Lycka till

• Anonym (rädd mamma)

Jag ringde mesamma jag läste vad Tespoon sade. De var lite vimsiga på sjukvårdupplysningen, en sade att snus inte är farligt i mycket små mängder (för de med lössnus sväljer ju hela tiden korn) men en annan sade att jag skulle ge mjölk och sparris för att "linda in" snuset i magen. Mjölk fick jag i honom men inte sparris. Han kan inte ha haft snuset i mer än fem-tio sekunder men han lyckades blöta upp snuspåsen lite, andra halvan av den var "torr". Han hade några korn på tungan men jag sköljde bort dem.

Teapoon, "släpp anonymiteten och stå för det då" ja men jag skäms ju för att jag inte hade full koll. Det känns inte bra att skriva namn då, då tycker folk att jag är en dålig mamma fast jag (oftast!!!) är bra.

• Kaspers mamma

Hej!!

Det hände min dotter oxå när hon 6 månader.
    Så länge de ej har svalt snuset (hela påsen) så är det ingen fara... men ring sjukvårdupplysningen.
    Det är helt ok att man inte hinner ha stenkoll på sina barn 24-timmar om dygnet!!

Lycka till nu gumsan.
    Vi är alla mänskliga... fniss!!

Kram Sandra

• valkyrian

Detta har hänt mig en gång också.. är den använd är risken minimal att det händer ngt, särskilt om barnet inte svalde den också, men man skall bara kolla symptom.. ringde giftinformationscentralen.

• Triss i Damer

Det är ingen fara.Min dotter fick oxå i sig en portionssnus när hon var ca 10 månader. Snuset hade ramlat av från pappas dosa.. Så det kan gå, men jag ringde iaf vårdguiden. Dom sa att det inte var någon fara, om dom skulle ha fått i sig mer än en snus så borde man åka in. Ge honom mycket vatten, men jag tycker ändå att du ska ringa ifall du känner att du är orolig. Jag ringde å bara grät i telefonen... Var urinnig på pappan. Som du säger det räcker med att man kollar bort i en sekund så är skadan skedd...
    Hur beter han sig, är han som vanligt?
    Återigen låt han dricka mycket vatten... Kram T

• Triss i Damer

ursinnig ska det ju stå....

Du är ingen dålig mamma! Som Kaspers mamma skrev vi är alla männskliga :)

• Teskedsmamman
    Anonym (rädd mamma) (Trådstartaren): Det var inte dig jag menade!!!!! Det får du inte tro, jag hade nog också gjort det inlägget anonymt, man skäms ju

Jag menade Anonym (nope) i inlägg nr 8 som tyckte jag var otrevlig för att jag ifrågasatte varför du satt här istället för att ringa, men det var menat som i all välmening, inte alls som kritik... Däremot tröttnar jag på anonyma som inte vågar stå med sitt nick när de kritiserar andra - fegisar i mina ögon.
  • Bupa

Kan inte låta bli, men måste bara säja OT:

Jag tyckte TeaSpoons första inlägg var synnerligen relevant, klarsynt och välformulerat.
    Så, det var allt

Hoppas barnet mår bra.

Svar på tråden Min 10-månaders fick i sig snus! hjälp