• Sessan74

Torktumla bebiskläder?

Hej!

Nu är det dags att tvätta igenom de införskaffade bebiskläderna.. Har hört att man inte ska använda mjukmedel?? Är det riktigt? Men kan man torktumla kläderna eller ska man stryka.. dem? Hur blir de annars? Blir de statiska om man tumlar utan mjukmedel? Använder i vanliga fall alltid mjukmedel..

Litar som vanligt *ler* på er experter på familjeliv...

• Svar på tråden Torktumla bebiskläder?
  • flingflong

Mjukmedel har jag använt..Men om man torktumlar kläderna så krymper en hel del av dom tyvärr..

• S vali s

Jag använder mjukmedel, tycker att torktumlaren både krymper o sliter ut kläderna

• Missy Cat

Om man torktumlar kläderna kan de tappa formen och bli snea och formlösa.

Vi använder samma tvättmedel och sköljmedel som till våra egna kläder.
    Blir bebis allergisk får vi ta parfymfritt isf

• Lone

Här torktumlar vi allt vi kommer över - är alldeles för lat för att hålla på att hänga tvätt! Tycker inte att det händer något särskilt med kläderna som tumlas.

Vi använder oparfymerat tvättmedel,inget mjukmedel.

Lycka till med tvättandet!
    Lone

• regret

Vi gör som Lone, oparfymerat och inget mjukmedel! Däremot så torktumlar vi inga babykläder.. hänger allt i torkskåpet.

• Xara

Jag torktumlar ALLT (OK då, det finns väl något enstaka ylleplagg som får hänga i torkskåpet... ).

• Mamsie

Oparfymerat tvättmedel och mjukmedel.

Torktumling krymper inte kläderna mer än när man torkar på annat sätt, men krympningen kommer fortare när man tumlar.
    Dvs i slutändan (när man tvättat många gånger) så har man lika stora/små textilier. Om man slätar till, drar ut och viker medan tvätten är varm så blir det fint också.
    Dessutom blir kläderna mjuka nog för känslig babyhud
    Men kolla noga att kläderna tål tumling!

*lat morsa*

• Sandra83

Vi kör på parfym fritt tvättmedel och sköljmedel. Har ALDRIG tumlat sonens kläder. Mycket för att jag är rädd att de ska krympa eller tappa formen. Tumlar inte våra kläder heller.

Det är okej att använda sköljmedel, men du kanske ska fundera på att använda ett parfymfritt för att undvika framtida allergier eller eksem.

Svar på tråden Torktumla bebiskläder?