• linda87

Byta efternamn till gammalt slätnamn?

Va tycker ni? Min mormor heter Breid under sitt första äktenskap jag tycker mitt nuvarande samuelsson är sååå jävla tråkigt...Har funderat på att byta i några år just för att det är ett gamalt namn som är relativt ovanligt (ett gammalt knektnamn).
    Jag håller även på med en hobby - göra smycken och ev kommer jag utbilda mig till guldsmed i höst och då vore det en fördel att ha ett mer unikt efternamn att ha som mitt "varumärke".

hmm va tycker ni är det värt pengarna (1200:- tror jag det skulle kosta)

Passar det ihop med mitt förnamn? Linda

Någon som bytt efternamn utan att det har med giftemål att göra?

• Svar på tråden Byta efternamn till gammalt slätnamn?
  • symaskinen

Det passar utmärkt ihop tycker jag! Passar bra med ett kort varumärke också...knäcktnamn...häftigt. Absolut värt pengarna tycker jag!

Båda mina bröder bytte namn när de gifte sig ( inte med varandra ), från Carlsson till Wetterlund resp. Billing. Min man bytte också efternamn innan vi gifte oss...jag retade honom på skoj och tyckte han var sååå fånig, och nu heter jag samma sak själv och tycker det är jättefint !

• MallanFrallan

Jag tyckte det var jätte fint!Har funderat lite i samma bana,heter Nilsson nu men vill byta till mormors ursprungs efternamn som är Ridder (tyskt)

Men jag vet inte om Malin Ridder låter så bra.. vad tycker ni?

• piixelslyna

Ts -> Det klangar bra. Och jag skulle absolut ha gjort det !

MallanFrallan -> Milin Ridder låter också bra !

• linda87

symaskinen, haha gifte sig inte dina bröder me varandra det trodde ju jag *S*
    ja tycker oxå det är lite tufft att det har en historia även om den inte är det minsta "adlig" *S*
    Tycker oxå dte skulle funka som varunamn just för att dte är kort och lite udda...
    Fina namn de med

haha är bara så jävla trött på samuelsson *S*

Mallanf, jättefint namn det med ju! Tycker dte låter väldigt neutralt dte härs lixom inte vilket urspring det har om man inte "vet" det

Rauseus, ja jag överväger det starkt

några fler åsikter?

• linda87

några fler underbara åsikter?

• symaskinen

HAHAHAHAHAHHA!!!!!!!!!!!!!! Upptäcke att jag skrivit ett helt annat knäck....knekt skulle det ju vara ! Ibland har man inte alla hemma .

• linda87

haha men det är ju "gått" med

• Aurum

Kollade upp Breid på hitta.se och där fanns fyra personer med det efternamnet, troligen en familj. Är du släkting med dem? Annars tror jag att regeln är att du måste fråga dem om lov för att bära deras efternamn.
    Om det går tycker jag absolut att du ska byta

• Aurum

Oj då, det var inte alls fyra personer utan typ 60 personer som hade det namnet! Och sen är det förstås så att du visst får ta det efternamnet utan att fråga någon om det redan finns i släkten.
    Så, ignorera allt jag skrev ovanför

• linda87

haha jo jag "känner till" de i mjölby/motalaomrdået som har dte namnet

Svar på tråden Byta efternamn till gammalt slätnamn?