• 3 barnsmamman

Ni som har hund i hundgårdar!

Jag skulle vilja ha en hundgård till min hund och undrar vad en sådan kan kosta.

Jag vill gärna att det ska vara mycket yta att röra sig på samt ett hus som är fint.

Min hund kommer inte att att visstas i hundgården jämnt,utan då och då. Hon ska fortsätta att vara en familje hund, alltså...jag menar vara inne med familjen mestadels.
    Men kan tycka att det kan vara käckt att ha en hundgård.

Vart köper man sådana i gbg, lerum eller alingsås kommun?
    Finns det några hemsidor som man kan spana på???

• Svar på tråden Ni som har hund i hundgårdar!
  • 3 barnsmamman

jag får gå in å kolla....

funderar på att bygga en själv faktiskt, dom ser så små ut hundhuset tycker jag...
    skulle vilja ha ett lite större hus tror jag...

Berätta gärna hur ni har gjort både dom som byggt själva å ni som har köpt färdiga hus...
    Hur stora e husen och tja, lite allt möjligt...

• Vargtass

Vi ska bygga själv. Har en liten vedbod som är murad, putsad och isolerad. Där ska vi göra iordning så att hundarna får mysigt och ombonat. Sen ska de ha en "gård" där de kan gå ut. De ska också fortsätta vara familjehundar och vara med oss men de ska kunna vara där när vi inte är hemma och lite då och då.

• 3 barnsmamman

mmm....ungefär som vi har tänkt...

Vi har ett förråd som e som ett litet hus och rätt så stort, har faktiskt tänkt att man kan använda det. Men det står lite dumt till....
    Tja, jag får la flytta på den då...
    Vad bra å då e det bara att köpa ett staket...kul!!

Tack för tipsen!

• clinan

Den vi hade innan hade min sambo byggt själv. Plintar, stolpar och nät plus tak. Sen byggde han själv ett litet fint hundhus. Den har vi numera rivit eftersom vi ska bygga ut vårt hus där den stod, den stod byggd mot husväggen. Men nu ska vi istället göra hål i vår friggebod som vi kommer köpa så att Alva får ett litet hus i friggeboden istället.

• 3 barnsmamman

tja, det ycker jag låter bra....
    Jag vill att det ska vara lite hemtrevligt, inte en hundgård där man direkt får känslan av stora staket och att huset inte säger mig någonting. Även om det e staket såklart så vill jag ändå att huset ska vara lite pittoreskt på nåt sätt. Utan att vara krimskramsigt. Men nåt i stil med att huset skall vara rött med vita knutar...eller nåt..

Jag vet inte...får fila på det...

Men tack för att ni berättar om hur ni gör så man får lite egna ideer.

• Therese B

Hej.Vi hade hundgård förut där vi bodde,som jag gjorde ett litet eget hus till men med tre hela sidor av panel och ett sluttande tak till, så dem båda kunde vara under tak. (men det beror nog på vad för ras man har. Runt hundgården hade vi "gunnebostängsel" Finns att köpa billigt på typ Ö o B, och stolpar av ene (håller längst). Men av erfarenhet ring Telia be dem komma ut och markera eventuella ledningar i backen. Vi kom emot en sådan kabel DYRT och onödigt.Lycka Till.

• betti

En hundgårdsfråga: trivdes era hundar direkt i hundgården?

Min hund är väldigt sällskaplig av sig och jag undrar om han skulle kunna vara där utan att gnälla oss till vansinne, ifall vi var ute på en annan del av gården (som vi ännu inte har! )
    Fast i och för sig skulle vi kanske behöva satsa lite på ensamhetsträning när vi är hemma, då han vill vara med JÄMT.
    (Kan tillägga att han inte har problem med att vara hemma ensam, men är vi hemma blir han väldigt liten och ledsen om han inte får vara med i samma rum.)

• Vargtass

betti
    Våra hundar är likadana. Speciellt lilltjejen, hon får dödsångest om jag ber henne stanna och jag går några meter för att hämta posten. (hon har heller inga problem annars med att vara själv hemma) Hon sitter snällt kvar och gnäller inte men är sååå olycklig. Hon vill också vara med och i centrum hela tiden. Men jag tror det kan vara lite nyttigt för dem. Nu ska de inte "bo" där är det tänkt. Vill fortsätta ha hundarna som nära familjemedlemmar.

• bettzen

Hej!

Min pappa har hundgård och det jag tänkte på när jag läser i tråden är att fundera över hur marken ser ut där ni ska ha hundgården. Jag skulle rekomendera att ha åtminstone bitvis lite grövre grus så att det inte blir ett gyttjebad när det regnar. He he, har nämligen varit med om att hundarna luktar lagom gott o är sådär lagomt rena;)

Med grus blir det dessutom lättare att hålla rent deras bajs, inte så trevligt när det blandas med jord och vatten och ...ja ni ser ju bilden framför er.

Jo, och så handtaget till dörren...Tänk på att de inte ska kunna hoppa och öppna det..Kanske låter som en självklarhet men jag har varit med om handtag som "glappar" eller hasar ner när hunden hoppar på dörren för att det kommer i gungning.

Lycka till!

• bettzen

Jo, glömde ett annat tips: har man hundar som gillar att gräva så kan det vara ide att gräva ner gallret lite i marken....

• 3 barnsmamman

jag har tänkt på det när det gäller min hund. Hon gillar att gräva...
    får se hur vi löser det, men kom gärna med mer råd..

• Monstermamman

Mina fd svärföräldrar har hundgård till sina jakthundar. Dom har ett uppvärmt hus som hundarna kan gå in i när dom vill och där har dom varsin fåtölj som dom ligger i.
    Deras hundgård är dessutom lite högre upp med både grus runt om och sen en bergsknöl med bra utsikt. Det finns dessutom flera träd innanför som ger skugga.
    Deras hundgård gillar jag!

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Hjukenia

Vår hundgård har vi byggt själv (bor på landet med stor tomt), den är ca 15x10m och det står ett par granar inne i den för att ge skugga och skydd (de fanns där innan hundgården). Hundarna har tillgång till en isolerad hundkoja och även en del av en friggebod. Vi använde ett 20-tal impregnerade stolpar och ca 50m svetsat,plastat nät (2m högt). Underlaget är jord och fläckvis gräsmatta, fungerar hyggligt.

Saker jag skulle göra annorlunda och som står på åtgärdslista:
    Grus som underlag vid in/utgången (blir jättelerigt på vår eller vid regn). Sedan skulle vi ha grävt ner en bit nät i marken så det inte går att gräva sig ut (har inte hänt ännu, men en av hundarna är en riktig grävmaskin). Men framförallt skulle vi valt ett stabilare "stängsel" typ armeringsmatta för det nätet vi har knipsas lätt av om intresse finns (har hänt ett par ggr)

Vi har 2 st Sib.Husky, jag betraktar dem som familjehundar och de sover inne med oss. De får vara inne så mycket de vill, men föredrar att vara ute, de blir så rastlösa inomhus att de oftast är ute från morgon till kväll och så promenerar vi 2ggr om dagen. De trivs bra i hundgården där de ser människor och bilar passera till och från byn hela dagarna och så ser de oss när vi är ute och påtar på tomten.

Lycka till med hundgårdsbygget!

Svar på tråden Ni som har hund i hundgårdar!