• SandvikenMamma

Klorin när man tvättar kläder?

Hade en gång tre vita byxor... Som inte är så vita längre.

Kan jag använda klorin? Hur gör jag i så fall?
    Vilket tyg kan man/kan man inte använda det på?

• Svar på tråden Klorin när man tvättar kläder?
  • Aaliyah

Du lägger tvätten i blöt över natten (det står på flaskan hur man ska blanda). Sedan tvättar man i så varmt vatten plagget tål. Om det är byxor i lite grövre tyg ska det nog gå bra.

• lillasnurre

jag kör alltid mina vita kläder i tvättamskinen ¨på våren för att de ska bli vita igen. Häller klorin i tvättmedelsfacket och kör med extra sköljningar. Man ska inte blanda med tvättmedel och ibland får man skölja ytterligare en gång för att få bort lukten.

Lycka till!

• NoAngel

Om tvättmärkena är kvar på byxorna så kanske det står på dem (en trekant som det står CL i och som är överkryssad om det inte rekomenderas att man bleker dem), annars antar jag att det står på klorinflaskan!?

Någon gång har jag haft lite otur att själva plagget blektes men inte tråden den var sydd med!

• SandvikenMamma

Okej, tack för hjälpen!
    Då ska jag kolla vad det står på flaskan och om det står något på byxorna

Kan det förstöra kläderna på något sätt?

• mammato2

Jag brukar lägga det i blöt i 2-4 timmar i varmt vatten.
    sköljer det i maskinen efter att det har legat i klorinet så att det inte blir fläckar på det andra kläderna.

• lovely lady

jag häller klorin i tvättmedelsfack nr2.. kör maskinen på 40 grader.. när pogrammet är klart så häller jag i tvättmedel och sköljmedel och kör som vanligt i 60 grader.. det blir rent. luktar gott och lämnar inga spår av klorin i varken maskin eller kläder LYCKA TILL!!

• bettyboopan

Jag tvättade ett par byxor i klorin i tvättmaskinen, sen STANK dom i evigheter efter.. Inte så kul, så det gör jag inte om!
    Jag kanske gjorde något fel, för så borde det ju inte bli..

Svar på tråden Klorin när man tvättar kläder?