• Snossan

Rengöra silversmycke??

Ja,,,mitt silver hänge har hängt i badrummet och har liksom blivit mörkt. Finns det någon här som kan något husmor knep hur jag får rent det så det blir rent och fint tiils imorgon när min bästa vän gifter sig

HOPPAS!!

• Svar på tråden Rengöra silversmycke??
  • Tintomara

Med bikarbonat:
    Koka upp vatten och häll det antingen i aluminiumkastrullen (det går naturligtvis bra att koka upp vattnet direkt i kastrullen) eller i kärlet där du då täckt botten med aluminiumfolie. Häll sedan över ett par teskedar bikarbonat.
    Lägg ner oputsat silver så att det har kontakt med aluminiumet.
    Låt silvret ligga i lösningen tills den svarta beläggningen är borta. Tar olika lång tid beroende på hur mycket beläggning som finns på silvret, allt från ca 1 minut till 4 minuter.
    Ta sedan upp silvret och skölj av med vanligt vatten och polera med putsduken.

• Majsan70

Koka det i saltvatten o putsa sen med en vanlig handduk.
    Till nästa gång kan det vara klokt att investera i silverputs.

• Snossan

Å ska leta bikarbonat annars får det bli salt.

Letade efter silver puts i affären men icke.

Majsan70: Du säger att det är klokast att ha silver puts..kan det bli fult av saltet?

TACK!!!

• LAA

Har du testat tandkräm? Det funkade för mig!

• Tintomara

Tandkräm fungerar, men det sliter på ytan. Jag tycker att sådant silverputs där man doppar ner hela smycket i ett bad är det bästa. Man ska bara vara försiktig om det är stenar i smycket, de brukar inte tåla det så bra.

• Snossan

ja just ett sådant hade jag innan flytten ..va för både guld och silver har jag för mig.

men nu ligger silver droppen i bikarbonat bad

• Majsan70

Snossan

Nej, det blir inte fult av saltet, men det blir fort missfärgat igen...Sen går det lättare o snabbare med silverputs oxå.

Svar på tråden Rengöra silversmycke??