Hej!
Jag är utbildad inredningsarkitekt SIR/MSA på Konstfack i Stockholm. Kan väl säga till dig att du inte kommer att få några jobb som inredare eller "inredningsarkitekt" efter denna GRUNDutbildning... det behövs lite mer för detta.
Även om Folkuniversitetet brukar vara en bra grundskola för diverse konst och hantverksutbildningar på högre nivå, alltså högskola eller universitet, så brukar det krävas minst 1-3 år på förberedande konstskolor INNAN man ens kommer in på högskolan för en utbildning till inredningsarkitekt.
Kan berätta för dig hur min utbildning ser ut:
1 år på Nyckelviksskolan, Lidingö - förberedande hantverkslinje
1 år på Wiks folkhögskola - konst och grafiklinje
1 år på Nyckelviksskolan, Lidingö (igen!!
) - trälinjen
och under tiden så sökte jag till Konstfack med arbetsprover 3 år i rad och tadaa, kom in på 3 gången... för att sedan studera 5 år på Inredning och Möbeldesign där!
Skitkul men otroligt tufft! Det brukar vara ca 250 sökande till 15 platser...
Det är säkert kul att gå denna grundutbildning på Folkuniversitetet men vill du arbeta som inredningsarkitekt och tänker dig en universitetsutbildning till det så är det nog bättre att satsa på en grundläggande konstutbildning, dvs med mycket måleri och teckning då man söker med arbetsprover för att komma in... det finns ett flertal riktigt bra utbildningar runt om Göteborg...
Sedan kanske du tänker dig ett jobb som inredare, det vet ju inte jag men det är stor skillnad på inredare och inredningsarkitekter i kunskapsnivå... Tänk efter vad och hur du vill jobba och lägg upp en plan för dig själv, lycka till!
Bella