• Popflickan

Hur flytta program till annan hd vid formatering??

Hjälp! Ska formatera om hd'n som _allt_ ligger på, har hört att det är bra om man behöver storstäda datorn. Vilket vi behöver. Vi har en hd till i datortn med några backuper och sånt på.

Så frågan är, hur gör vi med de program som vi vill ha kvar men ej har installationscd till?? Alla filer som tillhör programmet ligger ju inte alltid i programmappen.
    Måste vi bränna allt på skivor eller kan man flytta programmen till den andra hd'n?

Nån som har koll? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur flytta program till annan hd vid formatering??
  • dahlbom

Nix så enkelt är det inte, bränner du ner de filer som ligger i program mappen så kan du få problem med att intallera det sedan om det inte finns en insatll fil där eftersom ett intallerat program så läggs vissa filer in i system mappen och är inte dom med så funkar inte programet

• Pochahontas

Du behöver inte formattera datorn för att städa den. Kör Diskdefragmenteraren nån gång i veckan. Formattera gör man inte om man inte är absolut tvungen.

De program du inte har installationsfilerna/skivorna kvar till har du inte heller kvar sen. Går oftast inte att spara installerade program. Jag vet några enstaka som funkar, men inte många...

Varför måste du absolut formattera? Gör det inte i onödan.

• Popflickan

Ehhh vad hände med resten av tråden???

Jag vill formatera just för att jag har städat ut så mycket jag kan, diskfragmenterat och rensat, men det är ändå så mycket grejjer kvar överallt. Vill göra partioner också (efter tips tidigare här i tråden) och börja om från början så att säga.

Men Dahlbom, HUR ska jag göra då med alla program? Går det alltså bara att spara program som jag har installationsfiler till?

• Noctem

När du installerar ett program läggs ibland filer i systemkatalogen (normallt c:\windows\system32) vilket kan strula till det men vad värre är så lagras information om program och olika inställningar i något som kallas registry (kan öppnas om du kör regedit).

Dessa inställningar osv försvinner när du formatterar om datorn eftersom dessa ligger dolda för en backup. Det är ingen större mening att göra en backup av allt eftersom du så säkert får med problemen som gjorde att du ville göra en formattering. Alltså behöver de program du har installeras om.

Vilka problem har ni med datorn? Som tidigare föreslagits kan man göra en defragmentering om datorn upplevs långsam. (den upplevs långsam eftersom det krävs mycket HD-access hela tiden vilket avhjälps med en defragmentering).

• dahlbom

Om du brännerner från program mappen och sedan lägger in det igen så kommer får du upp felmedelande om att programet saknar vissa filer oftas är det filerna som ligger i c:\windows\system32 saknas vilket innebär att om du bränner ner system32 mappen så får du tag i dessa filer "vissa kan vara dålda så tänk på att kolla dolda filer med" har du tur kan du få det att funka. beror på vad det är för program. en del infromation finns då i registeret "strat, kör, skriv regedit så kommer du dit" det är det som är hjärtat i oprativet och programens cd key och annan info finns lagrad där.
    om du går in i registert så bör du veta vad du gör. när du har tagit bort ett program så finns resterna kavr i registeret effer det.

för att formatera xp sätt in skivan starta om datorn följ anvisningarna på skärmen sedan är det bara att följa instruktionerna och ändra/ tabort partionerna på dikarna eller på hela c: göra om dom efter behag
    lycka till

Svar på tråden Hur flytta program till annan hd vid formatering??