Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (orolig)

Tryck i huvudet?

Hej

Det senaste året har jag haft ofta huvudvärk, 2-3 gånger kraftigare i månaden, men det som hör till det dagliga är att jag varje dag har samma sak, mer eller mindre, tryck över huvudet obehagligt som bara den, kan få lite yrsel och svajar till, blir lite vinglig, en annan sak som också är läskig är att det ibland känns som att det är något som sväller inne i huvudet, det varar bara några sekunder så är det över, svårt att förklara. Sedan tröttheten som håller i hela tiden, blir jobbigt att orka med allt när det är såhär.

Min fråga (vet att jag borde kontakta sjukan) vad kan det vara? Finns det möjligen någon som känner igen sig i beskrivningen, och vad var det?

• Svar på tråden Tryck i huvudet?
  • Eve80

låter lite som migrän. Min migrän känns som tryck. Det känns som om jag har en hjälm på huvudet som trycker. Och jag blir yrslig och trött. Ibland så blir jag suddig i ögonen.

• delifi2

tycker oxå att det llåter som mmigrän, gå till en doktor så att du får det bekräftad så att du får rätt vård

• Anonym (orolig)

Eve80

Har du illamående också?

Jag kan må illa, men kräks aldrig.

• luddegos

Kolla upp om du har högt blodtryck. Min mamma tog alltid huvudvärktabletter i flera år innan hon av en slump stestade sitt blodtryck som var långt över det normala.

Nu är du ju kankse ung(?) så det är ju inte lika vanligt med högt blodtryck med det är ju lätt att behandla om din tryckande huvudvärk beror på det!

Lycka till

• Eve80

Om jag tar typ alvedon så mår jag illa. Vanliga värktabletter hjälper inte utan man blir illa mående.

• Anonym (orolig)

Luddegos

snart 30 jodå rätt ung Förra sommaren kollade jag upp blodtrycket då var det normalt.

Man blir ju lite nojjig.

• Anonym (orolig)

Eve80

Nu har jag inte tagit alvedon eller något annat, har illamående ändå. Hör illamående till migrän?
    Finns det att få medecin mot migrän? Eller är det något man får leva med helt enkelt??

• Eve80

Gå till läkare så får du hjälp. Jag tror nog att det är migrän du har. Något som kan lidra är också en värme kudde eller en påse med is. En del får hjälp av värme och andra kyla.

• Eve80

Det finns medicin både receptfritt och receptbelagd. Min medicin heter IMIGRAN NOVUM och är receptbelagd. Den är dyr men den hjälper.

• Daidi

Jag har sådär och det är migrän.
    Ibland känns det som att hjärnan skakar också.. Läskigt.
    Det är ju bäst att gå till läkaren för att bli utredd. Men det finns ju Eeze (stavas?) på apoteket som är receptfritt!
    Men om du inte är säker på att det är migrän ska du inte äta medicin för det, så gå till läkaren först!

• Anonym (orolig)

Ni som har migrän och fått medecin, för jag antar att tröttheten hör till?? Blev ni piggare? Och yrseln och trycket och det här med hjärnan var dom symtomen borta?

• Eve80

Värken, yrseln och trycket försvinner men tröttheten har jag nog kvar ett tag efteråt.

• Anonym (orolig)

Då verkar det ju om man utgår från alla symtomen att det är migrän.

Kom just ihåg att jag hade 00-01 2 ggr anfall, jobbade på en fabrik där det var bullrigt och stark belysning, och jag minns att jag fick två konstiga anfall där, flimmer för ögonen, såg ingenting, minns att min arbetskamrat fick leda mig till fika rummet, flimmret o syn bortfallet varade i kanske ½ timme, sedan kom en blixtrande huvudvärk och illamående, och jag orkade inget annat än ligga och sova i 2 dagar, sådana anfall har jag inte haft sedan dess.

Undrar just om en viss ljus och ljud styrka kan ha en bidragande orsak till en attack? För sådana attacker har jag ej haft sedan jag slutade på fabriken... det här jag har nu är ju så mycket lindrigare i jämförelse med "attackerna"

Fast migrän kan man kanske ändå ha fast att man inte har attacker? eller?

Finns det någon bra sida man kan läsa om migrän?

• Anonym (Hoppas)

TS: oj vad glad jag blev när jag läste detta,för det är precis så här jag har det också (nästan) allt annat stämmer in på mig utan det där med att något sväller inne i huvudet.
    Såhär har jag haft det sedan 28.4, den 11.5 var jag till en massör och då släppte det,sedan kom det tillbaka 18.5 var till massör igen men har inte riktigt släppt.Yrsel är kvar.I går var jag till doktorn och fick som svar att jag troligen har kristallsjukan,d.v.s lösa kristaller inne i balansgångarna i nåt av öronen.Men efter att jag har läst detta börjar jag tro att jag också har migrän.
    Hoppas vi kan hålla kontakten så att vi blir "normala" igen.

• jagäraf

Det TS beskriver kan också vara tecken på ångest/panikångest eller att du helt enkelt är utbränd. Jag tycker inte du ska börja laborera med mediciner av något slag utan ring din husläkare redan på måndag.

• chokladfia

Hej TS! Du kanske har en kombination av spänningshuvudvärk och migrän? Spänningshuvudvärk kan kännas som ett tryck i huvudet. Och det kan ju i sin tur utlösa migrän. Liksom ljus och ljud. Med tanke på att du haft problemen så länge är det troligtvis inte något farligt. Tröttheten kan kanske bero på att det är jobbigt att hela tiden känna tryck (spänning?) över huvudet? Som du själv skriver bör du kontaka "sjukan" så att du kan bli av med dina besvär!

Svar på tråden Tryck i huvudet?