Blev sövd förra veckan av precis samma anledning som du vill, helt skräckslagen efter att i flera år inte ha blivit trodd när bedövningen inte tar. Nu var det 7 år sedan jag var hos tandläkaren, och eftersom jag bet sönder en tand var jag tvungen att gå dit... Efter att ha bölat mig igenom undersökningen fick jag remiss till sjukhustandvården. 2 hål skulle lagas och eventuellt en rotfyllning. Dessutom hade jag gott om tandsten mellan tänderna som skulle kräva lite "hårda tag".
Jag fick lugnande 1 h innan narkosen, vilket kändes finfint
Sedan sade man godnatt, och sekunden efteråt frågade någon försiktigt om jag var vaken... Då hade det gått 3 h. Rotfyllningen behövdes aldrig, och jag har inte känt ett smack i munnen efteråt. Den enda biverkningen att tala om är att jag blev intuberad under narkosen, och därför hade lite ont i halsen ett par dagar. Efter 4 h på uppvak fick jag åka hem. Själva narkosen kostade 2500 :- och var värd varenda krona.
Nu har jag fått in en fot på fobiträning, som går på läkartaxa och alltså täcks av högkostnadskort. Har inte börjat än, men det ska bli skönt att ta tag i det här. Dessutom kommer sjukhustandläkaren att skicka mig till någon av sina kollegor som arbetar med mer än bara bedövning, typ lugnande och lustgas så det känns bra. Målet är ju att inte behöva bli sövd varje gång något behövs göras.
Mitt råd: kolla upp vilka möjligheter som finns just där du bor, vare sig det är sövning eller annan hjälp. Jag var skeptisk till det här med "lugnande" eftersom jag aldrig tagit något i den vägen, och tänkte att det kan väl aldrig hjälpa när någon väl startar Borren (ryyys!) Men efter att ha lärt känna stesolid kan jag mycket väl föreställa mig att det är värt ett försök, för Tjohooo så lugn man blev
Vet också att en av anledningarna till att bedövningar ibland inte tar är just för att man är så spänd.
Lycka till!