• Anonym (mobbad)

Nån som blivit / är mobbad på jobbet?

Finns det någon här på fl som har /blir mobbad och /eller trakkaserad på arbetsplatsen?

Någon som kontaktat facket? Någon som har erfarenhet?

Jag är det och jag har kontaktat facket och varit på en förhandling som slutade med att ja ja arbetsgivaren skulle väl se til att det inte händer...

Det känns inte ok. det känns inte utrett.

• Svar på tråden Nån som blivit / är mobbad på jobbet?
  • izadora

Inte jag men min mamma har. Vill du kan du skriva till mig direkt. Vill inte prata om henne på öppet forum

• Anonym (mobbad)

*puff*

• Anonym

vet inte om det kallas mobbing men har vid ett flertal tillfällen blivit utfryst av mina arbetskamrater. Dock inte alla utan av några få men det känns såklart ändå...

• Anonym

Är superhemlig då jag tillhör skaran. Dock är jag i slutfasen och lever med det. Är mobbad av chefen. Har fått sämst löneutveckling och särbehandlas i de flesta fall. Mina arbetskamrater är tysta och tittar ner i bordet när ngt händer.
    Jag kopplade in facket då hon sa att jag skulle omplaceras. Hon hade så klart inga belägg för det då mitt arbete är prickfritt.
    Facket bad mig hålla låg profil och bara vara. En fackperson sa: Vem tror du blir sparkad. Du eller chefen? Så klart jag eftersom jag är underhuggare. Så nu ligger jag lågt som bara den. Det jag rekomenderar är att ligga lågt. Skriva dagbok och om du har en mobil kan du alltid ta fram den om någon skulle attakera dig. Du spelar ju in trakasseringen. Därefter informerar du facket så fort ngt händer. Anledningen är att det annars lätt kan vändas på, dvs. de anklagar dig för att mobba. Vidare så kan du trösta dig med att de som mobbar, mobbar andra och därmed gör sig ett rykte. Min chef håller just på att göra bort sig bland övriga som inte är underhuggare. Så stay cool och sök nytt arbete så fort som möjligt. Räkna inte med upprättelse. Men du vet att du inte har gjort ngt fel. Sätt upp en gräns i alla fall och marker när mobbarna går för långt. Kramar i massor och du är inte ensam. Du är säkert duktig och därför ett hot som ska förgöras. Låt dig inte knäckas.

• ICT

Jag blev lite "terrad" av en på ett fd jobb. Jag gjorde inget åt det hela- det var relativt kort tid jag var där på vik. Men, vissa kommentarer från henne var hemska.

• Helgona

oh ja, förra chefen var ett riktigt arsel! Blev uppsagd men de vet fortfarande inte vad de ska skriva i mina papper...för arbetsbrist är det inte...hahah

o lång historia kort: Jag jobbar som personlig ass. i ett brukar kollektiv alltså har jag två chefer och brukaren är min "arbetsledare".
    Arbetsledaren ville säga upp mig men kunde inte motivera varför. Jag är inte uppsagd för att hon är rädd när jag jobbar. Jag är inte uppsagd för att jag misssköter mig.
    Jag är inte uppsagd för att hon "inte tycker om mig"....så varför är jag uppsagd?
    Vi hade ett möte med cheferna och jag frågade henne dessa frågor och hon nekade. Då säger chefen at vi har ett problem. Kan ju bara säga upp mig om chefen inte kan säkerhetsställa trygghet, säkerhet o garanti.....alltså allt som jag kan...haha enligt henne själv...hm. De kan inte säga upp mig pga arbetsbrist för de måste ju ta in semester vik osv...så då försökte de med att om hon nu inte ville ha kvar mig att jag skulle säga upp mig själv...vägrade. Sa att det var inte mitt problem utan hennes!
    Jag fick ett rekomendationsbrev som man kan använda till toa paper kanske...
    Det stod att jag hade jobbat från .... till ... och att hon kände mig som en snäll och givmild människa...inte ett ljud om hur jag jobbade....så jag bad henne att skriva om det.
    Då gapade hon om att hon faktiskt tyckte att hon varit snäll som skrivit så possitivt om mig...*asg*

Jag vet varför jag blev upsagd egentligen....Hon är avundsjuk på att jag har råd att resa och att vi är familjhem och inte beroende av pengarna jag får från personlig ass jobbet. Hon vill att folk ska vara beroende av att de kan jobba där...för då kan hon hunsa dem som hon vill och de är kvar för de har inget annat att välja på....

Jag jobbar dock vidare hos en annan brukare som är helt ok.

CARPE DIEM
  • Anonym (mobbad)

Helgona -> tack det låter inge roligt jag skickar meddelande sedan privat . tack än en gång att du ville berätta nu känner jag mig inte helt ensam...

• Sannive

Utfrysning är en typ av mobbning och ja, det har hänt.

Jag tycker det är vidrigt att vuxna människor inte kan behandla varandra med ömsesidig respekt på en arbetsplats. Tragiskt.

Kram till dig TS, jag vet hur hemskt det kan vara.

Svar på tråden Nån som blivit / är mobbad på jobbet?