• scrapparlotta

vilka ostar får jag äta???

Är så dålig på vilka ostar jag får äta och inte äta nu när jag är gravid. Brieost, halloimiost, fetaost tex får jag äta det?? Gillar att grilla tex halloimiost, men det kanske jag får hoppa över i sommar.

• Svar på tråden vilka ostar får jag äta???
  • Zitronmuphin

är osten pastöriserad = ok
    är den opastöriserad håll dig undan

• lata kocken Johanna

Annelie förenklar lite väl grovt...
    gör som Lola säger och läs på slv - där finns massor med bra svar!

Brie och andra mognadslagrade mjuka ostar - inte OK, även pastöriserade ostar kan vara återkontaminerad med listeria

mozzarella ? större märken som tillverkas i slutna system, till exempel Galbani utgör en liten risk medan handgjord mozza kan innehålla skadliga mängder listeria

Hårdostar ? Alltid OK, alla sorter även parmesan som kan vara av opastöriserad mjölk, de lagras helt enkelt för länge för att listerian ska överleva

Smältostar ? de är sterila så även de med smak av olika mögelostar är helt OK

Pastöriserad färskost - helt OK

Fetaost - pastöriserad är OK eftersom den är för sur för att ev listeria ska kunna växa

Halloumi är OK när den är tillagad så att den är ordentligt varm i munnen (då är den över 70grader utan problem)

• ceha

Men enligt Livsmedelsverkets hemsida så "bör" man inte äta halloumi eftersom den inte får tillräckligt hög temeperatur vid tillagning. Har jag för mig att jag läst i alla fall..

• Lola Jämtland

ceha

Men all ost är godkänd om den blivit upphettad...precis som det står på Livsmedelsverkets sida....

• Lola Jämtland

Den korta versionen om ost på slv.se:

"Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."

• lata kocken Johanna

då har du för dig fel ceha

men den måste bli ordentligt varm - och när den känns VARM i munnen (ngn annan få testa när dne är nylagad) så är den minst 70grader

vid 65 känns den inte helt varm utan mer ljummen

• scrapparlotta

Ok, har jag fattat rätt?? Kan jag äta ost om den värms ordentligt?? Kan jag då grilla halloimiost, blir den ordentligt varm då??

• lata kocken Johanna

japp
    när den är så rinnig den kan bli inuti (ja alltså så att dne inte är gummiartad längre utan mer som vanlig smält ost) så är den varm

• ceha

"Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig. "

Detta är också från SLV´s hemsida, men om den är tillräckligt upphettad så kan man kanske äta den då. Jag har dock läst någonstans att halloumi pga sin konsistens inte blir tillräckligt varm för att bakterierna ska dö.
    Men det kanske inte var på SLV´s sida.

• lata kocken Johanna

stämmer inte ceha - trpr att du har blandat ihop det lite med annat (som bla jag har skrivit)

det är bara att tempa om man är osäker
    centrumtemp 70grader så är den säker ur bakteriesynpunkt

däremot då kan man inte använda det "vanliga" sättet att kolla om det är varmt nog - dvs att osten bubblar

för det gör inte halloumi som annan ost

• rani

Har funderat på det här med ostar. Hur fungerar det tex i frankrike där man äter så pass mycket ost? Har hört att de kan bli resistenta på något vis mot listerian, men kan detta verkligen stämma? Har bott i Portugal i flera år och försökt kolla upp deras råd om ostar. Har hittat information om att det kan vara farligt att äta dessa ostar och att de bör undvikas. Om man inte är gravid kan man känna av att man blivit smittad av listeria bakterien? Hur vanlig är den egentligen?

• lata kocken Johanna

klipper in lite info från medscinet

Bakterien kan påträffas i födoämnen, framförallt mejeriprodukter -opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar. Bakterien har också påträffats i gravad och rökt fisk (speciellt vacuumförpackad förvarad i kylskåpstemperatur) samt i råa grönsaker. Listeria förekommer regelbundet i avloppsvatten.
    Människan smittas vanligtvis från födoämnen. Smittspridning finns beskrivet från:
    · opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar
    · kött, köttprodukter, kyckling, rökt och gravad lax
    · direktsmitta från får och indirekt smitta från fårgödsel

Cirka 40-tal fall rapporteras årligen till Smittskyddsinstitutet. Infektionen uppträder i små epidemier som kan härledas t.ex. till intag av en viss infekterad sats ost eller annan föda t.ex. gravad regnbågslax

