• Anonym (Herpes)

Någon som fått munsår på både över och undre läppen!

Är jättestressad,har därför fått munsår. Men till min fasa så har jag fått blåsor på både över och undre läppen. Ser ju helmysko ut! Helsvullen på ena sidan av ansiktet och normal på andra. Är det fler så haft så?

• Svar på tråden Någon som fått munsår på både över och undre läppen!
  • Prillan73

Jag har haft många munsår i mina dar........
    Vectavir är nog den jag hittills provat som fungerar.........bara kleta på...............

En gång såg jag ut som Simpssons mamma...nje men jag KÄNDE mig så iaf

• hampo

Min syster tycker att plåstren är värdelösa.

• Larsson

Vectavir är det jag använder med..har också fått en massa munsår..jag får herpes blåsor när jag har en infektion i kroppen..så jag är förkyld samtidigt

mina har spridit sig till inne i munnen med!
    testa plåstret vetja

• Jun

Jag har haft blåsor på övre och undre läppen också... de sprider sig lätt om man pillar på dem lr inte behandlar i tid. Hade också inne i munnen en gång.. men där kan man ju inte ha salva Har inte testat plåstren.. men de kanske funkar, testa!

• Johanna S

Jag har haft problem med munsår sen jag var liten och har haft både uppe och nere, det är så jobbigt. Ibland har munsåren avlöst varandra och gått runt hela munnen.

Provade plåsterna senast jag hade munsår och jag tyckte att de fungerade bra, inget kladd, tyckte att det gjorde mindre ont och det ser inte lika läskigt ut, risken för att det ska smitta är mindre. Så jag ska nog använda dem nästa gång också.

Tycker att salvan bara kladdas av direkt.

Hoppas att det går över snart, lider med dig!

• Josephine

Har plåstren nu. Tycker dom känns bättre än salvorna, men jag vet inte om dom fungerar ännu.

• mammaE

Jag läser en virologi kurs och det föreläsaren rekommenderade vid en herpes attack var vectavir, men han tog tablett form själv. Man ska absolut ta när det börjar klia/sticka i huden alltså innan själva blåsan kommer för det är då man har som mest virus och får bra effekt av medlet. Blåsan som kommer beror på att kroppens egna försvar har börjat jobba och då är virus mängden låg igen vilket ger sämre effekt av medicinen. Har själv ingen herpes men han beskrev det så.
    Det finns personer som bara är bärare av herpes viruset och aldrig får symptom/blåsor av sin herpes och det är de som smittar mest. De vet ju inte om att de har herpes virus i kroppen. De som har blåsor brukar inte pussa på varandra vid en attck. Tydligen har ca 70% av befolkningen vanlig herpes simplex i kroppen. Hoppas det går över snart

• Johanna S

mammaE: Kan man få det i tablettform? Det måste jag fråga läkaren om. Jag har väldiga problem just nu.

• Larsson

mammaE:samma här..hade velat ha i tablettform eller nåt starkare? ,mina försvinner inte av vectavir,har alltid hjälpt innan,kan det bero på att jag är gravid?för nu är det inne i munnen med..illa.
    dessutom känner jag mig febrig.
    jag tror min syster fick nåt pencillin,ngn som vet ngt om det?

• alan

Jag säger bara HERSTAT!!! Supersalva som man kan smörja på ofta, ofta!

• Josephine

Är det någon skillnade på salvorna som finns på apoteket? Anti, Vektavir?
    Vad händer om man bara har lite av varje? Är den skadligt att använda Anti och plåster däremellan?

• mammaE

Såg att jag skrivit lite fel. Han tog zovirax som finns i tablettform. Det är den första herpes medicinen som kom på marknaden och den fungerar fortfarande jättebra. När företagets patent gick ut så kom det flera sk läkemedelsanaloger som ser nästan likadana ut och fungerar på samma sätt. Vectavir är en av dessa analoger och finns tydligen bara som kräm. Jag skulle testa zovirax i tablettform men jag gissar på att det är receptbelagt.

• Johanna S

josephine: jag tror att det är ungefär samma, jag tycker inte att krämerna fungerar något vidare. Jag tror heller inte att det är farligt att blanda eller så, men det kanske läker bättre om man använder sig av ett läkemedel i taget.

När jag får munsår blir det jättesvullet, ser ut som att man har fått en ordentlig snyting :)

mammaE: får ta och prata med läkaren... tack för tipset!

• låle

hej hopp ja brukade oxå få blåsor när ja var stressad eller skulle ha mens men jag använde en salva som heter munsår finns på apoteket det är en aprikos färgad förpackning står munsår med stora bokstäver.

• Josephine

Sambon ska köpa 2 förpackningar med musårsplåster i morgon. Då kan man iallafall äta.

• Anonym (suck!)

Vectavir och receptbelagda tabletter e det enda som fungerar tycker jag

Svar på tråden Någon som fått munsår på både över och undre läppen!