• anna g

Peugeot 307 sw någon?

Är det någon här som har en peugeot 307 sw, och vad tycker ni isåfall om den? Vi funderar på att köpa en, men vill gärna höra alla åsikter innan. Fungerar det verkligen med de två extra bilsätena längst bak, eller är det otympligt? Och hur är det med ljudet, bullrar den mycket?
    mycke mycke tacksam för alla svar:)

• Svar på tråden Peugeot 307 sw någon?
  • Alfreds mamma

Jag hänger gärna på och vill också veta, för vi har också tittat på en sån peugeot i helgen och funderar på att köpa en.
    man kan ju inte bara gå på att de ser snygga ut... :P

• Emmerdale forever

Hrm, har en 307 kombi fast inte SW... Köpte den i påskas och är supernöjd! (Årets modell) Jag vet egentligen inte vad som skiljer de två modellerna åt, förutom extra stolar och glastak... Men är de likvärdiga att köra så rekommenderar jag att köpa 307:an!! Den drar lite för mycket bensin, det är väl egentligen det enda minuset!!

• anna g

Emmerdale forever: ni har alltså en bensinbil? Vi funderar lite på diesel eftersom den borde dra mindre...men va bra om ni e nöjda! Vi har provkört den en gång, såå härlig. Man sitter ju så högt också i framsätet!

• Emmerdale forever

Japp! Kanonbra sikt har man! Sen gillar jag ju att man kan koppla ur airbagen så att jag kan ha sonen fram... Glad

• Nerre

Vi skaffade vår Peugeot 307 sw i samband med att vi vår son föddes i början av året. Efter att ha provkört en jädra massa kom vi fram till att det var den bil som passade oss bäst i prisklass, comfort och utseende. Vår är grå cendré i lacken och den har tonat soltak och bakrutor vilket är väldigt schysst. Vi valde automatväxad vilket är väldigt bekvämt. Att den skulle dra mycket bensin är inget som vi har märkt men visst den drog lite mer i början när den var alldeles ny. Vi är väldigt nöjda. Det enda dåliga jag kan komma på är att stolvärme knappen till sätet är lite dumt placerad. Jag kan varmt rekomendera denna bil! Lycka till!

• anna g

Emmerdale forever: Är det säkert att den inte kan utlösas om man kopplar ur airbagen själv? Man e ju alltid lite nervös:) Har någon haft problem med korta bilbälten eller att babyskyddet är för stort för sätena?
    Tacka annars för att ni svarar:)

• Emmerdale forever

Den kopplas ju ur med nyckel, så riktigt säker kan man väl aldrig vara... Har dock inte hört att detta skulle drabba Peugeot!

Tror inte att babyskyddet kan vara för stort. Min son är snart två, så vi har ju den större varianten av bilstol (Acta graco duo..nånting.. duoflex kanske?). Han sitter utmärkt i den i framsätet och han titta ut på ett helt annat sätt en tidigare, han ser massvis av saker! Vad jag vet så är det inte korta bilbälten i Peugeot? Men som sagt, jag har ju bilstolen fram och där funkar det!

Att köpa bil är en djungel... Men jag rekommenderar helt klart Peugeot, bra service och kanontrevlig personal! (Att jämföra med Ford, där sätter jag aldrig min fot igen... )

• Emmerdale forever

...när det gäller urkoppling med nyckel så är det så här: bilförsäljare till bilar som saknar denna funktion kommer med skrämselpropaganda om att det inte funkar... berättar om olyckor och sånt...

Jag har fullt förtroende för denna typ av urkoppling, men det är min egen åsikt! Tänker inte överföra den på någon annan...

• anna g

Ok, va bra! Det lutar nog verkligen åt den bilen. Hur mycket gav ni för er bil? Det är så trist då bilarna i Finland är dyrare än i Sverige, suck!

• Emmerdale forever

Det går inte riktigt att jämföra vanliga kombin och SW:n när det gäller pris.. Vi gav 158900 för vanliga 307 kombi!

