• scrapparlotta

funderar på att köpa kanin, vad tänka på??

Våran lilla tös är bara 1,5 år gammal men älskar djur så vi tänkte köpa nåt litet husdjur. Vi väljer mellan katt eller kanin. Naturligtvis blir det ju vi som får sköta om djuret, men jag tror det är bra för barn att lära sig vara med djur. Jag är själv uppvuxen med katter och hundar,men har nu inte på flera år haft nåt husdjur.

Vad ska man tänka på om man skaffar kanin?? Vi hade tänkt ha den ute året om, dom klarar vintern eller om man har en isolerad bur? Eller bör man ta in den i typ garaget på vintern?? Hur ofta byter ni på kaninen?? Använder ni halm eller spån som underlag. Jag läste nånstanns att dom inte gillar att bli burna, stämmer det?? Såna saker som att klippa klorna på kaninen är det svårt?? För det måste man göra lite då och då eller?? Andra saker som man ska tänka på??

• Svar på tråden funderar på att köpa kanin, vad tänka på??
  • Krokus78

Vi har en kanin.. Han är lite som en hund eller katt, eftersom vi har honom lös i lägenheten.. Enda gången han är i buren, är när han går på "pottan" eller äter.. Jag skulle inte skaffa en kanin och ha utomhus, eftersom de är ganska så sällskapliga av sig.. Vår kanin gillar inte att bli buren, och allt gos sker på hans villkor. Det är inte så svårt att klippa klorna, en håller i honom och en klipper.. Vi använder "kattpellets" i botten av buren. Först använde vi spån men det drogs omkring i hela lägenheten plus att det luktade mer kiss..

• Krokus78

Vi undrar dock hur det skall gå när sonen börjar ta sig fram och kanske börjar "rota" i kaninens bur.. Får återkomma i frågan!!

• Japonica

Kaniner är trevliga, men svårare att bära och krama än tex ett marsvin, som jag tycker är ett toppen husdjur.

Har man kaninen utomhus i bur på ben är det inget problem att ha den ute året om, bara den har ett krypin, får ordentligt med mat och vatten (fryser snabbt på vintern). Men det blir ju mer att man håller på med den, om man har den inomhus. då blir den tamare och lättare att hantera osv.

Kolla lite på nätet, och läs på först, innan du bestämmer dig.

Annars tycker jag att katt är toppen. De är ju inget vidare att "kånka runt på" men gillar ju att bli omklappade.

Vi har haft alla diverse djur hemma, vilda och tama (pga mitt yrke) och jag tycker precis som du, att det är toppen om barn får växa upp med djur, lära sig visa hänsyn, ta hand om en annan individ osv. Men hur intresserade de än är, så är själva "skötseln" inte så kul för barn, så de måste vi vuxna gilla att göra.

Lycka till!!

• Sagofe

Om de gillar att bli burna eller inte är nog olika från kanin till kanin.
    Jag har haft 3 kaniner varav 2 älskade att blir burna och kelade med, 1 fick man inte peta på såvida hon inte satt i buren.

• Japonica

Jo, det är nog lite individuellt. Honor är oftare än hanar lite stingsliga av sig också.

• scrapparlotta

Jag tackar för era svar. Ja det står mellan en katt eller en kanin. Jag tycker ju kaniner är såååå söta, men det klart man ska sköta om dom åxå. Och en katt är säkert lättare att sköta än en kanin. Att ha den ute är nästan ett måste. Men jag ska söka lite på nätet här och så ska vi ta oss en funderare. En katt är kanske lättare för vår lilla tös att gosa med, än en kanin. Ja, vi ska tänka lite här..........

• Salt Groda

Vi har haft tre kaniner, varav två var supergosiga (hanar) och en var lite stingslig (hona). Men man kunde kela med honan också, hade man väl henne i famnen var hon hur lugn som helst, det var mest att hon inte gillade att bli tagen ur buren. Sticka in fingrarna var inte alltid lyckat, då kunde hon bitas. Men kaniner är relativt enkla att sköta tycker jag, de är sällskapliga och fina. Jag skulle nog inte ha en kanin utomhus, vi har alltid haft dem inne.

När det gäller katter kan det ju också vara lite individuellt hur gosiga de är. Vår katt är världens gulligaste, men också helt vild och tokig. Kan bara kelas med på hennes villkor. Försöker man klappa henne när hon inte vill så blir man biten direkt. Henne skulle jag inte lita på runt barn, hon är alldeles för ego, hihi

• Soffi propp

Jag vet inte om kanin är det bästa djuret för ett barn på 1½ år.
    Små barn i den åldern vill gärna klämma o känna på allt.
    Sen är en kanin mycket mera ömtålig än vad en katt är, och är inte "bär vänliga" för mindre barn.

De är iaf min åsikt, är själv uppfödare.

• Gnista

Generellt är hankaniner lättare att få ta och gosigare än honor. Vädurar(de med hängande öron) är generellt lugnade än hermeliner (de med upprättsåtende öron). Om kaninen ska bo ute tycker jag abslout den bör ha en kompis. Även om ni är där en timme om dan (vilket man i och för sig nästan aldrig är) så betyder det 23 timmar ensam! Kaninen är ett utpräglat flockdjur.
    Tänk på att bodelen ska vara väl isolerad, och att det inte blåser in. Gör resten av buren så stor som möjligt, så kaninen (kaninerna) får stor rörelsefrihet. Ha spån i botten (suger upp urin bra) och halm att bädda med. Kaniner ska ha fri tillgång till hö (basföda) och ca 1 dl kraftfoder (tex pellets el. "gnagarblandning") per dag. Grönsaker (tex morötter) kan ges dagligen, men i små mängder i början. Friskt vatten varje dag. Städa buren minst en dag i veckan. Klipp klor ca 1 gång per månad (väldigt individuellt hur de slits). Gör ej hastiga foderbyten, kaninmagar är känsliga. Om kaninen bor ute får den ej tas in för att kelas med under vinterhalvåret. Då fäller den snabbt sin vinterpäls och fryser när den sätts ut igen. Skulle också haft den inne. De blir mycket mer sociala då.

• lilla loppan89

hej! själv har jag haft fler olika raser på kanin så kan en hel del om dem... de är inge bra att ta ut och in en kanin för då kan den bli sjuk .. spån och halm spelar ingen roll men om du ska ha en långhårig kanin är de bäst med halm för spån fasnar bara i pälsen.. klippa klor det är svårt att säga om det kommer va svårt eller lätt beror på om kaninen är rädd för de éller inte... själv hade jag ute kaniner för luktar så mkt inne annars.. dem kan va ute på vintrarna bara dem har vind skydd och så kan man lägga in lite mer halm heller spån så att dem kan kryppa ner sig lite... hö ska dem helst ha hela tiden ,fast kan bli dyrt om man köper i affär ,jag bor ju på landet så fick ju ta massa grattis hö ...sen blir alla kaniner olika beror på kaninen, en av mina bet alla som försökte hålla henne medans en annan kanin jag hade va precis som en hund...

Svar på tråden funderar på att köpa kanin, vad tänka på??