• aha

Jag vill sluta amma vid 6 månader.....

....men hur sjuttsingen ska jag lägga upp det? Ska jag ge honom välling istället? gröt? Mat? Måste jag börja redan nu och trappa ner? Han är 5månader gammal...? Hjälp mig!

• Svar på tråden Jag vill sluta amma vid 6 månader.....
  • Dino78

När min dotter började sova hela nätterna sinade min mjölk automatiskt och jag slapp oroa mig över hur jag skulle sluta.
    Men testa med välling, tips är att köpa färdiga förpackningar (tetror) för min tjej åt INTE välling förrän hon var typ 10-11 månader. För att testa OM han tycker om det. Annars fungerar ju ersättning oxå.

• Mälaröbo

Det är nog hög tid att sätta igång med smakportioner nu!!
    Jag började vid 4 mån med smakportioner av gröt och mat som på bara nån vecka blev till hela portioner. Amma i anslutning om han inte äter hela portioner.
    Byt ut något amningsmål mot välling eller ersättning.
    Prata med BVC, de kan sånt här.
    Men jag tror inte du hinner bli helt amningsfri på bara en månad!!

• Norpan666

Min kille är 6 mån och jag har slutat amma frivilligt några veckor sedan. Han äter välling utan problem samt gröt 2 ggr per dag och även middag, burkmat. Började vänja honom vid välling några dar innan sen slutade jag amma rakt av. Oj vad snabbt mjölken försvann då!

• Pilleluring

När ni börjat ge välling till era små, hur har ni gjort då? Börjat med en tesked & sen ökat eller? Min son får ont i magen av gröt, tror ni att det kommer att funka med välling? ska snart börja jobba, så det är hög tid att trappa ner ammningen snart.

Leons lyckliga mamma
  • Pilleluring

Jag väljer att trappa ner vid 6 månader, för att jag ska börja jobba när sonen är 8 månader.

Leons lyckliga mamma
  • nina80

När jag började med välling så har jag blandat välling och ersättning 50/50 i flaska och till att börja med bara vid ett mål på dagen. Dottern har fått ersättning tidigare så den är hon ju van vid.

Jag fick verkligen en snabbavvänjning av amningen när dottern helt plötsligt en dag bara vägrade bli ammad så det blev tvärstopp på en gång. Lite jobbigt med värkande bröst till en början...

För att vänja av kan ni ju börja med smakisar och även kanske byta ut varannat amingsmål mot ersättning för att sedan öka andelen ersättning efter ett tag...

• Pyret82

Jag trappade ned vid FYRA månaders ålder! Gick hur bra som helst. Man börjar ju med smakissar åsså ersättning.

Hon är 11månader IDAG och helt frisk utan men. Hahaaa..

• ennasuS

"måste" man byta ut amning mot ersättning/välling när smakportioner introduceras? ingen som fortsätter delamma?

• Veladis

EnnasuS: Det är klart man kan delamma! Hur länge som helst vid sidan av vanlig mat egentligen...   Det är ju en fråga om vad barnet och man själv vill.
    Jag introducerade smakisar för dottern då hon var fyra månader, började trappa ner på amningen då hon var 6½ månad och slutade amma helt då hon var 11 månader.
    Min kompis gjorde motsvarande, men delammade tills pojken var 2 år och 2 månader...

• Pilleluring

Men om man inte ger ersättning, hur introducerar man då vällingen? som smakisar eller?

Leons lyckliga mamma
  • Vikingafrun

Jag började med smakisarna vid 4 månaders ålder och nu vid 5 månader så byter jag ut en hel måltid varje dag. Successivt så blir det mera mat (grötar, pureer och välling) och mindre amning. Men fortfarande är amningen det han äter mest. Har ingen bestämd tidsperiod då jag ska sluta amma utan det får komma i sonens takt. Det är ingen brådska. Men bröstet är mera än bara mat också...närhet och tröst. Det är ju den svåraste biten att vänja honom av med tror jag. Fast man får väl ersätta det med annat.

Svar på tråden Jag vill sluta amma vid 6 månader.....