• Millyanna

Vågar man verkligen äta sushi?

Jag har läst här inne att man kan äta sushi med lax även om man är gravid. Är sååå sugen, men orolig. Frågade min bm men hon visste inte. Är det nån här inne som vet att det inte är nån fara? Det låter så konstigt tycker jag, att man kan äta rå fisk, men inte gravad.

• Svar på tråden Vågar man verkligen äta sushi?
  • Jess83

Jag har hört läst att man inte ska äta råa skaldjur iallafall.
    Jag skulle ätit vegitarisk sushi om jag vore du 9månader klarar man väl seg

• USABaby

Min bm sa till mig att halla mig ifran sushi under graviditeten, men som BeaBea sager sa kan du ju ata vegetarisk sushi, dock inte lika gott....

• Tien

På många sushi-restauranger kan man beställa 'mamma-sushi'. Vet inte om det är vegetarisk, eller om de har tillagat fisken på nått sätt. Men den ska tydligen vara god.

Jag har ett sjukt sushi-behov.. men eftersom jag är gravid och dessutom bor i en håla i Dalarna (där folk knappt ens hört talas om sushi..) får jag snällt hålla mig tills jag har vägarna förbi storstan igen.

• Lola Jämtland

BeaBea

Nä, men det är nog inte så många som käkar typ ostron heller.

Räkor tex får man äta för de är ju inte råa.

• Fru Stjärna

Livsmedelsverket gick till en början ut med rekommendationen att man inte skulle äta sushi, men sedan tog de tillbaka det och menade att det inte är farligt. Ät med måtta och njut!

• Siri2006

Mamma-sushi, i alla fall där jag äter den, är dels vegetariska bitar (t.ex. avokado), omelettbitar, och crabstick och räkor.
    Det man helst inte ska äta är RÅ fisk eller RÅA skaldjur. Vanliga räkor är kokta så det går bra.
    Det är givetvis trist att gå miste om tonfisk och lax, men det blir nästan som riktig sushi om man äter räk-bitarna...

• Millyanna

Tack för era svar! Jag blir bara inte klok på alla kostråd och alla som säger olika. Känner mig helt vilsen ibland! Är så nojig denna graviditet, förra gången åt funderade jag inte så mycket, utan åt med gott samvete. Skulle önska att det fanns ett entydigt svar; ja eller nej helt enkelt!

• Lola Jämtland

"Jag blir bara inte klok på alla kostråd och alla som säger olika"

För att slippa fundera; följ Livsmedelsverkets råd! www.slv.se

• Millyanna

Jovisst, men de går ju att tolka på hundra olika sätt, känns det som.

• Lola Jämtland

Jasså...jag har aldrig uppfattat de så....jag tycker de verkar vara lätta att tolka....

Svar på tråden Vågar man verkligen äta sushi?