Hur säger man till en kompis att inte snacka så mycket skit om någon annan?
Har en kopis jag känt hela livet, sen vi var väldigt små. Nu när hon började en utbildning träffade hon en kompis genom skolan (Och nej, inlägget kommer inte handla om svartsjuka för det )
Efter ett tag så gjorde vi en del saker ihop vi tre, fikade och gick ut på nån helg då och då. Men ganska snart började min kompis prata en massa skit om denna andra tjejen.
(Detta är ingen kompis till mig, utan bara kompis-kompis så jag vet inte heller så mycket om henne.)
I början tänkte jag att det kanske bara var nåt gnabb mellan dem. Men nu har det hållt på i över ett halvår! Hon klagar på allt från hur hon uppfostrar sin son. Eller uppfostrar verkar hon inte ens göra enligt kompisen. Hon klagade på att hon gjorde slut med sin kille (pappan till barnet), vilka hon träffar. HOn klagar jämt på hennes sätt att vara och hur många killar hon träffar. Hon klagar på hur hon tjatar när de är ute, när de fikar när de shoppar osv.
Det finns verkligen ingenting hon inte klagar på! Och detta består våra samtal om varje gång. Eller samtal och samtal kanske är fel uttryck, varje gång vi ses så får jag höra allt detta.
Men det stör mig något fruktansvärt att hon ändå umgås med denna tjejen nästan hela tiden!
I början lät jag henne "hålla på" men ganska snart började jag störa mig på det, men sa heller inget. Men en dag frågade hon om vi skulle gå ut. Sa rent ut att jag kände faktiskt inte för det. För en utekväll innebar bara en massa lyssnande om hur dåligt XXXX är och allt skit runt henne.
Min kompis bad då om ursäkt och det skulle aldrig hända igen. Hon bad tom om ursäkt "om jag sårat dig" Förklarade att hon har inte sårat mig, men det blir jobigt för mig att jämt lyssna på och att hon sedan umgås jämt med denna tjejen.
Det gick bra en elelr två gånger. Men sen var det igång igen! Vad ska jag göra för att få henne att fröstå? Eller är det jag som är taskig som stör mig på detta?