• JessicaochMarkus

Sambon vill ha hund 2 mån innan barnet kommer

Vad ska jag göra.. 30 juli är det uträknat att vårt barn ska komma.. så gott om pengar har vi inte.. och min sambo har hittat en vallhundsvalpar som ska sättas ut på foder för 1500 kr, och de kräver tid och barn kräver tid och pengar.
    jag vill inte skaffa någon mer hund innan barnet kommer, men om vi skaffar efter kostar en sån hund 10 000 kr. men just nu känns det som att min sambo inte alls tänker på barnet, jag vill nu inhandla saker till barnet, då det närmar sig, han säger att vi inte har råd just nu, men vi måste ju. men det känns som att han prioriterar en hund framför barnet, vi har redan 2 hundar och massa andra djur.. vad ska jag göra? jag har inget emot att skaffa en hund till när barnet är lite äldre, men inte nu 2 månader innan det ska födas. och vem är det som tar hand om djuren hemma? jo.. jag. tror att jag kommer stå med allt till slut. är så ledsen.. samtidigt vill jag inte göra min sambo ledsen och säga nej.. snälla hjälp mig.. mår inte alls bra nu.

• Svar på tråden Sambon vill ha hund 2 mån innan barnet kommer
  • maruttan

Säg till honom att om han vill ha en hund till så får han vara hemma och ta hand om den eftersom du OMÖJLIGT kommer att hinna med både valp & bebis.
    Jag har en 6 månaders bebis och 2 vuxna hundar och jag har fullt upp hela tiden!!!

• Espera

har inga bra råd eftersom jag itne har jättemycekt erfarenhet vad en valp kräver. Men man brukar klara det mesta...En hund ger ju så mycket kärlek (växte upp m hund som kändes som ett syskon) till ett barn, så dåligt för barnet tror jag itne det är! Men jobbigt för dig, jo det blir det nog.

Lycklig blivande tvåbarnsmamma
  • Essica

Säg som du tycker... det måste väl vara bäst.

• JessicaochMarkus

Ok.. jo.. jag funderar på att säga att han får helt ta ansvar för den hund han har nu och denna i så fall.. och barnet.. han ska ha tid och pengar för den också och vi ska inhandla grejorna.. jag jar marsvinsuppfödning och har min hobby hemma med det, och han vill väl ha hunden ute på gården.

• Coursell

Själv skulle jag ju vägra köpa hund före, men jag är heller ingen hundmänniska så jag är kanske inte rätt person att svara
    Har inte råd att köpa saker till bebisen? Då har ni väl inte råd med en hund?
    Köp sakerna som behövs till bebisen först och köp hunden om det blir pengar över. Och se då till att han är införstådd med att DU inte kommer att ha möjlighet att ta hand om hunden, utan han måste göra det själv.
    Då säger du ju inte blankt nej, men jag tycker du skall ställa dessa krav i alla fall.
    Hunden kommer ju inte att må bra om ingen har tid med den. Är det dessutom ert första barn så är det ju svårt att veta hur mycket tid man har över när bebis har fått sitt. Barnet kan ju också vara sån som kräver jättemycket uppmärksamhet.

• JessicaochMarkus

jo.. jag ska säga som jag tycker, men vill inte göra honom ledsen.. men han får ta ansvaret.. han jobbar så han han ha med hunden på jobbet.

• Geggamoja

Har du förklarat för honom att du inte orkar med det just nu? Han kanske inte förstår hur du känner och tänker? Ibland måste man vara övertydlig.. Skriv ner allt som ni måste köpa till babyn o vad det kostar så att han ser svart på vitt att ni inte har pengar!!

Lycka till med babyn!

• JessicaochMarkus

jo.. sant. jag ska ta och prata med min sambo och ställa krav, och är det så att barnet eller hunden kommer iklämm emellan, så måste vi hitta annat hem till hunden..

• JessicaochMarkus

tack!! jo.. jag ska ta diskussionen med honom

• Kryckan

Hej! Fråga honom vad som är viktigast just nu, en hund eller att ni får de saker ni behöver till barnet. En hund kan han ju köpa sen, men ett barn är ju inte lika lätt att få till, om du förstår vad jag menar. Fråga honom och be honom att redogöra varför hunden är så viktig för honom precis just nu. Fråga honom om han tycker det är rimligt att han säger nej till köp av babysaker men överväger att köpa en hund.

En valp kräver ju lika mycket passning som en baby i början och det låter jobbigt för dig.

Du säger att du inte vill göra honom ledsen, men han verkar ju göra dig ledsen med detta. Jag vet inte, men jag tolkar det så. Lycka till med allt och lilla bebben!

