• Anonym

Hur säger man till en kompis att inte snacka så mycket skit om någon annan?

Har en kopis jag känt hela livet, sen vi var väldigt små. Nu när hon började en utbildning träffade hon en kompis genom skolan (Och nej, inlägget kommer inte handla om svartsjuka för det )
    Efter ett tag så gjorde vi en del saker ihop vi tre, fikade och gick ut på nån helg då och då. Men ganska snart började min kompis prata en massa skit om denna andra tjejen.
    (Detta är ingen kompis till mig, utan bara kompis-kompis så jag vet inte heller så mycket om henne.)
    I början tänkte jag att det kanske bara var nåt gnabb mellan dem. Men nu har det hållt på i över ett halvår! Hon klagar på allt från hur hon uppfostrar sin son. Eller uppfostrar verkar hon inte ens göra enligt kompisen. Hon klagade på att hon gjorde slut med sin kille (pappan till barnet), vilka hon träffar. HOn klagar jämt på hennes sätt att vara och hur många killar hon träffar. Hon klagar på hur hon tjatar när de är ute, när de fikar när de shoppar osv.
    Det finns verkligen ingenting hon inte klagar på! Och detta består våra samtal om varje gång. Eller samtal och samtal kanske är fel uttryck, varje gång vi ses så får jag höra allt detta.
    Men det stör mig något fruktansvärt att hon ändå umgås med denna tjejen nästan hela tiden!
    I början lät jag henne "hålla på" men ganska snart började jag störa mig på det, men sa heller inget. Men en dag frågade hon om vi skulle gå ut. Sa rent ut att jag kände faktiskt inte för det. För en utekväll innebar bara en massa lyssnande om hur dåligt XXXX är och allt skit runt henne.
    Min kompis bad då om ursäkt och det skulle aldrig hända igen. Hon bad tom om ursäkt "om jag sårat dig" Förklarade att hon har inte sårat mig, men det blir jobigt för mig att jämt lyssna på och att hon sedan umgås jämt med denna tjejen.

Det gick bra en elelr två gånger. Men sen var det igång igen! Vad ska jag göra för att få henne att fröstå? Eller är det jag som är taskig som stör mig på detta?

• Svar på tråden Hur säger man till en kompis att inte snacka så mycket skit om någon annan?
  • Madde30

Säg som det är, att du inte orkar lyssna på allt skitsnack!

Åhh vad jag älskar mina underbara ungar!!
  • ninnast

jag skulle helt enkelt säga rakt ut att sluta snacka en massa skit ,, kanske inte dom orden men något liknande ... eller så kan du ju bara säga så här du jag vill inte höra så mycket om den tjejen ,...låter som hon e rädd för att du och den andra tjejen skall bli komp+sisa

• wintersaga

Håller med om att du borde säga rätt ut till henne att hon ska sluta snacka skit, och verkligen förklara hur du upplever det och vad hon brukar säga...

• JooCee

Säg till henne att "ärligt, om det är så mkt fel på henne så får du sluta umgås med henne för jag orkar inte lyssna på dig längre"

• Anonym

Men jag har ju sagt rent ut att jag inte rokar lyssna på det och att jag inte gillar det!
    Det blev ju som sagt bättre kanske två gånger men sen var det igång igen.

• Nattviolen

Den som pratar skit om andra, pratar troligast skit om dig när du inte är med.

• Anonym

Nattviolen
    Jag vet, har tänkt på det oxå, men hur ska man få veta det?

• stalis

Ja, jag tänkte också på det.Vad är det som säger att hon inte pratar skit om dig till den andra tjejen. Säg till henne igen, eller så sluta umgås med henne. Livet är för kort för att slösa energi på människor som inte lyssnar.
    Lycka till.

• wintersaga

Du har sagt åt henne, hon fortsätter och du fortsätter umgs med henne. Kanske du ska låta bli att umgås med henne så hon märker att du menar allvar med att inte ta hennes beteende.

• Esterella

Eller så är det sant det hon säger och vill ventilera det med dej.

Men då fattar jag inte varför hon fortsätter att umgås med henne.

Brukar hon snacka skit om fler? Isånafall så kanske hon har nåt problem.

• Anonym

Esterella
    Tja, hon kan allt fälla en del onödiga kommentarer om folk, men hon har aldrig varit sån här förrut på alla de år jag känt henne.
    Hon är dessutom fadder till vår dotter och min äldsta vän, därför känns det extra tråkigt

• giz

be henne hålla truten........ eller säg att fy vad det börjar stinka skit.
    en del verkar ha en mani på att snacka skit, dom bara måste.
    sånna delger man inga hemlisar eller ngt för den delen, brukar sluta med att man tar avstånd från dom, men varför inte snacka med den andra kompisen å tala om att ***** snackar dynga om henne. på så sätt får du ju även reda på vad ****** sagt om dej och den andra kompisen får skälla ut skitsnackaren.

eller gå in på roligatrojor.se å beställ en t-shirt med texten: dritsnack NEJ TACK!!!!

mitt o har tydligen gått på party............saknas det i ngt ord så sätt dit det själva *asg*
  • bigmacoco

Titta bort, lyssna inte när hon pratar skit. Lyssna sen igen om hon pratar om annat. Det funkade för mig.

Funkar inte det får du väl dra till med: "Så mycket skit som du snackar om XX får mig att undra vad du säger när inte jag är med". Kan ta skruv det med.

• Kriya

Jag tror som Nattviolen att hon pratar om Dig också. Det är verkligen elakt att hålla på och snacka skit om andra människor, och om hon inte får dåligt samvete när hon pratar så mycket om den här tjejen så får hon nog inte dåligt samvete om hon pratar om Dig heller.

Jag tycker att Du ska fråga den andra tjejen om hon pratar skit om Dig till henne.

• Anonym

Jag känner inte denna andra tjejen och kommer inte komma i kontakt med henne så länge det inte sker genom kompisen.
    Men jag förstår inte vad jag ska säga. Har redan sagt till henne att jag inte orkar lyssna på det och hon förstod ju då att hon inte skulle hålla på så osv. Men så börjar det ju igen.
    Tyvärr har det ju blivit så att det känns mer avlägset att umgås med henne. Men nu känns det nästan som samma sak. Jag paratr om kompisen här, men umgås med henne

• Anonym

Fast vi umgås betydligt mycket mindre nu än förr. Just för att jag drar mig från att ringa och fråga om vi ska ses, då jag vet hur det slutar

• Kanelflicka

Jag har varit med om detta. En dåvarande kompis (A) var kär i en annan bekant till mig som redan hade en flickvän. Så min kompis ville gärna snacka skit om henne. Jag är inte bra på konfrontera människor (borde göra det oftare) men jag markerade tydligt att kompisens flickvän var min vän och berättade det faktiskt för min kompis(A). Om min kompis (A) började babbla om att "Lisa är inte alls fin, jag fattar inte vad han ser i henne", då kunde jag säga "Lisa var hos mig igår och vi kollade på en film och sedan lagade middag tillsammans." Hon (A)fattade rätt så snabbt att jag och Lisa är kompisar så det lönade sig inte att snacka skit om henne

Svar på tråden Hur säger man till en kompis att inte snacka så mycket skit om någon annan?