• anime

Göra om SFW till annat format!! Hjälp!

Jag har hittat ett gäng gamla disketter med kort från Extra Film. Tyvär går filformatet inte att läsa.

Hittade ett program på nätet där man kunde göra om SFW till JPG men det verkar inte funka.

Någon som vet hur man gör?????

• Svar på tråden Göra om SFW till annat format!! Hjälp!
  • Våga vara Pappa

va? SWF till jpg??? går inte, SWF är ju Flash film

• Pochahontas

Haha. Du har så rätt så - Våga vara Pappa. Jag läste lite för fort, visst. Hängde upp mej på att det stod jpg....

Hmmm. Hittade nåt här, förresten. Kanske inte helt ute o reser ändå... :

SWF Toolbox 2.8

SWF Toolbox allows converting Macromedia Flash Files (SWF) into most popular graphic formats such as Projector EXE, AVI, animated GIF and frame-by-frame JPEG/GIF/BMP image series.

Googlade lite, bara.
  • Våga vara Pappa

jaha.. hör av dig om du testar det så får vi se om det funkar.

Men jag fattar inte vad TS menar, bilder från extra film i SWF format? låter knepigt tycker jag.

TS: kopiera över dom till datorn och ändra bara filändelsen från SWF till jpg, gif, eller liknande.
    Allternativ högerklicka och välj öppna med och testa lite olika program, gör det med både SWF och jpg format.

För jag kan lova att om det är bilder så är filformatet fel, det ska inte va SWF

• Isfjord

SFW, inte SWF är Extrafilms egna format som de använde på disketttiden. Det läses med deras egna program som medföljde på en annan diskett, eller om det låg på samma som bilderna. Jag minns inte riktigt.
    Extrafilm jkanske har kvar något program som kan läsa formatet? Maila dem och fråga.
    Annars kan du leta reda på papperskopiorna och skanna av dem, det blir MYCKET bättre. Till och med om du fotograferar av dem med en enklare digitalkamera blir det bättre.

• Våga vara Pappa

jaha... jag är inte så gamal, fanns inte disketter på min tid *host*

• Våga vara Pappa

borde gå att tanka ner då nånstans

• Isfjord

Nope. Klrara bara

File Type Constant
    Independent JPEG Group (*.jpg) 1
    Windows Bitmap (*.bmp) 2
    Tagged Image File Format (*.tif) 3
    Graphics Interchange Format (*.gif) 4
    EMF (*.emf) 5
    J2K (*.j2k) 6
    PCX Bitmap (*.pcx) 7
    Portable Network Graphics (*.png) 8
    Sun Rasterfile (*.ras) 9
    Targa File (*.tga) 10
    Windows Meta File (*.wmf) 11
    *Windows Icon (*.ico) 12
    *Windows Cursor (*.cur) 13
    *Windows Animated Cursor (*.ani)

• Isfjord

Hittade den här sidan med ett program och lite fakta om formatet. Men jag får bara ett högljutt felmeddelande när jag försöker tanka programmet.

• Isfjord

Det var många bra bilder på disketterna
    Jag har själv skannat papperskopian på de flesta, med betydligt bättre resultat än vad Extrafilm lyckade med. Till och med bättre än vad de i dag levererar på diskett och kallar "högupplöst" Det de levererade på disketterna var ett grumligt skämt.
    Jag ville gärna lägga ut några exempel på FL, och som sagt var det många riktigt bra bilder som jag är stolt över. Problemet är att de i min egenhändigt skannade version ligger på en hemsida sedan många år. Med mitt namn tydligt angivet som fotograf osv. Men jag hittade två neutrala bilder som jag lade i mina bilder. Inga bra bilder fotografiskt, men de visar hur dåligt skannade och hårt komprimerade de leverardes på disketterna.

• Isfjord

Vistja, den sidan hade jag till och med i mina favoriter.
    Och tänk på det med format. Spara gärna viktiga dokument i xls, doc och liknande så att ni har tabbar, formler mm. Men spara parallellt i formatet txt. Bilder sparas i format jpg eller tif. Ska ni köpa kamera, se till att den använder något av dessa format. Fotar ni i RAW är det bra, men se till att konvertera viktiga bilder till tif och spara vid sidan om. Raw är ett råformat (Som kan ha alla möjliga namn efter kamerans fabrikat) som är mycket bra, men varje kameratillverkare har sitt format.

Varför?
    Om 5, 10 eller 15 år kanske ni inte kan läsa bilderna och dokumenten. Har ni försökt öppna ett worddukument skrivet i Win 3,11 i tex Office 2000? Har ni möjlighet att läsa 5½" disketter idag? Kan ni läsa en cd om 10 år? Är skivan läsbar och finns det hård och mjukvara? Eller super8 och VHS är ytterligare exempel som är på väg ut.
    Spara i standardformat, de är det mest troligt att ni kan läsa i framtiden. För regelbundet över till nya lagringsmedia varefter de kommer och medans det fortfarande finns teknik som kan läsa det ni har idag. Märker ni att formatet börjar dö ut. Konvertera till ersättaren medans det fortfarande finns program som kan läsa det gamla.
    Just de här bilderna har jag inte brytt mig om, jag har både negativ och papperskopior och har som sagt redan skannat dem själv med betydligt bättre resultat. Men det var kul att experimentera med dem, och ett bra exempel på negativa konsekvenser av datorutvecklingen. Många företag sitter på ritningar, recept, bokföring och annat på gamla media, i gamla format. Dokument som är nödvändigt för företagets överlevnad, men de har varken hård eller mjukvara som kan läsa dem... Inte bra.

Svar på tråden Göra om SFW till annat format!! Hjälp!