• starlet

Vi var tvunga att avliva vår rottis en dryg månad innan vår son kom. Min sambo var förkrossad och började snart längta efter en till brukshund ( vi har även  2 chihuahua grabbar)

Jag hade all förståelse i världen för att han vill ha en ny hund och jag förstår att din sambo fått en chans som han inte vill missa.

Men jag sa såhär tll min sambo: Om du verkligen vill ha en till hund nu så fine. Jag älskar dig och stödjer dig. Men vi kommer inte kunna ge den valpen det den verkligen behöver och den kommer att komma i kläm.  Det skulle inte vara rättvist mot den alls. Våra hundar är som våra barn och förtjänar lika mkt tid och kärlek som en bebis.
    Det är bättre att vänta för alla och det tror jag att du oxå vet om du tänker med hjärnan istället för hjärtat.

PLUS att det blir jag som får sitta med tre hundar och en bebis. Lite väl mkt jobb just nu!

Det visste han ju oxå men det är svårt ibland att tänka klart

Lycka till!

• New Destiny

Att ha en valp är som att ha en bebis. De måste ut på natten och kräver mycket tid. Vi har nyss haft en valpkull och behöll själva två valpar. Dessutom har vi en hög vuxna hundar. Alla är storväxta raser.
    De är nu fem månader men det har varit mycket nattvak och massor med jobb. De kommer att vara närmare åtta månader när bebisen kommer men då har vi hunnit med att få dem ordentligt rumsrena och har dessutom grundtränat dem. De har tappat mjölktänder och är lugnare.
    Man kan vända på det också. Är det rättvist mot en liten valp som kräver så mycket tid och engagemang att skaffa den bara två månader före bf?

• Hey Princess

Taskigt mot dig och taskigt mot valpen!

• Stumpegrisen

Vi kopte en Bernervalp i januari. Och aven om vi nog haft tur och fatt en parla till vovve som blev rumsren pa nagra veckor, och som nastan inte behovde ga ut och kissa en enda gang pa natten, sa kraver han MYCKET tid och framforallt KARLEK sa har i borjan.
    Amos ar nu en harmonisk men superbusig valp pa 6 manader, men jag undrar hur det skulle varit om inte han fatt sta i total fokus de forsta manaderna.
    Vi vantar vart forsta barn i Novmeber och det kanns som bra timing, da kommer Amos ha fatt var fulla uppmarksamhet nastan ett ar. Nagot iaf jag tror ar viktigt for hundens utveckling.
    Sa for bade hundens skull och er egen, VANTA!

• Humörmamman

En vallhund är en hund som kräver mycket av sin familj. Tid som måste tas någonstans ifrån.. Dygnet har bara 24 timmar, och ni vet ju inte hur ert dygn kommer att se ut med ett litet barn. Var nöjda och njut av de djur ni har, avvakta och lär känna ert barn innan ni tar er vatten över huvudet. Blir det för mycket är det svårare att reda ut problemen då, det kommer att orsaka onödigt mycket lidande för alla parter, er föräldrar, barnet och de andra djuren. Säg nej!

(Stumpegrisen - vi har också en Berner - funkar perfekt med barnen - och kräver minimalt i tid, han är så smidig, inte kroppsligen, men mentalt...)

• S vali s

Jag sitter här med en 8mån gammal tjej och vill inget hellre än att köpa en valp men inser det omöjliga i det hela - hur f*n skulle jag hinna fostra en valp och ge den den tid den behöver när jag knappt hinner med att få "egen tid" om dagarna o göra så banala saker som att duscha o gå på toa ifred

Så för oss känns det inte rättvist vare sig för oss, våra barn eller den blivande valpen - ingen skulle få den tid den behöver så vi väntar med valpköpet tills lillskruttan har blivit lite äldre

• Runeberg

Jag blir helt matt bara jag tänker på det. Det är härligt med en valp i huset, men den kräver otroligt mycket tid, min gjorde i varje fall det. Nu är han tio månader och är glad och harmonisk, kanske delvis för att vi gav honom mycket tid när han var liten.

Vi har också börjat prata om en till hund, men det blir inte förrän vi fått barn och sett hur det går. Lycka till. Vill man löser sig det mesta, men vill inte båda ha en till hund nu kan det ju bli problem.

• Cygge

Vår förra hund kom flyttade in till oss ett par veckor innan jag föddes :) Och bra gick det... Men det beror säkert också på var o hur man bor osv, om man kan ha hunden lös ute, t.ex.

Svar på tråden Sambon vill ha hund 2 mån innan barnet kommer