• BlygTjej

Hur blir man mer ekonomisk? :-)

Ja, som frågan lyder i rubriken.
    Tycker alltid att vi har ont om pengar, vi är 2 personer + en hund i hushållet. Vi får ut ungefär 24000:- i månaden sammanlagt, har en normal boendekostnad på ca 6000:-. Vi försöker storhandla en gång/månad (men det blir såklart en hel del småhandlande), har en hög bensinräkning då sambon jobbar 5 mil bort och äger 2 bilar. Det vi försöker göra i nuläget är att spara lite pengar varje månad (ca 700 till diverse saker och ca 600:- till bilskatter och julklappar. Annars blir dec/jan en dyster månad Men jag tror vi behöver lite fler tips. Känns som att plånboken alltid ekar!

• Svar på tråden Hur blir man mer ekonomisk? :-)
  • jezzzica

oj då... ja dåligt med pengar har ni ju inte. Kan det vara så att shoppingtarmen spökar ofta? Det tipset jag skulle vilja ge är att göra en budget (trist jag vet) men då vet ni utgifter och inkomster och bestämmer en viss summa som ni får handla för. Denna månaden får jag handla kläder, tidningar, godis o.s.v. för 1500 eller något. Och när de är slut så är det slut. Karaktärs-testande om inte annat! lycka till

• BlygTjej

Fast jag tycker inte vi handlar så mycket, köper knappt aldrig några kläder eller liknande. Vi får väl göra en budget som du säger, bestämma ett visst belopp som SKA räcka till mat och ha lite "rummel"pengar. Det borde bli lite över, men allt bara försvinner!

• Nadia

Behöver ni 2 bilar? Eller sambon? Eller är det bara en som används?
    Det finns måånga sätt att spara på. Man kan byta (om man inte redan har billigaste) elbolag, telefonbolag, bredband osv. Det kan man tjäna en hacka på.

Baka eget bröd. Godare och man vet vad som finns däri. :)
    Storhandla, köp storpack.
    Stäng av datorn, (om elen inte ingår i hyran) för den drar myyycket fick jag veta.
    Jadu, det är svårt att spara, ibland måste man ju unna sig.
    Mvh Nadia

• Barbabok

Vi lägger en fast summa på ett gemensamt konto. Det blir alltid lite plus där till oförutsedda utgifter. Summan där är ett snitt av alla utgifter så när kvartalsräkningar kommer finns där så det räcker. Vi har iofs rätt bra ekonomi så mat köper vi utan att fundera, jag har ingen aning om hur mycket som går åt. Det var iofs oväsentligt här. Vd jag ville säga är att om man gör ett snitt så ser man tydligare och det fattas liksom aldrig=snål månad januari.
    Vi tycker det fungerar jättebra.

• Mjao

försök få in mer pengar, är så tråkigt att dra ner på saker :)

• BlygTjej

Vart får man in mer pengar då? Något tips?

• Glass

Samla ihop alla räkningar som ni har på ett år och dela med tolv. Öppna ett "räkningskonto" och sätt över den summan där varje månad. Ta gärna till lite extra, det kommer ibland oförutsedda räkningar. Glöm inte att räkna med tandläkare, doktor och glasögon.
    Fundera på hur mycket pengar som ni lägger på presenter och julklappar varje år. Dela på tolv och sätt in den summan på ett "presentkonto" varje månad.
    Har ni dyra hobbies? Gör samma sak med de pengarna och öppna ett "hobbykonto".
    Bestäm en summa som ni handlar mat och hushålls artiklar för i månaden. Öppna ett "matkonto".
    Det kommer att bli pengar över. Fundera på hur mycket av dem ni vill spara för framtida bruk och för över de pengarna på ett "sparkonto"
    Resten är bonuspengar som ni kan använda till att köpa grejer och kläder för om ni vill det. Som fickpengar. Dela upp dem mellan er eller ha dem på ett gemensamt konto om det fungerar.

Skaffa internetbank om ni inte har det. Då är det mycket smidigt att föra över pengar från de olika kontona om ni tex köpt presenter eller så på "matkontot"
    givetvis ska alla överföringar varje månad vara automatiska, så att ni slipper tänka på det.

Lite småråd som gör att vi har full koll på vår ekonomi och aldrig någonsin är utan pengar till det som behövs.

• Pikku Enkeli

Hmm.. Ja du. Om det är så snålt i plånboken kanske man ska försöka ha en bil. Vi har också två bilar, vilket tar en enorm summa av våra pengar varje månad, skulle behöva säljaen egentligen.

Svårt att ge dig råd när jag inte vet vad du/ni lägger pengar på, men ni måste ha en massa småutgifter, för vi klarar oss på 17'000kr varje månad och har ändå lite pengar att unna oss saker för.

Försöka hitta ett billigare boende, en bensinsnålare bil, inte ha för många saker på avbetalning m.m..

• BlygTjej

2 bilar behövs. Det går inte att sälja en annars hade vi ju gjort det. Vi har olika försäkringar, boxer, 2 mobilräkningar, telefon, bredband, avbetalning på ca. 800:-/mån, tidning, larm och div. småräkningar. Man beställer något, sen tar man det på faktura. En dum ovana! Får väl börja beställa mot direktbetalning eller postförskott.

Glass: Det blir ju en himla massa konton! Men man kanske ska börja med ett räkningskonto och inte ha det man har korten mot. Vi har redan gemensam ekonomi och det funkar ju bra.

Ingen som har tips på hur man kan "håva" in lite extra pengar? Vi jobbar ju båda heltid...

• Aurum

Hur blir man mer ekonomisk?

Oavsett vad man tjänar så får man naturligtvis rätta mun efter matsäck. Uppenbarligen har du inga ekonomiska bekymmer, och det är ju skönt, annars hade du nog inte haft några problem med att spara
    Det hela är väldigt enkelt i teorin, precis som att gå ner i vikt, men i praktiken gäller det att ha lite karaktär! Skriv upp _varenda_ sak du köper och vilket datum under en månads tid. Då ser du svart på vitt vad du lägger pengar på och ser vad det är du kan avvara. Är det inget du vill dra ner på för att kunna spara, so be it, då är det ett val du gör.

Lycka till!

• BlygTjej

Ja, vi har Handelsbanken och såklart Internetbank

• AvalonC

Det där med att storhandla behöver inte alltid vara av godo...

Jag fick lära mig när jag växte upp att det är väldigt ekonomiskt att storhandla... Och givetvis så gjorde jag det...

* Men sedan när det inte blev av, inte hade tid, så gick matkontot ner när vi bara småhandlade...
    Kanske värt att testa... Man slänger inte så mycket mat då, och man äter inte massa onödiga saker som inte finns hemma...

* Ni får ju tillbaks lite pengar på bensinen, det kan ses som ett sparande.

* Ett tips är att öppna ett sparkonto på en annan bank.. Inte den vanliga som man kan ta ut pengarna med kort eller enkelt överföra några hundra när man känner för det...
    Det ska vara JOBBIGT att komma åt pengarna, gärna ska du behöva gå till bankkontoret för att få ut dem.
    Då finns de alltid kvar, det är dina pengar, men du måste ANSTRÄNGA dig för att komma åt dem...

Svar på tråden Hur blir man mer ekonomisk? :-)