• ClineE

Vill sy amningskudde! Tips ,råd, mönster?

Vill ha tips, råd och gärna mönsterlänkar etc. till amningskudde som jag tänker sy....
    Har inga mått alls att gå efter...

Hoppas på att ni har lite ideér så jag slipper sy i "blindo"....
  • Svar på tråden Vill sy amningskudde! Tips ,råd, mönster?
  • ClineE

Tackar tackar, får ta sonens ritrullepapper till mönsterpapper tror jag. 70*70 ... e ju en bit...

• ClineE

en liten fråga... gör man innerkudden likastor som ytterkudden el. gör man den ngt. mindre? Har aldrig sytt en innekudde förr....

• sabp

Jag har inte sytt någon kudde själv men med ytterkudde måste hon väl mena örngott eller..? då är det ju bra att göra den nån centimeter större så det blir enklare att dra på och av.

Jag kan tillägga att jag inte är så händig själv men jag har turen att ha en mamma som kan det mesta inom sömnad :)

• Lindekull

Jag är också i sytagen och här är lite tips:
    Mönster finns bl.a. i tidningen INGELISE- Allt om handarbete. De finns ofta att låna på biblan. Nr1 -04 och nr2 -05 har mönster på kuddar som du kan rita av. Jag har använt smörgåspapper som jag har tejpat ihop. Även "stoff och stil" har mönster på kudde att köpa/beställa.

Jag tror att innekudden ska vara lika stor, enl INGELISE i alla fall. Fast är ju säkert lättare att dra på om ytterkudden är större.

Till fyllning hade jag tänkt använda cellplastkulor. Finns på Panduro, Maxi, Coop(?) och Stoff och stil. Tror att det ska gå åt ca. 30 l.

• ClineE

Tack så jätte mkt. Har sådarna där plastkulor hemma sedan tidigare, hoppas det är ca 30l kvar... funderade på hur mkt. det kunde gå åt!Skrattande

Svar på tråden Vill sy amningskudde! Tips ,råd, mönster?