Frysta räkor!
Jag har oskalade räkor som ligger i frysen. Kan man spola dessa under varmt vatten för att få dom att tina fortare? Någon som vet? Snabbt svar önskas! TACK!
Jag har oskalade räkor som ligger i frysen. Kan man spola dessa under varmt vatten för att få dom att tina fortare? Någon som vet? Snabbt svar önskas! TACK!
Jag brukar lägga dom i en tät påse i kran-kallt vatten som jag byter emellanåt då det blivit *för* kallt.
Nej! Om du ska tina dem snabbt ska du spola dem under kallt/svalt vatten!!!
Tro't eller ej, men det funkar toppen
!
Jag brukar spola i durkslag i vanligt kallt vatten utan påse, jag.
Och ja, precis som annca sa - i en påse förstås!
Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad i smaken, men det beror nog lika mycket på att jag inte tänkt på det. Tycker det är bekvämt att tina utan påse, eftersom det tar så snabbt
testar att lägga dom i ett durkslag och spola vatten. TACK för alla tips! Ska ha dom på en smörgåstårta...hade tinat upp för lite och nu börjar det bli lite ont om tid! Tack!
hej
du kan koka upp vatten och salt i en kastrull och sedan lägga i dom frysta räkorna bara 15-20 sekunder och sedan hälla allt i ett durkslag då blir dom som nykokta räkor som man köper vid hamnen jättegott..
ha det bra mvh jenny:)
ps: ha dom inte för länge för då blir dom sega.
jag tog dom i ett durkslag och spolade kallvatten på, gick kalas-bra att skala sen! tack för hjälpen! nu hoppas jag bara att smörgåstårtan går hem! =O)
Jag brukar lägga dom i iskalltvatten med jätte mycket salt då får dom jätte god smak med.