• Kebnekaisa

Sukralos och acesulfam K, är de bättre sötningsmedel än aspartam??..

Och HUR är det med andra sötningsmedel överhuvudtaget?
    Vilka sötningsmedel är okej?
    (som inte är aspartam)

(Jag gillar egentligen bara att köpa varorna om det är själva fruktsockret i,
    men nu köpte jag lite saft med ovanstående sötningsmedel)

• Svar på tråden Sukralos och acesulfam K, är de bättre sötningsmedel än aspartam??..
  • brokig

Man måste alltid fråga sig för vad det skulle vara bättre, alltså vilken kemisk egenskap du inte önskar.

Alla livsmedelstillsatser måste i Sverige vara säkra, alltså tycker jag att all skräckpropaganda som säkerligen kommer att följa i den här tråden kan läggas åt sidan.

Aspartam är en dipeptid och direkt olämpligt för personer med PKU. Det ger energi men eftersom det är hundratals gånger sötare än vanligt socker blir energimängden per glas försumbar

• Kebnekaisa

Äh, jag vet inte.
    Jag bara föredrar icke konstgjort sötningsmedel i,
    men ibland är det ju inte påverkbart.
    Tänkte att det var bättre med osötad saft till kalaset, då allt annat är så sött.
    Dessutom är ju alla drycker så mycket godare, nu (eller många iallafall) då de dragit ned på socker,
    men jag tycker ju inte om att de ska sätta till massa sötningsmedel (ifall de inte är bra)!

• brokig

Men både aspartam, suckralos och acesulfam K är ju konstgjorda. Xylitol i tuggummi som är en sockeralkohol som är naturlig exempelvis.

Bob har en saft som heter mixx. Smaken med granatäpple är jättegod och innehåller mindre socker än vanligt saft men inga sötningsmedel. Jag gillar också syrlig saft. Gott!

• Kebnekaisa

Nu hittade jag om sucralos då jag gogglade.
    Gjort på vanligt socker men klorerat.
    Hm, lät ju inte så bra!

• Kebnekaisa

Ja, ja. Se upp för sötningsmedel överhuvudtaget!
    Så är det kanske.
    Det är ju det jag tycker att jag har hört.
    Ofta smakar det ju inget gott (dels för att man "har en liten oro" att de kanske inte är bra!)

• brokig

Jag tror inte man behöver oroa sig för att det är farligt, däremot så är ju vanligt vatten bättre.

• Kebnekaisa

Njae, Det är ju klart att det inte är farligt.
    Men konstlat, är det ju!
    Och kanske så motverkar det "sin effekt" med vissa sötningsmedel.
    (De gör en MER sugen, t e x! Det har jag även hört en kostrådgivare i Plus, säga också!)
    Dessutom finns det ju en hel del annan skrämselpropaganda,
    kring sötningsmedlena.
    (Det var det ju även då jag, växte upp.
    Men jag trodde det hade blivit lite bättre sötningsmedel nu, ja!

• brokig

De flesta livsmedel ger insulinsvar hos de flesta. Sötningsmedel ger säkerligen mer insulinsvar än vatten men mindre än vanligt socker. Även matos och åsynen av en maträtt ger ju insulinsvar trots att man inte ens äter så det är svårt att reglera.

Sötningsmedel är inte farliga, däremot mindre goda än vanligt socker, men det beror väl på hur känslig man är. Jag dricker vatten.

• Little Ms Chatterbox

Vet inte hur det är med acesulfam K men Sukralos är ett naturligt socker, det är 600ggr starkare än vanligt socker, alltså smakar 600ggr starkare sött, då behövs det inte speciellt mycke för att söta en dricka men går ju inte att baka med, får ju inte den effekten som socker ger t.ex. tillsammans med ägg eller jäst.
    Detta har min dietist berättat, var hon har fått informationen från vet jag inte.

• brokig

Suckaros är klorerat socker. Det är alltså inte naturligt socker, däremot är den en kolhydrat till skillnad från aspartam som är en dipeptid.

Jag tycker det är lite cyniskt att tro att våra myndigheter är korrupta och inte vill oss väl. Hade någon forskning tytt på fara hade det naturligtvis varit förbjudet med den toxiska substansen.

• Neko

Jag föredrar att inte äta sötningsmedel men xylitol känns helt okej att äta. Bra mot hål i tänderna också :)

• brokig

Man är alltid restriktiv vid införande av nya sötningmedel, såväl artificiella som naturliga. Vanligtvis godkänns sötningsmedel enbart för specifika produktgrupper, såsom konfektyr, drycker och dylikt och enbart om marknaden behöver produkten. En introduktion av ett nytt sötningsmedel kräver klinisk prövning, och just sötningsmedel behandlas nästan lika strängt som läkemedelslagstiftning.

Jag citerar livsmedelsverket om framtida sötningsmedel:
    "Konstgjorda sötningsmedel har säkert kommit för att stanna. I framtiden kan man förvänta sig nya sötningsmedel med högre sötningseffekt än dagens, med olika karaktärer på den söta smaken, kemiskt stabilare och med högre ADI-värden. En sötningsfaktor flera tusen gånger sackaros är redan idag verklighet bland de sötningsmedel som utvecklas för morgondagens marknad. Några av dessa sötningsmedel framställs genom isolering av naturliga ämnen ur tropiska växter. De första av dessa nya sötningsmedel kan inom en nära framtid bli godkända som livsmedelstillsatser i Sverige. Fördelarna för livsmedelsindustrin är många, till exempel enklare och billigare transport, hantering och produktion. För konsumenten innebär en högre sötningseffekt att mindre mängder behöver ätas för att uppnå samma sötningseffekt. Kvaliteten på den toxikologiska dokumentationen som krävs av tillverkaren förbättras hela tiden genom högre krav och genom bättre och mer kontrollerade studier. Nya riktlinjer utarbetas för närvarande inom SCF. Genom dagens samordnade godkännande i EU-regi kan kvalitet och krav hållas högt och här har Sverige möjlighet att delta aktivt i bedömning och godkännanden av framtida tillsatser."
    från: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Så, jag tror mycket väl att Stevia kan komma att godkännas som livsmedelstillsats inom en snar framtid.

Svar på tråden Sukralos och acesulfam K, är de bättre sötningsmedel än aspartam??..