• asjaky

Bambuskott=farligt?

Hej!
    Fick höra något konstigt i veckan!
    En tjej från Sri Lanka sa till mig att i hennes hemland undviker man bambuskott hela graviditeten för det räknas som skadligt....
    Man använder tom den som abortmedel.
    Jag har inte hittat något som tyder på det men man vet ju aldrig...
    Här i Sverige använde man förr persiljerots avkok som abortmedel...så för mkt perisja är inte så bra kanske..
    Nån som hört något liknade?
    Jag älskar ju Kina mat....

• Svar på tråden Bambuskott=farligt?
  • wozzgirl

Jag använder persiljeavkok mot urinvägsinfektion.. lika effektivt som penicillin.. om det funkar som abortmedel vet jag inte?
    På Madagaskar ska de visst ha använt papaya som preventivmdel. Intressant tråd det här...

• jaOmagen

hmm... käkade på kina restaurang förra veckan o dom såg juh att jag var gravid.. så om det skulle användas som abort medel borde dom kanske medelat om de, men de va ingen som så nått =S käkade 4 små rätter där de innehåller bambuskott i ena rätten...

• asjaky

Kanske är det så att percis som vi förr gjorde avkok på persilja för att framkalla sammandragningar kan de ha använt bambun på samma sätt ,väldigt koncentrerat...
    Det behöver ju inte betyda att man i normalt intag behöver undvika det...
    ialla fall en teori..

• asjaky

Ja det där med persilja mot urinvägsinfektion lär vara jätte bra...men kanske inte under graviditeten då...säger min Homeopat ialla fall.
    Och jag har hittat mer info på nätet som kan tyda på att det är sant..

• asjaky

jaOmagen: Det är säkert ingen fara att äta så lite...jag kommer nog fortsätta äta min älsklings rätt = kyckling med cersew nötter...och den innehåller ju bambu..

• jaOmagen

asjaky: mm de e så mkt man inte ska äta under graviditeten :P fattar inte hur dom överlevde förr =P

• asjaky

Nä verkligen...men såg ett program om just mat och graviditet och hur det är i andra länder och i sverige är vi rätt strikta...
    Kanske är det lite överdrivet....men vem vill chansa när man har en liten i sig?
    Frågar man mamma så åt hon en hel del konstigt med mig...haha och jag e ju normal...

• Karolina1

varför blir man då så sjukt sugen på kinamat när man är gravid? *s*

• BeDee

Tror ni inte att livsmedelsverket skulle varna för bambuskott om det vore farligt??

• asjaky

Som sagt ville inte göra någon upprörd..
    Ialla kulturer finns och har det säkert funnits något som man använt som abortmedel i någon form, som till "vardags" är helt ofarligt...så man behöver nog inte grubbla så mkt över det.
    Ät allt med måtta och så går allt bra
    och...livsmedelsverket för övrigt litar jag inte så mkt på...de tycker till ex att aspartam är ofarligt
    Men men det är en annan historia!

Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt!!

• lata kocken Johanna

det är gamla myter

man använde som sagt persiljerot förr här - det funkar inte alls
    det är ju i princip samma som palsternacka

man använde avkok på blåsippsblad mot hjärtproblem - och det gav snarare motsatt effekt

så lita inte på gamla myter...

• lkldkjldfgjf

Alltså Livsmedelsverket och liknande institutioner styrs ju av staten (och den rådande politiska agendan). Vad som anses vara skadligt och bra att äta som gravid varierar efter olika länder. I Frankrike är det inget konstigt att gravida äter mögelost, medan i Sverige anses det vara "livsfara". Det finns varken sanning eller lögn i det.

Svar på tråden Bambuskott=farligt?