• Linnéa och lukas mamma

    Ont efter halsmandeloperation

    Hej på er!!!
    Nästa vecka ska min flicka operera bort halsmandlarna. Hur ont hade era barn efter den operationen.
    Vad fick dom för smärtstillande??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-22 19:52:05:
    Jag är mest intresserad av att höra hur en 3-åring kan uppleva en sån operation, får dom lika ont som en vuxen???

  • Svar på tråden Ont efter halsmandeloperation
  • Pidda

    Hej
    Jag har opererat bort halsmandlarna och jag fick jätte ont efter operationen i c:a 6-8 dagar efter. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är men ett tips är att ge henne flytande alvedon när smärtan blir som värst för de bedövar lite på på vägen ner. Sen kommer hon säkert att få smärtstillande suppar som ska tas regelbundet.
    Lycka till!


    Tildas & Majas mamma =)
  • William 05

    Hej!
    Jag tog bort mina i januari! O jag kan säga de värsta jag varit med om! Ca 3-4 dar efter låg o kved av smärtor.
    Fick sitta och sova. Men dom sa att barn gör dom inte på samma sätt som vuxna. På barn använder dom laser och det gör inte alls lika ont som på vuxna. PÅ vuxna skär dom ju!

  • ExAnimo

    När jag i vuxen ålder tog bort mina tonsiller fick jag förbaskat ont i flera dagar. Kunde varken äta eller dricka, alvedon hjälpte inte alls.
    Till slut fick jag åka in igen till akuten, var så uttorkad.
    Det visade sig att sjukhuset hade råkat glömma bort att ge mig receptet på coctail av smärtlindring.

    voltaren och ngn annan smärtlindring, undrar om det var alvedon?
    kommer faktiskt inte riktigt ihåg kombinationen.
    Men voltaren var den ena.

    Efter jag fått dom blev det betydligt bättre och lättare att äta och dricka.
    Min grannes son som var runt 8 år när han tog bort sina tonsiller, hade inte alls lika ont. Han åt och drack nästa dag.

    Så uppenbarligen är det lite olika med vad man har för smärttröskel och givetvis vad man får för smärtnedsättande.

    Lycka till.

    OldMama.

  • Isola C

    Min treåring tog bort sina förra torsdagen.
    Han hade ont när han vaknade upp efter operationen, då fick han smärtstillande i dropp i handen, sen sov han mest.


    När vi kom hem samma dag, bara sov han, dagen efter var han pigg och hade inte särskilt ont, inte så att han var ledsen i alla fall, utan han sa då och då "jag har lite ont i halsen mamma". Värre var det inte.
    Vi fick recept på citodon, som jag hämtade ut, men han hade inte så ont att de behövdes.


    Jag har hört att det är mycket värre att ta bort dem som vuxen.

    Vad är anledningen till att hon ska operera bort dem?

  • Jenny70

    Min då 4-5 åring opererade sina. Vi stannade på sjukhuset över natten, fick recept på både en stooor flaska alvedon & voltaren...men vi löste aldrig ut det för det kändes som att hon fixade det så bra ändå!

  • milimina

    jag opererade bort mina när jag var ungefär fyra, för att de svullnade igen och jag inte kunde andas. minns inte så himla mkt mer än att det förstås var jobbigt med alla blodprover, bli sövd med mask och att det gjorde jätteont efteråt så fort jag skulle svälja. det enda som gick ner var glass, eftersom det svalkade och lindrade, allt som var varmt rev i såren.

    nu använder man säkert helt andra metoder både för op och sövning så det blir garanterat inte lika traumatiskt men för guds skull köp hem glass! det var rena himmelriket att äta något som lindrade.

  • Robras

    Min 3-åring tog bort sina och hade inte speciellt ont efter, han fick smärtsillande utskrivet citodon och sen gav vi alvedon vid behov. Han åt mat som vanligt i stort sett . samma dag som han tog bort dom ville han ha pommes frites från mc donalds och han åt det utan problem. Så jag tror inte barn får lika ont som vuxna när dom tar bort mandlarna sen är det ju väldigt individuellt från person till person.Kram Maria

Svar på tråden Ont efter halsmandeloperation