• mamma2004

Går det att cykla med barn i sjal???

Frågan har väckts i mitt huvud när jag funderar på vilka alternativ som finns för mig med två små barn... Till vardags använder vi bara en vagn, sulky till den stora och sjal till den lilla, eller så får sen stora gå och den lilla ligga i vagnen... Kan tillägga att barnen är 2 år resp 3 månader.

Men hur går det med cykling? Kan jag ta mig fram på cykel med båda barnen? Går det överhuvud taget att cykla med barn i sjal? Hur gör man isåfall, vilken knytning är bäst, mage eller rygg? Hur gör man med hjälm?

Eller ska man använda två cykelstolar, en fram och en bak? Eller ska jag helt enkelt hålla mig ifrån cykeln när jag är själv med barnen?

• Svar på tråden Går det att cykla med barn i sjal???
  • lenka

Jag skulle rekomendera en cykelkärra. Cykla med sjal lät farligt. Ramlar du så hamnar ju kanske barnet under dig.

• Flutterby

Har ju inte provat själv, men skulle _inte_ ha barnet i sjal eller sele när jag cyklar. Om man råkar ut för en olycka finns ju risken att man skadar barnet med sin egen kropp/tyngd, de sitter säkrare i en cykelstol. Det finns ju "vagnar", typ som ett släp att fästa bakom cykeln, kan det vara ett alternativ? Lycka till!

• Andariel

Personligen skulle jag inte cykla med barnet i sjal. Känner dock en kvinna som gjorde det när dottern var mindre men hon hade ingen vanlig cykel utan en med stol på så man låg lite bakåt och trampade.
    Enligt lagen så måste barnet ha hjälm på huvudet om det åker cykel oavsett om det är i barnsits eller i cykelkärra.
    Jag kör mina barn, 10 mån och 3 år, i cykelkärra som jag har efter cykeln eftersom jag tyckte det skulle bli för vingligt med två barnsitser på min cykel. Den lilla är nog lite liten att åka både barnsits och cykelkärra eftersom den förmodligen inte kan sitta än.

• mamma2004

Ja, det får nog bli så att jag väntar ett tag och sen får jag bara cykla när maken är med och vi kan ha var sitt barn i cykelstol... Cykelkärra verkar jättebra, men så mycket cyklar jag inte så det känns onödigt...

Svar på tråden Går det att cykla med barn i sjal???