I Sverige torde den vanligast smittan vara importerad mögelost från Sydeuropa.
    Inom veterinärmedicinen har direkt kontaktsmitta beskrivits t.ex. från smittat silofoder.I Sverige har till skillnad från andra delar av världen inget samband mellan fårskötsel och listerios kunnat påvisas. Vårdrelaterade utbrott har beskrivits från förlossningsavdelningar men är mycket ovanliga

Klinisk bild
    Infektionen ger oftast lindriga eller inga symtom. Inkubationstiden varierar från 3 till 70 dagar, vanligen ca 3 veckor, efter det man ätit kontaminerad föda. Hos infektionskänsliga personer kan listeria orsaka hjärnhinneinflammation eller oklar feber. Personer som angrips är ofta gravida, gamla eller har någon grundsjukdom som sätter ner immunförsvaret: njursvikt, alkoholrelaterade sjukdomar, transplantation, AIDS, cancer eller står på cortisonbehandling

Infektion hos den gravida kvinnan
    Den gravida kvinnan får vanligen feber utan lokalsymtom, en lätt influensaliknande sjukdom kan förekomma (feber, huvudvärk, muskelsmärtor, ryggvärk av och till även gastro-intestinala symtom). Bakterierna finns då i blodet och kan påvisas genom blododling. Kvinnan kan få värkar i förtid och för tidig vattenavgång.

Infektion hos fostret och det nyfödda barnet
    Under den bakteriemiska fasen kan bakterierna via placenta gå över till fostret, som kan drabbas av en intrauterin septisk infektion. Listerios i tidig graviditet associeras med septisk abort.

De flesta fall av perinatal listerios återfinns efter maternell infektion senare än femte månaden och barnet kan dö intrauterint eller vara septiskt vid födelsen.

Vid tidig sjukdom föds barnet underviktigt och i förtid med septisk infektion. Barnet kan vara slappt, ha feber och tecken på svår sjukdom, men ibland upptäcks infektionen först efter något eller några dygn. Sjukdomen är svår och mortalitet anges till cirka 30 %. Bestående skador är vanliga hos de som överlever. Anamnes på influensaliknande sjukdom hos modern återfinns hos cirka hälften av mödrarna.

Sen sjukdom inträffar efter ungefär en vecka. Barnet utvecklar då tecken på meningit med feber och spända fontaneller. Dessa barn har fötts friska av en friskmoder. Behandlingsresultatet är gott och risken för sequele är liten. Inga symtom kan som regel spåras hos modern.

OBS!

Om listeriabakterier finns i mat är det ofta endast i låg mängd. Eftersom man behöver ganska stor dos för att bli sjuk spelar det stor roll om bakterierna kan växa till genom _olämplig förvaring_.!!!!!

Fryser man sådan mat förstörs inte bakterierna men förökar sig inte heller.
    I kylskåp kan bakterierna däremot få goda förutsättningar att växa till speciellt i viss typ av mat.
    Upphettar man däremot maten ordentligt förstörs smittan helt.

Mot denna bakgrund har man format vissa råd för att minska risken för listeriainfektion hos gravida kvinnor.

• lata kocken Johanna

intressant info eftersom vissa tror att det bara funnits ETT fall av listerios hos spädbarn

Svenska erfarenheter
    I Sverige rapporteras årligen cirka 30 fall varav mindre än 10 fall uppträder i anslutning till graviditet.

Ett material, som sammanställts i Malmö av fall från 1970-80-talen, visar att listeriainfektion är en engångsföreteelse som inträffar oberoende av tidigare graviditetsförlopp och som inte påverkar kommande graviditeter. Detta gäller oavsett om modern i anslutning till sin infektion behandlas med antibiotika eller ej.

Materialet omfattar 46 mödrar vars barn drabbades av listeria; 36 av mödrarna befanns själva ha varit infekterade. De hade 24 normala och 4 komplicerade tidigare graviditeter bakom sig. Detta är vad man kan vänta sig i en normalbefolkning.

25 av mödrarna behandlades med antibiotika, 11 behandlades inte. De behandlade kvinnorna genomgick senare 18 normala graviditeter utan någon komplikation, de obehandlade 6 normala graviditeter och en komplicerad (ej listeria-betingad) graviditet.

De kvinnor som ej var infekterade själva, utan där barnet infekterats neonatalt, företedde en liknande historia. Före episoden hade de genomgått 10 normala graviditeter och en komplicerad, efter episoden 21 normala graviditeter och en komplicerad.

Utbrott på en BB-avdelning har även beskrivits från Uppsala på 1980-talet

• capybara

Okej. Men mozzarella alltså, om den är pastöriserad. Kan man äta den då? Ja eller nej räcker.

• lata kocken Johanna

ja - läs däruppe i mitt inlägg

där står om de flesta ostsorter!

Svar på tråden vilka ostar får jag äta???