• Ylle

Kan småbarn vara pollenallerigska?

Vi har massor av allergier i släkten på min sida, än så länge har vår 19 månader gamla dotter inte visat några tecken på allergi - i och för sig var inte jag heller allergisk/överkänslig mot något innan jag blev ca 5 år.

Jag frågade läkaren på BVC hur stor risken var att hon skulle få problem med pollen, då svarade han att barn inte blir överkänsliga mot pollen dom första åren eftersom det krävs en viss exponering. Men i år är det ju så extrema mängder... och näsan rinner och hon är och kliar i ögonen (kan vara av trötthet också). Dessutom blev det värre idag när vi var ute i en park med mycket björkar. Näsan rann som bara den.

Någon som har barn som blivit pollenallergiska tidigt?

• Svar på tråden Kan småbarn vara pollenallerigska?
  • MoaMajken

Har tyvärr ingen aning hur det funkar. Vet bara att min 1-åring kliar sig i ögonen varenda dag (inte bara vid trötthet ) sen ett par veckor tillbaka.

• WimsA

Ja, det kan dom, min son var iaf! Men detta visa sig eftersom dom tog blodprov pga av hans svåra eksem, annars brukar dom nog inte kolla så tidigt, tror jag!!! Men det e nog bara att puscha på!!

• Ylle

mia: intressant artikel...

fasiken. man kanske ska höra med bvc igen. eller ringa direkt till allergimottagningen.

• Dalkulla74

Min son (1år) har också kliat sig i ögonen och nyst mer än vanligt de senaste veckorna.

• Ylle

wims: jo, ska göra det. bvc är bra på sitt sätt, men dom har inte totalkoll.

• WimsA

Jag tog allt sånt genom barnmottagningen direkt, Bvc skickar ju en vidare till just läkarna på barnmottagningen om dom tycker det ska va så! Å bvc e bra på sitt sätt, men när det gäller allergi mm så e det bättre att få en läkarkontakt! Är själv allergiger å vet hur det känns med massa pollen, å vi kan göra nått åt saken som vuxen iaf, det kan inte en liten precis =)

• Max mamma

Har hört förr att barn måste utsättas 2 säsonger för pollen innan dom kan bli allergiska,men sen läste jag på text-tv i dag att spädbarn har blitt allergiska i år mot pollen då det var SÅ mkt pollen i år.

Camilla

• Akk76

Ja, det kan de ha. När min lillebror var liten så skrek han hela tiden, han var snuvig och kunde inte sova. Min mamma gick till läkaren, och där fick hon höra att hon var en hysterisk mamma, bara det att hon hade fått 3 stycken innan det och ingen av oss andra var sådana. Men när han var ett halvår så träffade hon en annan läkare som sade att det var astma och pollenallergi.

• Gonzo

Ylle--> Jag tror att jag svarade dig i "vår tråd" men jag vet inte om du läste det.

Robin reagerade med prickar runt munnen när han för någon månad sedan åt äpple. Han har aldrig tidigare reagerat mot någonting. Efter det tillfället har det blivit fler och fler saker som han visat uppenbar allergi mot - hund, tomat, clementin, rå potatis (säkert fler saker men vi felsöker fortfarande). Jag kontaktade vc, bvc hänvisar bara vidare till de, läkaren där sa att det var mest troligt att han var pollenallergiker eftersom jag och till viss del även sambon är det. Jag fick allergimedicin aerius utskriven för att testa.

Pricktest gör de, iaf här, på barnläkarmotgn. De gör det när det är höst och inte nu när det är högsäsong. Blodprovet sa läkaren till mig kunde vara aningens missvisade och att man helst inte gör det. Varför, ingen aning.

Blev du klokare?

• annsofi123

min son reagerar oxå mot pollen!

• annsofi123

lobu: hur har hon reagerar!???

• Jenka73

Min syster som är 20år nu blev allergiker när hon och Mamma kom hem från BB. Vi hade hund och den reagera hon på, sen blev de bara mer och mer med olika allergier så de är lättare att räkna upp vad hon tåler än de hon inte tåler. Så visst kan man få allergi som liten.

• Lobu

Annsofi123.

Hennes ögon rinner hela tiden klar vätska och hon blir snuvig och snorig.

Vi har receptfria ögondroppar och nässpray som hjälper lite men hon ska gå och göra ett allergitest.

Det konstiga är att när det blir dåligt väder så blirhon bra igen det kommer så fort vädret blir fint igen.

• Danyelee

min dotter är 3 månader och hon reagerar mot pollen....näsan rinner, nyser och kliar i ögonen....Fick ta kontakt med läkare.

Svar på tråden Kan småbarn vara pollenallerigska?