• MagdaA

Frysta räkor!

Jag har oskalade räkor som ligger i frysen. Kan man spola dessa under varmt vatten för att få dom att tina fortare? Någon som vet? Snabbt svar önskas! TACK!

• Svar på tråden Frysta räkor!
  • annca

Jag brukar lägga dom i en tät påse i kran-kallt vatten som jag byter emellanåt då det blivit *för* kallt.

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Mamma Ia

Nej! Om du ska tina dem snabbt ska du spola dem under kallt/svalt vatten!!!
    Tro't eller ej, men det funkar toppen !

• Skarpa

Jag brukar spola i durkslag i vanligt kallt vatten utan påse, jag.

• Mamma Ia

Och ja, precis som annca sa - i en påse förstås!

• annca
    Glas skrev 2006-05-19 15:22:36 följande:
    Jag brukar spola i durkslag i vanligt kallt vatten utan påse, jag.
    Ja, det går snabbare, men jag tycker de förlorar smak då... Fast det beror ju på vad man ska göra med dom förståss...
    ~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Skarpa

Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad i smaken, men det beror nog lika mycket på att jag inte tänkt på det. Tycker det är bekvämt att tina utan påse, eftersom det tar så snabbt

• MagdaA

testar att lägga dom i ett durkslag och spola vatten. TACK för alla tips! Ska ha dom på en smörgåstårta...hade tinat upp för lite och nu börjar det bli lite ont om tid! Tack!

• jenny8941

hej
    du kan koka upp vatten och salt i en kastrull och sedan lägga i dom frysta räkorna bara 15-20 sekunder och sedan hälla allt i ett durkslag då blir dom som nykokta räkor som man köper vid hamnen jättegott..
    ha det bra mvh jenny:)
    ps: ha dom inte för länge för då blir dom sega.

• MagdaA

jag tog dom i ett durkslag och spolade kallvatten på, gick kalas-bra att skala sen! tack för hjälpen! nu hoppas jag bara att smörgåstårtan går hem! =O)

• tilda84

Jag brukar lägga dom i iskalltvatten med jätte mycket salt då får dom jätte god smak med.

Svar på tråden Frysta räkor!