• Puttipooh

hög puls v. 33.

Är det vanligt att ha hög puls när man är i vecka 33? Man har väl inte högt blodtryck för det? Hela kroppen känns som den är i alarm även när jag vilar mig eller sitter helt stilla. Har små blixtar framför ögonen när jag anstränger mig men det hade jag under förra graviditeten också och det var inte HF för jag hade väldigt lågt blodtryck. Illamående och huvudvärk har jag också......men det har väl de flesta som är gravida, speciellt när man ligger ned. Känner mig inte sjuk...bara maxad liksom. Bäbisen också, han har hicka hela tiden.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden hög puls v. 33.
  • Nanett

Pulsen svänger väldigt mycket, men du bör inte ha en vilopuls som ligger över 70/minut. Det där med blixtrar framför ögonen tycker jag låter som ett varningstecken på HF (men som du tidigare nämt behöver det inte vara så). Hur ligger ditt tryck hos BM? Var det länge sedan du fick det kontrollerat? Är du mycket stressad?

• Puttipooh

Ja, skitstressad...har precis flyttat, har två tentor, en krävande 4-åring och en överstressad smått frånvarande man:) Jag VET att jag måste stressa ned, men det går liksom inte.
    Har 89 i puls, men jag har säkert räknat lite fel, vet inte helt hur man räknar, det är ju dubbla slag? ;)

• Alcarinque

När man är gravid är det ok med högre puls än vanligt. Jag hade allt mellan 96 och 116 på mina kontroller, men detta skulle tydligen inte vara något att oroa sej över.
    Men prata du med din bm och se vad hon säger.

• Ina 73

Har läst att pulsen höjs i slutet på graviditeten och även trycket. Om jag hade varit som dig hade jag kollat trycket igen. Lika bra att kolla för en havandaskapsförgiftning kan komma snabbt har jag hört, på några timmar och symtomen kan vara mycket diffusa... Lycka till med bebisen!!! En sak till, stressa ner!! Världen går inte under om du inte klarar en tenta och ta hjälp av din man!!!

• Asrta1

det är normalt att ha 15-20 st fler slag/min under den sista delen av graviditeten än vad man vanligtvis har. Har man en vilopuls på 60 så är det helt ok att ha 80...

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 32 (31+6) !
  • Nanett

Din puls är inte våldsamt hög, men den visar hänger ju samman med att du är stressad. Har du hjärtklappning, du skriver att du har dubbla slag? Hjärtklappning är väldigt vanligt när man är överbelastad och stressad. Även om det är skitsvårt, så måste du prioritera ned något i din vardag. Vad gör det egentligen om en av tentorna blir liggande, eller att lägenheten inte är helt klar när den lilla/e tittar ut? Jag vet hur svårt det kan vara, har själv stora krav på mig själv om att hinna allt och att allt ska vara perfekt! Men tänk på att det viktigaste är att du mår bra! Tänk på dig själv och den lilla/e i första hand. Det andra kommer att lösa sig med tiden. Tycker att du ska tala med din BM om det.

Hoppas att du kommer att må bättre snart!

• Nanny Ogg

Jag har faktiskt varit och träffat en läkare i dag p g a att hjärtat vid två tillfällen "tokrusat", helt utan anledning/ansträngning. Flera gånger har jag också känt av hög, dunkande puls. Läkaren sa att så länge pulsen inte tokrusade ojämnt utan bara väldigt fort och jämnt - som vid ett träningspass ungefär - och så länge det inte framkallade svimning eller yrsel fanns det ingen anledning till oro. Desto allvarligare om det slog arytmiskt och ledde till yrsel, då skulle det tas på största allvar! Själv låg jag därmed utom farozonen. Lycka till, Puttipooh!

• Nanny Ogg

Glömde säga: är i v 33....

• Happy66

Vill bara säga take it easy... varva ner om du kan. Har själv haft HF vid två utav mina fyra graviditeter, det va inte roligt.Jag blev inlagd och vattnet gick och min lilla flicka kom en månad för tidigt. Vid tredje hade jag extraslag och pulsen var hög sista veckorna men hon kom inte för tidigt, men jobbigt var det.Andra och fjärde helt normala och ingen HF. Nu är jag i 21 v och trycket är något högt, men jag försöker hitta stunder för mig själv att varva ner och går långa promenader och just nu känns det bra. Men man vet ju aldrig hur det blir mot slutet.

• Soffen

Jag har ingen stress i mitt liv just nu, är lugn som en filbunke, men min puls är ändå jättesnabb för jämnan. Jag kan dessutom känna nästintill andnöd fast jag sitter helt stilla och har gjort så under en längre tid. Jag antar att allt är normalt och att det ska vara så. Blodtrycket är lite högre än vanligt, men i normalzonen. Men bara för att det anses normalt så är det ju inte mindre jobbigt. Jag är urless på att må dåligt och vara så rörelsehindrad, jag är ju "bara" i v. 32.

Min bebis verkar vara "maxad" precis så som du också beskriver. Hickar och rör sig nästan för jämnan.

Svar på tråden hög puls v. 33.