• NINACRT

Igelkottar på tomten!!!???

På grannens uteplats finns det två igelkottar.. tänker att det bästa vore att flytta på de eftersom aldrig vet vad folk gör med dessa djur om de ser de ute på gården t ex.. vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Igelkottar på tomten!!!???
  • NINACRT

jag låter nog de vara men tänker bara på om elaka barn får syn på de när de vandrar bort på vägarna/gårdarna.. =(

• kidA

bride of rocky

haha. va elak du är!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • NINACRT

bride of rocky: ..det kan jag använda om jag ser dig på min tomt ! :)

• rubina

Dom är fridlysta och får inte flyttas av vem som helst.

• shitvadjaghatar

Risken finns, jag är en obotlig pallare.

Nä men kan man inte plocka upp dom med typ grillvantar eller nåt och bära bort dom i skogen?

• Squeezetoy

Du är alltså rädd att grannarna ska vara dumma med igelkottarna??

Annars brukar igelkottar vara ett välkommet inslag i trädgården.

Ja, om du vill att de ska bort så är det viltjouren. De söker ju i så fall reda på deras eventuella barn också. Skjuter man mamman själv så lämnas ungarna att svälta.

Luftgevär! *förskräckt* Förstå vilket lidande det skulle kunna innebära för igelkotten.

• rubina

Oj, nu skickade jag iväg innan jag var klar.
    Jag tror att man får flytta dom en kort sträcka men är inte helt säker.
    Jag har själv flyttat på en vuxen kotte när grannen jagade den med en borste för att den kommit in på hennes tomt.
    Tag på dig tjocka handskar och sätt dom i en skog i närheten.
    Det hade jag gjort.

• shitvadjaghatar

Men den lagen är väl mest till för att folk inte ska ta hem dom?
    Inte för att folk inte ska skydda dom och flytta dom till ett säkrare ställe?

• giz

å jag undrade vad katten har tomten igelkottar på sej för........
    nppe dm är fridlysta och behöver dom flyttas så ska man ta kontakt med ngn snubbe på kommunen.......

mitt o har tydligen gått på party............saknas det i ngt ord så sätt dit det själva *asg*
  • kidA

jag plockade upp en igelkott en gång på fyllan i muppsala.. skulle visa den för folket fr ljusdal jag hade festat med. de har visst inte igelkottar så högt upp i landet... den stack mig som fan men det gjorde inte ont förän fyllan lagt sig.. vaknade morgonen efter o undrade varför händer sved som eld o så.. så sup dig full och håll dig full för att slippa smärtan är mitt råd!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Muckarn

Man kan ta lite citron,soya och peppar!
    Det brukar göra smaken mer tilltatalnde!
    Hört att grillad igelkott är riktigt smaskigt!

• NINACRT

tack för era råd.. tror att de gått vidare redan.. grannen är ej dum men alla ouppfostarde ungar ute.. som tur så regnar det.. så det är lite folk ute! kanske hinner de gå t ngt säkrare ställe..

• NINACRT

man kan inte bli för orolig när man ser igelkottar (försvarslösa djur) i ett bostadområde med barn som använt dessa som fotbollar förut ..=(

• Zaria

Åh vad mysigt med igelkottar,hade en hel kottefamilj hemma på tomten som barn...

Bor en hel här också i bostadsområdet och varje år hittar man ett antal döda och misshandlade igelkottar som folk sparkat,stuckit pinnar i och tom eldat på,vissa hundägare älskar att bussa hunden på dem också,inte schysst mot varken kotten eller hunden...

Ring kommunen och fråga om du kan få flytta dem,det borde du få om det bara är en kort strecka de ska flyttas

• Akinna

å å å älskar kottisar har själv här på våran tomt som får mat

Svar på tråden Igelkottar på tomten!!!???