Vistja, den sidan hade jag till och med i mina favoriter.
Och tänk på det med format. Spara gärna viktiga dokument i xls, doc och liknande så att ni har tabbar, formler mm. Men spara parallellt i formatet txt. Bilder sparas i format jpg eller tif. Ska ni köpa kamera, se till att den använder något av dessa format. Fotar ni i RAW är det bra, men se till att konvertera viktiga bilder till tif och spara vid sidan om. Raw är ett råformat (Som kan ha alla möjliga namn efter kamerans fabrikat) som är mycket bra, men varje kameratillverkare har sitt format.
Varför?
Om 5, 10 eller 15 år kanske ni inte kan läsa bilderna och dokumenten. Har ni försökt öppna ett worddukument skrivet i Win 3,11 i tex Office 2000? Har ni möjlighet att läsa 5½" disketter idag? Kan ni läsa en cd om 10 år? Är skivan läsbar och finns det hård och mjukvara? Eller super8 och VHS är ytterligare exempel som är på väg ut.
Spara i standardformat, de är det mest troligt att ni kan läsa i framtiden. För regelbundet över till nya lagringsmedia varefter de kommer och medans det fortfarande finns teknik som kan läsa det ni har idag. Märker ni att formatet börjar dö ut. Konvertera till ersättaren medans det fortfarande finns program som kan läsa det gamla.
Just de här bilderna har jag inte brytt mig om, jag har både negativ och papperskopior och har som sagt redan skannat dem själv med betydligt bättre resultat. Men det var kul att experimentera med dem, och ett bra exempel på negativa konsekvenser av datorutvecklingen. Många företag sitter på ritningar, recept, bokföring och annat på gamla media, i gamla format. Dokument som är nödvändigt för företagets överlevnad, men de har varken hård eller mjukvara som kan läsa dem... Inte bra.