• Tvillingmam

Vi har haft två!! Peugeot 307 sw den första var en -02 silvermetallic. Den andra en -04 svartmetallic! Vi har varit mycket nöjda med de bilarna tills vi fick tvillingarna. Inget problem med bagageutrymmet, men bältet räckte inte till i framsätet för att använda på våra Acta Craco utan bas, med bas gick det bra! Men vi insåg att bilen ändå var för liten för oss om hela familjen skulle åka samtidigt, det händer inte ofta, men ibland. Nu har vi en Toyota Previa -05 istället och är mycket nöjda! Men hade vi varit färre i familjen hade vi behållit peugoten!! De var lite "brusiga", men de från -05 är tystare.
    Ang. bensinförbrukningen, så drar de bara mer när de är nya och kommer ner på ganska bra åtgång när de gått runt 1000-1500 mil.
    Lycka till med bilköpet!

• dave

Skillnaderna mellan en "vanlig" 307 Kombi 2.0 motor och SW:

SW har ett det stort glastak (som man kan dra för med el-suflett), elfönsterhissar bak, 3 fristående stolar bak som man enkelt kan ta ur, möjlighet att sätta in 2 extrastolar i bagaget (obs: ombesiktning på bilprovningen behövs), mittarmstöd fram, höj och sänkbart passargerarstol (precis som förarstol) sedan så är alltid rails och dörrhandtag i aluminium utförande oavsett färg på bil (på vanlig kombi är rails svart och dörrhandag i samma färg som övriga bilen), brickhållare bak samt lastgaller bak.

Prismässigt skiljer det c:a 15.000 mellan en "vanlig" 307 Collection 2.0 kombi och en 2.0 SW

Mvh David, säljer nya Peugeot i Alingsås...

• Emmerdale forever

Hej David! Kanon med en som verkligen vet vad han pratar om!

Hälsa dina kollegor i Malmö att jag är jättenöjd med mitt bilinköp, trots lite strul vid prisförhandlingen... (Försäljaren gjorde ett misstag, han tog fram ett prisförslag på en 5d, inte kombi... Detta upptäcktes inte förrän han la in beställningen, men jag ville ju inte lägga ytterligare 5000kr bara för att han inte gjorde rätt från början! Efter många om och men så kompenserade han detta genom att ge oss 5000kr extra för inbytesbilen... Vem vet, vi kanske är kända hos Peugeot nu...? Ingen har tidigare fått så bra betalt för en Ford Focus som vi... )

• dave

hehe, jag har då inte hört något rykte än iallfall om någon överbetald inbytt Focus i Malmö på något regionmöte med dem.... :)

Kul att ni är nöjda med bilen. :)

• Emmerdale forever

Tihi, försäljaren skäms kanske lite... Flört

• Utstrålning

Här är en till som funderar på en peugeot 307 SW, provkörde den i förra veckan.

Nu sitter vår dotter i babyskydd och det funkade bra när vi testade i baksätet, väldigt långa bälten och bra plats för två personer till. Hur är det med utrymme i baksätet när man har en vanlig bakåtvänd bilbarnstol? Det är ju lite större, får man plats två pers bak + barnstolen då? Är lite nojjig med att ha henne i framsätte och vi vill kunna åka 4 pers+bebisen i bilen.

• dave

klart man får plats! :)

ärligt talat, ta med barnstolen till bilhallen och prova om du känner dig osäker

• nina80

Vi har en 307 SW (kombi), dock har vi inte extra stolarna utan istället mer bagageutrymme.
    Vi är jätte nöjda med bilen. Det som är lite knasigt är som någon tidigare sagt om knappen till stolvärmaren, den sitter så konstigt till och man måste trycka på den varje gång bilen varit avstängd för att få värme (i vår gamla peugeot så var det så att om man tryckt på värmen så var det värme även om bilen varit avstängd) sen kan man inte heller välja vilken grad av värme man vill ha i stolen. Den andra nackdelen är att bilbältet i framsätet är ganska kort så med en större bilbarnstol så kanske den inte räcker till. Vi har ännu ett babyskydd och bältet räcker precis. I baksätet är det dock långa bälten.

Svar på tråden Peugeot 307 sw någon?